• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Absolut har du rätt i det! Men för att priset är lägre än de svenska handlarnas priser behöver faktiskt inte betyda att säljaren sysslar med grov ekonomisk brottslighet...
Kommentaren i artikeln "- Antingen hämtar man information hos Skatteverket eller så kan man slå en signal till oss på HRF och se om det är ett medlemsföretag, säger Lars-Erik Paulsson." tycker jag får det att låta som om de företag som inte ingår i HRF:s branschorganisation inte är att lita på.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Nej Ludde. Jag menar inte att man inte ska kunna göra en bra affär genom att importera sin husbil. Det är klart man ska. Det ställer dock större krav på dig som köpare än om du går in till en etablerad handlare. Både juridiskt och för din egen skull. Samma sak om man handlar på Blocket.

Vi tar på oss en större undersökningsskyldighet och ett större ansvar. Vi löper också en större risk att något ska gå snett.

Som jag ser det är det detta Pålle menar. Jag tror att majoriteten av de som vill handla husbil gör en säkrare affär genom att handla med "branschen". Då sliper man den större undersökningsplikten och får en betydligt enklare affär. Vilket givetvis kostar. Men på sikt kommer den skillnaden att jämna ut sig, tack vare er som importerar! :)

Nej, det jag vänder mig mot är när man utan eftertanke blir marknad åt grov organiserad brottslighet!

:-/<rister
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

"När husbilarna köps från andra länder, främst Tyskland, missbrukar importören svenska och utländska momsregistreringsnummer för att slippa betala moms för husbilen."

Om Sverige i 2012 ikke har system for å fange opp pdd de som gjennomfører en slik mva svindel på bilimport der mva plikt utløses, har virkelig forvaltningen en jobb å gjøre, og den er viktig, og enkel å løse, slik at sluttbruker holdes skadefri.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Vid samtal med ekobrottsm. fick jag veta att de inte jagade mig som köpare utan en persson som satt i system att föra in bilar i Sveige utan att ta sitt ansvar. Vet betydligt mer men vill inte skriva om de på ett öppet forum. Om jag vetat då vad jag vet nu, hade jag varit mycket orolig eller helt avstått från affären.
Leffe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

"När husbilarna köps från andra länder, främst Tyskland, missbrukar importören svenska och utländska momsregistreringsnummer för att slippa betala moms för husbilen."

Om Sverige i 2012 ikke har system for å fange opp pdd de som gjennomfører en slik mva svindel på bilimport der mva plikt utløses, har virkelig forvaltningen en jobb å gjøre, og den er viktig, og enkel å løse, slik at sluttbruker holdes skadefri.

Du har rätt i princip Rusken. Men det finns ingen stat eller inget system i världen som kan hantera organiserad brottslighet utan medverkan från medborgarna. Det går inte att bara säga att ansvaret är statens. Staten är vi. Då måste vi också ta en del av ansvaret.

:-/<rister
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Det är väl inte större skillnad (förutom kanske pengarna) när man köper bil eller motorcykel att man kanske ska kolla lite noggrannare när den man köper av inte ägt bilen mer än några månader. Teddi's hade jag inte tvekat på att köpa.

Peter (som köper en 2012:a till samma pris som 4-5 år gamla motsvarande säljs på blocket :D) :)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Det går inte att bara säga att ansvaret är statens. Staten är vi. Då måste vi också ta en del av ansvaret.

:-/<rister

Hei Krinil!. :)

På mange fronter må vi som forbrukere ta ansvaret, helt enig. Blir omsatt enorme mengder uregisterte varer som er tyvegods. Og det beste er om vi, markedet, avviser slike selgere, for da forsvinner markedet, og interessen for å utøve tyverier osv, men desverre er det mange som mangler disse "antenner" for å styre unna.


Men mht bil, så er bilens identitet nesten like sterkt definerbar som vår egen, kanskje bedre faktisk. Bilen har chassisnummer, ID nummer som er unikt opprettet før bilen faktisk produseres (det har ikke vi).

Staten har også, iallfall i Norge, påtatt seg ansvaret for registrering og systematikken mht alle kjøretøy. Derfor mener jeg at det er den instans som har ansvaret for "import relaterte" saker som dette, da også avvikene, spesielt når sikkerheten i systemet internt svikter.

