• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EL -anslutning

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Fick elkabel medlevererad av husbilshandlaren. En fin kabel 10 meter lång och med 3 x 2,5 mm ledning. Den gäller tydligen i Sverige. Varför kör jag omkring i Europa med en tung stor ledning när alla andra har 1,5 mm ledningar eller ännu mindre. Synpunkter och bestämmelser??? Jag funderar på att ta av en bit på ledningen alternativt börja använda en smidigare gammalkabel. Vilken kabellängd tycker forumet är rätt? 10 meter är förmycket!
 
B

Boxer

Guest
Sv: EL -anslutning

Jag gjorde min första europaresa med husbil i somras och hade med mej en 10m kabel.
Redan efter andra natten insåg jag att vi var tvugna att inhandla en 25 metare.
Det är rätt långt till elskåpen på endel ställen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53003

Guest
Sv: EL -anslutning

Hei! Fagfolk sier at det skal være 2,5mm-det eneste som er godkjent.
Selv om de aller fleste, også jeg, har 1,5mm kabel.
25m er oftest nok, men slett ikke alltid.
Helsing, Berit & Ola.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: EL -anslutning

Vi har en kabelvinda med 25 m kabel, en 25 m utan vinda och en 10 m alla 2,5mm + 3 olika adaprar. Med det klarar vi oss bra. Vid 2 tillfällen, en i Tyskland och en i Danmark förra sommaren så var vi tvugna att utnyttja alla 60m kabel.

Om man har kabelvinda är det mycket viktigt att linda ut all kabel från vindan.

//Roger

Kom på att vi faktiskt utnyttjat alla längder i Sverige också. Det var vid Risebo Camping i nordöstra Småland.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: EL -anslutning

EU regelverket sier at det skal være 3x2,5 og at det skal være en oljefast gummikabel - ikke plast. Det er spesiellt viktig når en har behov for å trekke masse srøm, til oppvarming eller kjøling å ha tykk nok kabel.

Forskriftene snakker og om maks 25m, men der trengs det endel steder fleksibilitet.

I enkelte land så er det oppgraderte løsninger på campingplassene og det eneste som gjelder er de blå 16A kontaktene. Alle nye annlegg har ikke lov til å benytte noen annen form for kontekt, men det er mange gamle plasser med 10A kontakte av forskjellig type.
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: EL -anslutning

Jag har samma erfarenhet som många av er andra, att med 10 m kommer man inte långt.
Vår bil levererades med en 10 meters 3x2,5 men vi fick snabbt köpa mer. Under vår vistelse på ställplatser i Tyskland behövdes ofta 20-30 meter.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: EL -anslutning

Hej Skarky.

Jag får lov att stämma in i "Kabelsången"... Alltsomoftast går det åt 25m. kabel.
Vi har gjort enl. följande: (rätt el. fel?)

15m 3x2,5 (används alltid)
10m 3x1,5 X2 (dessa fyller vi på med vi behov)
Allt i oljebeständig gummi.
Använder alltid en "utomhus" Jordfelsbrytare i denna slinga.

Inga kablar finns på rulle, utan de är hängda var för sig snyggt i Julas oranga kabelhållare med bärhandtag, placerade lättåtkomlig i ett av sidofacken på HBK'n. :)

Mvh. Magnus :bye:
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: EL -anslutning

Hej
Kommer man och det finns 16 amp är det bäst att ha 3x2,5 så inte kabeln smälter.
Man utnyttjar ju elen till fullo.
Vi har 40 meter kabel och för det mesta går allt åt.
Mvh. Sonny
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: EL -anslutning

Kommer man o det är 16A är det inte bara bäst med 2,5. Det SKA vara 2,5 på 16A.

Sen kan man låta bli att belasta mer än 2,3kw men det är inte rätt. Problemet uppstår om olyckan är framme med tex. en dålig anslutning i bilen som ger en förbrukning på strax under 16A som förmodligen leder till varmgång.
 
Toppen