• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips El problem, tror jag

Marina Alvarado

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Floda
HBK-Nr
34651
Medlemskap
2023
Hej!
Vi har en Fiat elnagh år 2003.
När batteriet på bodelen laddas ner då öppnas Trummas automat och vatten rinner ner direkt, även om vi har bytt batteri det händer samma sak.
Kan det vara en elektrisk fel istället för batteriet???
Mvh
Marina
 

Duman

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
35075
Medlemskap
2024
Hej,

///
Säkerhets-/avtappningsventil
Pannan är utrustad med en säkerhets-/avtappningsventil. Säkerheten/dräneringsventil förhindrar att vatten i pannan fryser, när det är frost och värmaren är inte påslagen.
///

Dethleffs med truma och alde är inställd på +3 grader, den är öppen auto vid +3°C och kan stängas manuellt +7°C. Se bilden på engelska.

MVH, Duman
 

Bilagor

  • Screenshot_20221217_175837_com.google.android.apps.docs_edit_61042821977663.jpg
    Screenshot_20221217_175837_com.google.android.apps.docs_edit_61042821977663.jpg
    240,6 KB · Visningar: 17

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du spärrar ventilen med något så glöm inte ta bort denna när ni sedan kommer till områden med minusgrader. Kan bli en enkel åtgärd som kan bli dyrbar!
Exakt,
Jag har också den röda modellen av frostvakt, själv använder jag ett gem i spåret på knappen, då vakten är väl känslig, min vakt sitter bredvid min ena Trumapanna, en vårnatt när det inte var något värmebehov (+4-5C) så löste den ut och tömde ut 170L färskvatten, så vi var utan vatten den helgen.
Sen dess tar jag inte bort gemet, men har så klart full koll på ev. frysrisk när systemet är fyllt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för hjälpen, vi har satt en klämma än så länge, men vi har beställt en tid hos en elektriker i Málaga, hoppas att de kan hjälpa oss.
Byt till en blå mekanisk. Den kräver och förbrukar ingen ström. Den löser inte heller ut "i onödan"
 
Senast ändrad:
Toppen