• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ej fastsatt batteri

F

F.d. 29819

Guest
Hämtade för ngr dagar sedan en ny Adriatic, vid genomgång fann jag att bodelens batteri ej var fastsatt, endast spärrat med några små träklossar för att inte kunna glida.
Kontaktade Teknisk support vid bilbesiktningen för att kontrollera vad som gäller för batterier.
Batterier skall vara fastsatta så de ej kan "fara" omkring i bilen vid en olycka eller om man kör omkull. Inte speciellt roligt att hamna upp och ned med ett batteri i knä!!
Första besiktning av en ny bil är först om tre år, och då kommer detta att påtalas, garantin har då redan gått ut, och det kan ju hända saker på tre år.
Har läst ett förträffligt och intressant inlägg av "michael johansson" ang "Anpassning av ny bilen", med bl.a bilder från batteri-installationen, om jag ser rätt fattas där fastlåsning av batterierna, kan vara ngt att fundera på.
Med hälsningar Lars-Åke :mad:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Ej fastsatt batteri

Men kan du inte vända dig till den återförsäljare, de måste ju enligt lag leverera en bil som uppfyller samtliga lagar och regler oavsett om bilen ska besiktigas om tre år eller inte. Det skulle jag ha gjort!
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Ej fastsatt batteri

Hej NLundberg o tack för svar.
Ja visst skall jag det, håller som bäst på att gå igenom hela bilen, kommer med en uppspaltning på allt som jag anser skall åtgärdas, av leverantören.
Detta är som ett tips till andra husbils-ägare.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Ej fastsatt batteri

Hmm verkar som att de flesta som har nya bilar oavsett märke nästan alltid har en liten lista på saker som ska fixas av handlaren. Man tycker ju att bilar som kostar så mycket borde hålla en högre klass!

Jag ska själv hämta vår nya bil om en vecka, är det något speciellt som du märkt är missat eller borde vart annorlunda?

Mvh Niklas
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Ej fastsatt batteri

Ja det verkar vara som du skriver, det ser ut att vara en viss nonshalans från återförsäljarna.
Det gäller att gå genom allt, och prova alla funktioner,
Lars-Åke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ej fastsatt batteri

Själva har vi kanske haft tur. Vi hämtade vår bil i Trollhättan den 23:e maj och har inte funnit något att klaga på än. Visserligen har jag byggt om en del men det är saker som jag visste om redan vid beställningen och har inget med kvalitén att göra. Men någon skall väl ha tur att få en bil som är felfri vid leverans med tanke på hur många bilar som säljs.
 
Toppen