• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El.fotsteg

F

F.d. 29752

Guest
Säkringen (5A) går sönder vare sig jag fäller ut fotsteget eller fäller in det. Vad kan det bero på?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: El.fotsteg

Hej Sunnanvind, lite svårt att svara på direkt. Det kan ju vara någon kortslutning i sladdar eller motorn till fotsteget, men det troligaste är nog att det har börjat gå så trögt att motorn drar för mycket ström så säkringen går sönder. En rejäl rengöring och uppsmörjning av alla leder och funktionen från motorn m.m. borde göra susen. Om fotsteget tidigare har klarat sig med 5A säkringen så skall du absolut inte sätta i en större och du skall nog inte heller plåga motorn med att bränna allt för många säkringar innan felet blir fixat för i båda fallen så är det risk att motorn tar stryk och går sönder.

Lycka till...JANKRO.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: El.fotsteg

Hei, Sunnanvind.
Jeg hadde samme problemet på min Burstner. Verkstedmannen fann ut at kjølskapet gikk på samme sikringen. Han satte inn 10A-sikring, og senere har steget funket fint. Helt greit å gjøre det, sa han.
Helsing,
Berit & Ola
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: El.fotsteg

Hei, Sunnanvind.
Jeg hadde samme problemet på min Burstner. Verkstedmannen fann ut at kjølskapet gikk på samme sikringen. Han satte inn 10A-sikring, og senere har steget funket fint. Helt greit å gjøre det, sa han.
Helsing,
Berit & Ola
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen .... Berit & Ola låter mysko med kylskåpet. Till att börja med så går ju kylskåpet bara på 12V när man åker med bilen och ett kylskåp drar mellan 120 till 140W på 12V så om det satt en svagare säkring i från början ex. 5A så skulle den inte ens ha klarat kylskåpets strömförbrukning utan att gå sönder.

JANKRO.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: El.fotsteg

Hei,igjen.
Det er mulig jeg misforstod, men slik var det sagt.
I alle fall, en større sikring ble satt inn og alt ble ok.
Helsing
Berit & Ola
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: El.fotsteg

En lätt "felsökning " kan ju vara att en persoon håller i fotsteger och drar i det när man kör ut det och likaså trycker när man kör in det på så sätt kan man ju konstatera om det är kabelfel eller om motorn jobbar med för hög belastning .

I min lilla medföljda manual står det att man inte man skall smörja utan bara hålla rent och detta för att olja drar till sig grus mera än om ytorna är torra , jag skulle tippa på att lite avfettning och spola med vatten kan göra susen
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: El.fotsteg

Hej, det är möjligt att säkringen till fotsteget är i svagaste laget från början men det brukar vara en farlig och med tiden kanske en kostsam historia att sätta dit kraftigare säkringar om det från början har funkat ok. Det är vanligt att fotsteg börjar att kärva med tiden för de sitter ju rätt utsatta för smuts och lera. Om fotstegen kärvar och säkringen inte säger ifrån så kan det hända att motorn brinner upp eller att drivningen vrids sönder om det inte finns en fungerande slirkoppling. Jag tror nog fortfarande att rengörning och smörjning är rätta vägen att tackla problemet :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: El.fotsteg

Har legat på rygg under bilen och tittat. Länkarmarna ser hur rena ut som helst. Tilläggas ska att trappan går hela vägen ut resp. in till ändlägena. Bilen är två år gammal och har gått 1700 mil.

Mvh
Pehr
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: El.fotsteg

Hej igen, prova med Bengt-Åkes variant och försök med handkraft hjälpa trappen ut och in för att se om säkringen håller då. Det finns mätverktyg som man kan ersätta säkringen med för att se strömförbrukningen, det är ett sätt att få reda på om trappen drar mycket ström hela tiden eller om det verkar normalt och plötsligt blir helkortis.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: El.fotsteg

Ja, om du har ett universalinstrument av den sorten som du kan flytta den ena kabeln i och som då brukar klara 10A likström. Ta i så fall bort säkringen och ersätt den med mätinstrumentet i serie.
Om trappen skulle dra mer än 10A eller att det blir kortis i den ibland så finns det en säkring inne i mätinstrumentet som kan gå sönder. Då får man öppna instrumentet och byta den.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: El.fotsteg

Den där säkringen i instrumentet är ofta blåst och då fungerar inte instrumentet på strömmätning. En mycket god regel att hålla sig till är att så fort man avverkat strömmätningen flytta över mätkabeln till spänningsmätning. Annars är det nästan garanterat att nästa gång man ska kolla spänningen glömmer man var kabeln sitter och blåser man säkringen.
För övrigt förekommer det att en gel multimeter har ett 20A strömmätingsområde som är osäkrat. Extra försiktighet gäller då, annars brinner shunten upp.
// Göte J
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: El.fotsteg

Rengöring av leder kan nog vara bra men det rekomenderas att man inte smörjer. Olja eller fett gör att vägsmuts som sprutar upp fastnar. då riskerar man att det blir ännu värre. Mvh Håkan
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: El.fotsteg

På ett amerikanskt forum såg jag en rekommendation att använda denna produkt för "smörjning" av fotstegets mekanism. Har även en svensk distributör men dom levererar ju bara till företag. Sannolikt finns det liknande produkter från andra tillverkare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: El.fotsteg

Har brukt silikonolje i mange år, om det er endel sand som sitter fast vaskes det av før en smør på nytt. Det er ikke unormalt at steget går tregere etter en tid, min erfaring er at litt olje som ikke herder hjelper med en gang.
 
Toppen