I Norge var det for endel år tilbake svindel med import av biler. Synderene satt i Statens Vegvesen og hadde økonomiske fordeler ut fra dette.
Statens vegvesen la kraftig om rutiner ved innregistering til Norge. Nå skal man møte hos vegstasjonen med den aktuelle bil, etter man har vært på Toll kontoret. Tollkort/registeringskort, i original, stemplet på de korrekte stedene med Tollkontorets stempel og referansenummer, Kvitteringer fra Tollkontor for innbetalt mva osv i original. På statens Vegvesen skal to kontrollører kontrollere bilens opprinnelse, identitet, fylle ut de nødvendige dokumenter, disse blir så oversendt en overordnet som igjen godkjenner den utførte dokumentgjennomgang og signerer for at alt er i orden, slik at senere eiere av bilen er skadesløse mht importen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Det som förvånar är att detta verkar vara en nyhet för många?
I alla tider har olagliga handlare fuskat på detta sätt.
I och med EU blev detta fusk "enklare" då flera länders skattesystem ska samköra sin kontroll vilket ger en större tidsrymd för fuskare att arbeta med.
Känner till många fall då det gäller bil och mc och många småfuskare som fått fängelse.
Exempel:
En mycket stor och ganska ny hojfirma kunde för 15 år sedan sälja motorcyklar billigare än vad vi (som också var oberoende handlare) köpte dessa för???
Ca 10-12% lägre pris ut till kund än inköp med moms för oss, märkligt då de köptes på samma ställe i europa.
Naturligvis var det momsfusk som låg bakom och sedan blev det....cirkus och firman upphörde att existera.

Många vet inte hur det fungerar med motorfordon i EU, de är "momsfria" i inköp men momsas i det land de ska brukas, detta även för privatpersoner.
Så är det med alla varor om man är handlare oavset om man köper in i Sverige eller i annat EU-land.
Så momsfuska är enkelt för en handlare om man vill det, det är bara det att man snabbt blir påkommen om man köper samt säljer en vara i samma land, man kan inte fuska med moms på det sättet utan att åka dit.
Köper man i ett annat EU-land och säljer vara i Sverige tar det längre tid innan fusket upptäcks och det är grunden till denna fuskidé.

Nyheten skulle kunna vara att slutkunden i vissa fall(inte alla) får betala momsen men även det är gamla nyheter.
Det gäller att ha koll på allt när man handlar varor som är införda från annat land.
Jag fick "betala moms två gånger" på en motorcykel som var begad enlig mig och säljaren som köpt den i Tyskand men ny enligt EU och EU/Svenska skatteregler!
Så det blev moms på köpesumman!
Blev en något dyrare hoj än vad jag hade tänkt mig.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Det är inte OK att vara hur godtrogen som helst. Var en aktiv och medveten konsument. Är ex priset lågt, eller onormalt lågt, reagera. Jag tycker det är rätt att ställa krav på oss konsumenter.
:-/<rister

För egen del är jag inte speciellt orolig att köpa begagnat från t.ex. Blocket. Som du säger så är det ju viktigt att man kollar upp såväl säljaren som varan.
Ibland dyker det upp klipp som kan vara lätt att missa om man är allt för kritisk och tror att allt billigt är bluff - det kan finnas anledning till att saker säljs billigt.

Själv köpte jag t.ex. en begagnad bil för ett par veckor sedan. Bilen kostade drygt hälften av vad andra likadana bilar kostar på Blocket. Jag kontrollerade givetvis om bilen hade skatteskuld eller körförbud samt om den var besiktigad. Jag kollade även upp vem som ägde bilen. Detta är saker som man alltid bör göra när man köper bil - givetvis utöver att kolla om den verkar ok med servicar och skick.
I detta specifika fall fanns det fullt godtagbara omständigheter som gjorde att personen valde att sälja bilen billigare för att snabbt bli av med den. Så det var bara att slå till :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

... Jag kontrollerade givetvis om bilen hade skatteskuld eller körförbud samt om den var besiktigad. Jag kollade även upp vem som ägde bilen. Detta är saker som man alltid bör göra när man köper bil - givetvis utöver att kolla om den verkar ok med servicar och skick....


Det är det jag alltid sagt..., du är en klok människa Tom! Utom möjligen vid val av mobil plattform! :D

:-/<rister
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: "Ekonomisk brottslighet bakom billiga husbilar."

Det är det jag alltid sagt..., du är en klok människa Tom! Utom möjligen vid val av mobil plattform! :D

:-/<rister

*blush* Ohh tack Krister! Det jag vill ha fram var att allt som är billigt är inte ruffel och båg - men det gäller att kolla det noga, det finns så mycket konstigt folk....
 
Toppen