• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ej bältad

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Vad säger lagen om att vara uppe och gå i husbilen,
eller tex om någon ligger i en säng och sover under färd?:santa-3-icon:
Mvh: Turbo
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Ej bältad

Hej. Vad jag vet så skall alla i fordonet vara bältade under färd.
mvh. Ölle.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Ej bältad

Hejsan,
Om t.ex soffans kortsida är placerad i färdriktningen, så får passagerare sitta där utan bälte. Det finns i regel inget bälte där, eftersom den platsen är farligare att sitta bältad på, än obältad ! Dock får man inte sitta fler passagerare än vad husbilen är typad för.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Ej bältad

Hej,

Var kan man "läsa sej till" detta på VV eller annan hemsida
eller är det bara förhoppning / rykten?

Mvh
Melle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ej bältad

På Vägverket sida hittade jag detta;

SFS 1998:1276
Källa: Rixlex

10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
<A name=K4P10S1N1>1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Ej bältad

Som framgår av Gunnars hänvisning till Trafikförordningen 1998:1276, 4 kap §10, så måste man sitta bältad, OM DET FINNS LEDIGA BÄLTESPLATSER. (så Inga och Olle har ju inte helt rätt)
Detta betyder att, om det t.ex. finns fyra bältesplatser så MÅSTE de fyra första sitta bältade.
Men en husbil har ju ofta inte bälten som räcker till alla.
Var de andra skall sitta finns det inga direkta lagbestämmelser om!
Det som sägs är att: "På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå." (Trafikförordningen 1998:1276, 3 kap §79) och: "Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare." (Trafikförordningen 1998:1276, 4 kap §6, första stycket)
Så man får väl utgå ifrån att sunt förnuft bör råda!?!
D.v.s. var någonstans vill man vara i en husbil, OM någon olycka skulla inträffa, om man inte sitter bältad?
Att vara uppe och gå skulle jag inte vilja.
Vilka platser som är säkra i en husbil skiljer ju sig åt beroende på hur husbilens inredning ser ut.
Men jag skulle välja en plats där jag (vid en ev. olycka) kommer att kastas omkring så kort sträcka som möjligt.

När det gäller antalet passagerare så har Gunilla och Bengt delvis fel.
Huvudregeln är: "I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för." (Trafikförordningen 1998:1276, 4 kap §6, första stycket)
MEN, i fjärde stycket samma paragraf står följande: "Vägverket får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena."
Och detta har Vägverket gjort.
I Vägverkets författningssamling VVFS 2006:69 står i §3: "Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpskarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006."

Så alla som har äldre, lastbilsregistrerade husbilar kan ta med sig hur många passagerare som helst - under förutsättning att man klarar bilens totalvikt och att det finns säte för passagerarna!
 
Toppen