• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ekobrottsmyndigheten!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 29756

Guest
Jag förvärvade min husbil år 2006 hos HusBilDirekt.nu och min leverantör var Levator i Vasastaden AB. Säljare var Örjan Nordling som var boende i Kristianstad vad jag kan förstå.
Det var lite oklarheter innan jag fick en avtalstext som jag kände mig kunna "sova" lugnt på.
Sen har tiden gått och allt fungerar- jag gjorde väl så där en normalaffär och är nöjd med bilen.
Men så dimper det ner ett respektabelt kuvert i min postlåda från självaste Ekobrottsmyndigheten. Man begär uppgifter och rättshandlingar beträffande förvärvet.
såsom faktura/kvittens, betalningshandlingar, leveranshandlingar, inköpspris,datum, vilka konton som burit kassarörelserna samt vilken person jag handlat med.
Det är bråttom för det finns personer som förvaras där man inte blir särskilt "solbrun"!

Jag var väl rustad för att leverera begärda handlingar och enligt myndigheten är jag inte misstänkt för något brott.

Det som oroar mig är att om jag söker på www.husbildirekt.nu kommer jag i beröring med ett nytt företag CarVan AB, Bilgatan 7B 44240 Kungälv alltså samma adress som finns under mitt köpeavtal på min husbil men med nytt namn?

Min avsikt och plikt känns vara att ge en liten varning till medlemmar i HBK. Det vore grymt om man efter ett strävsamt liv kunnat förvärva en husbil men råkar ut för mindre nogräknade personer.
Jag känner inte till några fällande bevis och det kan ju gälla utebliven momsinbetalning - illa nog men att affärer i övrigt mot köparen varit korrekt. Skulle jag "solkat ner skölden" på någon oskyldig person vill jag korrigera mig.

Var rädd om Dig!

Palle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Samma företag finns på Blocket med namn: Husbilsverket.se !!

Jag mailade dom för 1v sedan ang ev inbyte och köp av en -07 Hymer 674 som dom har till salu för 729.000 på Blocket, men 699.000 på deras hemsida...inte alla siffror rätt där..

Jag har inte fått svar på mitt mail
 
F

F.d. 18590

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Till detta forums husbilsentusiaster…

Med anledning av ett i sig så som vi ser det enbart välmenande inlägg från en av våra kunder önskar vi klargöra för en del frågetecken kring vår verksamhet.

Troligen eller kanske på ett alltför svenskt vis söker man ”sälja skinnet, före det björnen är skjuten” i sin tro att man på sådant sätt bäst skyddar sig och sin egendom.
- Något som är helt obefogat då den berörda myndigheten dessutom tydligen uttalat att kunden är fri från ev. misstanke…

Till vår glädje konstaterar vi dels att vår kund är nöjd med sin husbil och att han anser sig inneha de erforderliga handlingar som sedermera kom att efterfrågas kring dennes oantastliga förvärv. Vilket enligt vårt förmenande är att betrakta som ett påtagligt tecken på att handeln kring våra husbilar är seriös och inget annat.
Mer beklämmande hade så varit om kunden stått utan möjlighet att påvisa att dennes förvärv varit korrekt.

Vidare uttrycker vår kund sin ”oro” över vad för honom kanske kan framstå som ett virrvarr av bolag… Låt oss då få klargöra följande. Husbildirekt.nu är och har aldrig varit något bolag registrerat hos varken PRV eller numer som det heter Bolagsverket. Husbildirekt.nu är precis som det låter enbart en webbadress och inget annat. Däremot har Levator AB och även CarVan i Göteborg AB (det senare skall ej förväxlas med Car-Van AB i Jönköping) båda varit ägare av ovannämnda domän, att nyttja för sin respektive marknadsföring. Ett namn som är väl inarbetat och med gott renommé. Att dessa bolag innehaft samma adress bör enbart ses som ytterligare ett tecken på seriositet före att alltför snart söka misstänkliggöra i övrigt fullt normala affärshändelser. Vårt nya webbdomän husbilsverket.se är uppföljaren till tidigare husbildirekt.nu och något som vi skapat då vi utökar vårt verksamhetsområde till att även inbegripa service för importerade husbilar som ett naturligt led i att möjliggöra för dessa husbilsinnehavare ett fördelaktigt oberoende när det kommer till fuktgarantier o dyl.

