• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El Golvvärme

F

F.d. 50345

Guest
Hej.
Vilket elgolvvärme system tycker ni är bäst, ska montera ett i min Dethleffs 6972 :spinny:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: El Golvvärme

Jag köpte folie och fäste med tejp i kanterna men man måste också ha heltäckande matta el dylikt över. Tror den hette något på ??coil .
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: El Golvvärme

Vattenburen golvvärme är klart bäst.

Jovisst men lite lurigt att eftermontera :yes:

Nu avser väl frågeställaren (direkt) elgolvvärme.
Och då finns det två sätt. Lägga ny golvmatta eller lägga matta fäst ovanpå t.ex. folie.
Vet inte om någon gjort sig omaket att riva ut befintlig matta för att sedan lägga ny?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: El Golvvärme

Jovisst men lite lurigt att eftermontera :yes:

Nu avser väl frågeställaren (direkt) elgolvvärme.
Och då finns det två sätt. Lägga ny golvmatta eller lägga matta fäst ovanpå t.ex. folie.
Vet inte om någon gjort sig omaket att riva ut befintlig matta för att sedan lägga ny?

Det är ju precis det som finns i länken från Bengt-Åke.

//Tommy
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.910
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: El Golvvärme

Köp gärna med transformator med olika effektsteg. Folierna kan upplevas olika varma beroende på montering och hur tjock matta som ligger över. Det är inte skönt när det blir för varmt.

Jag upplever de färdiga elmattorna för varma. Vi har en sådan och den får mest vara längst fram i förarhytten, som skotork. Det är den dock väldigt bra på.

:-/<rister
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: El Golvvärme

Hej

Vi har haft en Dethleffs I6972 årsmodell 2000, och den var utrustad med elektrisk golvvärme från 230V nätet via en transformator som satt i garderoben. Har du kollat så att din inte redan är utrustad på samma sätt?

Hälsningar Lennart
 
F

F.d. 50345

Guest
Sv: El Golvvärme

Tack var ute och kollade det sitter en transformator där, men känner ingen värme i golvet. Har stått med ström på en vecka sedan jag tog hem den.
Attans vad jag letade efter lysknappen på toan den var väl gömd.
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: El Golvvärme

Du får kolla om du har någon spänning ut från transformatorn, om jag mins rätt så ska det vara 24V ut från den. På vår så satt det en kontakt som man kunde bryta när man inte ville ha värme i golvet.

Julhälsningar från Lennart
 
Toppen