• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

El fel eller UFO

F

F.d. 17941

Guest
Sitter och kör i lungn takt , straxt norr om Ystad , håller 85-90 km , vägen bra , motorn spinner i vår Cotall 660 - 05 , så plötsligt ett par korta , lätta knappt märkbara , hugg från motorn , sedan slocknar , temp, hastighet, varv,bränsle mätarna , men motorn går som en klocka, jag kör vidare, så efter två minuter har jag info från alla instrument igen , vi rullar vidare , så helt plötsligt igen , händer exakt samma sak , detta händer 4 gånger och jag börjar bli orolig. Målet för dagen är södra hamnen i Trelleborg. Vi kommer dit , motorn går utmärkt alla instrument fungerar perfekt och har de gjort de senaste 150 milen.
Någon som kan ge mig en rimlig förklaring. Vill bara upplysa om att inga säkringar har utlöst
Lasse :wink:

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: El fel eller UFO

En lös Jordfläta till motorn kan ge liknande fel då strömen helt försvinner i bilen men motorn påverkas inte.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Ingen diagnos men bara en känsla....

På vissa bilar kan man vrida av tändningen en "pytte aning" och då få lampor och mätare att slockna medan motorn tuffar på som vanligt.
Troligen är det flera brytare i låset och som inte slår ifrån exakt samtidigt.
En diesel är ofta, inte alltid, mera okänslig för bortfallet av omkringliggande system och försörjer sig ibland själv utan problem tills den får ett tydligt stopp kommando. (till skillnad mot en bensinare som inte går en meter utan ström till tändspole)

Så ett slitet tändningslås, och kanske också i kombinationen med en stor nyckelknippa, skulle möjligen kunna ge liknande symptom :confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest

Tack för tippsen , läser gärna fler....
Felsökning kan vara svår att göra när allt funkar, och felsökning när det inte funkar , funkar inte, då är man väl ute i bushen.
Trevlig helg !
Lasse :)

Toppen