Vi tycker att vår kund gör rätt i sin förmodade välvilja att varna forumets medlemmar för som denne väljer att kalla ”mindre nogräknade personer” dels för att vi anser att ett forums funktion är ypperligt för just sådan information. Dels för att det möjliggör för oss att påtala att till den föga tilltalande kategorin aktörer hör varken vi och vår verksamhet.

I vår mångåriga strävan att erbjuda fabriksnya husbilar på en fri marknad till vad vi anser mer Europa-anpassade priser har vi fått många ”belackare” längs vägen som i egenskap av goda lobbyister värnar sina ”verksamheter” och härav är kanske denna storm i ett vattenglas uppkommen…

Fortsatt förbehåller vi oss rätten att annonsera våra fordon på det sätt som vi önskar samt att själva få avgöra huruvida våra kunders inbytesbilar är intressanta eller ej, utan att för den skull sökas framställas som oseriösa handlare.

Avslutningsvis önskar vi djupt beklaga den oro och det merarbete det medfört och inneburit för våra kunder i ett sådant här föga smickrande sammanhang…

Med hopp om fortsatt trivsel i husbilarna för alla och en var tackar vi för ordet.

Örjan Nordling
Daniel Salaris

Frågor eller synpunkter välkomnas på 0771 – 487 245 vard 10-17
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Det var bra och rakryggat att skriva det här svaret! Du kanske dock borde skriva det lite mindre byråkratiskt, du skriver inte till en myndighet utan till eventuella blivande kunder?
Som sagt, starkt gjort men formulera dej gärna lite enklare.

Göran
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Örjan Nordling!

Före jag, privat, köpte min husbil i september i år har jag spanat efter en sådan under nästan ett år.
Jag såg även CarVan´s annonser och blev eld och lågor när jag såg att företaget fanns på Bilgatan i Kungälv, där jag bor. Det fanns ett par husbilar, som tilltalade mig i annonserna på webben.

Glad i hågen åkte jag till Bilgatan - där fanns "baske" mig ingen firma Carvan. Min måg har dessutom ett kontor just på den adressen. Han hade heller aldrig hört talas om någon husbilsfirma där.

Jag ringde givetvis till Carvan och ville titta på de husbilar jag var intresserad av. När jag till slut kom fram blev jag upplyst att bilarna inte fanns men att företaget kunde skaffa precis likadan på ganska kort tid. Var dom fanns - vet fortfarande inte - kanske i Skåne.

Lelle_22
 
F

F.d. 18590

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Tack Göran...
Hur man skall uttrycka sig under sådana här omständigheter har varken jag eller min kollega ingen tidigare erfarenhet ifrån. Vi försöker bara utrycka så som vi ser det, väl försiktiga för att vi ej vill skapa obehag för någon och därför kanske blivit för "byråkratiska" i vårt svar....
 
F

F.d. 18590

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Hej Lelle 22
Vi beklagar att Du i onödan åkt till Bilgatan för att se på husbilar. Det enda vi har där är det kontor som min kollega bemannar... De bilarna vi haft har alltid funnits på Tegelvägen 6 i Knislinge. Tyvärr verkar Du fått ett ofullständigt svar av någon av oss eller kanske just att den husbil Du sökte var såld och ett alternativ kunde erbjudas. Som sagt vi beklagar om vårt sätt att annonsera fått kunder att tro det funnits husbilar som är våra på Bilgatan i kungälv..
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Underligt företag det här!!!Jag har ringt ett otal gånger och mailat ang.en viss husbil som Husbilsverket påstår sig ha i lager,men inte fått minsta livstecken.Man blir ju lte konfunderad vad som pågår.Det kan inte vara roligt att köpa en bil för dyra pengar och sedan ,vid behov,inte komma i kontakt med vederbörande.Lite mer intresse får dom allt visa i allafall mot mig.
Anders.B
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Brukar handla om misstanke om undandragande av skatt, inkomstskatt eller moms, men bara det faktum att man gör en utredning innebär inte att någon kommer att bli dömd eller ens åtalad.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Örjan Nordling!

