• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EGR ventil någon som haft problem med den ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Är det någon som haft problem med EGR ventilen på en 2,8 jtd Power 146 hk det är en 2005:a .

Den skickar väl in en del av avgaserna in i förbränningsrummet en gång till för att få ner avgasutsläppet.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Sv: EGR ventil någon som haft problem med den ?

Ja man återcirkulerar en del av avgaserna.
Man har egr ventilen för att sänka förbränningenstempen och på så vis minska kväveutsläppen .
Det händer titt som tätt att egr 'en begar igen oftast räcker en sotning av ventil och ev'a tillhörande rör.
Definitivt mer än Fiat som det händer på

F

F.d. 24784

Guest

Jag rensade EGR ventilen ofta på min gamla Ford Granada, men det var länge sedan.
Ehuru det finns en EGR på en Dieselmotor blir då att ta reda på.

Vad jag ville säga är att sot är lösligt med Aceton.
Man tvättar EGR ventilens innandöme med Aceton och den blir ren och pen.
Klart man får peta och skrapa oxo.
Mitt tips är aceton vid EGR service, om det nu är samma typ av sot från en Diesel förståss......

de
Roy

F

F.d. 25416

Guest

Hej,
Det stämmer vad gäller funktionen av EGRen. Man kan ju även nämna att man får nedslag på besiktningen om lampan för ESDn lyser på instrumentpanelen!!

Till min historia: jag fick indikering på min Hobby Sphinx (Iveco chassie) att det fanns problem med EGRen. Jag åkte till Iveco för service dvs jag fick sensorn utbytt för ca 4000sek dock i onödan skulle det visa sig. Det var nämligen en simpel kontakt under bilen (rakt under föraren) som behövdes smörjas upp (5-56). Konstruktionen är så idiotisk att väder och vind ställer stora krav på att det är tätt vilket det inte är. Mitt tips är alltså att börja med en smörjrunda innan du spenderar de stora pengarna.
:spinny:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Gamla bilen 2008 bytt en på försäkring. Byttes sedan en gång till på Fiats reservdelsgaranti.

Toppen