Jag har alltså fått en begäran från Ekobrottsmyndigheten om uppgifter om den husbil som Du sålt mig men som levererats av Levator i Vasastaden AB som innehåller en VD och tydligen levererar bilar med en årsomsättning på 417000 kronor - allt enligt företagsfaktas uppgift.
Ekobrottsmyndigheten hade bråttom då det fanns personer som då - 20081008 - var frihetsberövade och jag anmodades att senast 20081015, alltså 7 dagar senare inkomma med begärda uppgifter, eljest skulle polisen kontakta mig.
Det var lite "svettigt" innan Du och jag var överens om formuleringen av köpeavtalet. Du sa mig redan vid vår första kontakt att Du var en ärlig person. Det gjorde mig misstänkt!!
Det känns bara så onödigt att säga så om man verkligen är ärlig.
Jag har aldrig i mitt 72-åriga liv varit så orolig i en affär. Du ville envetet att jag för service skulle åka de 60 milen till Torgny i Hörnefors (som inte finns med bland auktoriserade verkstäder) fast jag bor nästgranne här i Boden med Husvagnscenter som säljer just Dethleffs. Du förklarade att Du hade vissa problem med auktoriserade verkstäder.
Summan av Ditt sätt att resonera och agera gjorde mig otrygg.

Därför blev jag inte alls förvånad över ekobrottsmyndighetens intresse av vår affär.

Palle Vikström i Boden
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Hej, Palle.

Om det är dessa två bolag som du avser så ser väl läget inte helt bra ut:

Levator i Vasastaden AB:
Konkurs inledd.
2 ansökningar
22 betalningsanmärkningar
skuldsaldo ca 3.000.000:-

CarVan i GBG AB
1 ansökning
3 betalningsanmärkningar
skuldsaldo 69 788:-
saknar revisor
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Oj oj oj, nu skriver jag vad vi alla läsare av det här förmodligen tänker.
Även om det bara finns misstankar om oegentligheter så ringer varningskockorna just nu väldigt högt för alla spekulanter på husbilar. I vart fall för mig.
V-backen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Agneta W.

Ekobrottsmyndigheten hoppar väl inte på ett företag bara så där utan den "röda lampan" har väl blinkat först vad jag kan förstå. I detta fallet så är enligt Ekobrottsmyndigheten personer frihetsberövade eller har varit.
Jag tycker inte att Herr Nordling ska försöka tvätta av sig och sina företag vår husbilsklubb!
Kanske håller han som bäst på med att "kratta manegen" inför nya föreställningar????

Till V-backen m.fl. vill jag säga att vi ska vara klara över att allt inte är juste men veta att de allra flesta försäljare är pålitliga. KÖP HUSBIL OCH NJUT AV LIVET!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18590

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Vad som hänt med Levator AB, efter att det såldes 2007 kan knappast den tidigare styrelsen (dvs vi) lastas för.... Beträffande CarVan i GBG AB är det en konsekvens av myndigheternas helt grundlösa ingripande och vilket framtiden kommer att utvisa...
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

För att vara på den säkra sidan då man överväger att ge sig in i en husbilsaffär så bör man kanske kolla upp företaget precis som "Hundvakten" har gjort. För att se om det finns några betalningsanmärkningar på företaget eller om företaget har skatteskulder och är på väg att gå i konkurs.
V-backen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18590

Guest
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Anders B. Om jag inte minns helt fel har väl vi talats vid en gång och då konstaterat det svåra i att komma överens eftersom Ni hade ett byte och vi ogärna tar inbyte. För övrigt är det svårt att sköta mail och svara i telefon när man som jag gjort sitter häktad under 6 veckor…
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

Hej !
Vi har varit på besök i Knislinge och kollat HB. Alla varningsklockor ringde - på samma gång.

Åke B
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ekobrottsmyndigheten!!!

För att vara på den säkra sidan då man överväger att ge sig in i en husbilsaffär så bör man kanske kolla upp företaget precis som "Hundvakten" har gjort. För att se om det finns några betalningsanmärkningar på företaget eller om företaget har skatteskulder och är på väg att gå i konkurs.
V-backen

Hur gör man enklast det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen