• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontering av AC i bodelen

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Vi funderar som bäst på att byta husbil. Eftersom vi ska köpa begagnat och har ett krav på att AC skall finnas i bodelen blir utbudet av det vi vill ha ganska begränsat.

Det skulle vara väldigt intressant att höra hur ni andra har gjort när ni eftermonterat en AC.

Jag har sett att Dometic och Waeco är ganska vanliga, finns det fler? Bra och dåliga erfarenheter?

Sist men inte minst är ju priset ganska viktigt, måste det kosta 20 000:-?

Jag tar gärna emot tips på bra återförsäljare med bra service i södra Sverige.

Tack på förhand.

/Per
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Jag har eftermonterat AC i bodelen på tre olika husbilar. Både Elux/dometic och nu senast Waeco Easy cool 3000. Monteringen är mycket enkel. Lyft ur en taklucka och montera in ACn. Tänka på att mängden urluftningar i bilen blir mindre. Senast så kompleterade jag med en solcellsdriven ventil. Jag har även sågat upp i en Cabby Exus för AC. Man måste kolla att inga förstyvningar ligger där man sågar annars var nogrann och mät flera gånger så att inget krockar tex öppning av dörrar och luckor.

Ur kylsynpunkt är Waeco 3000 överlägsen Dometic. I en Cabby Exus 600 stående i solen i södra italien med yttertemp 39-40 grader gick det att hålla 25 inne. Man bör dock inte hålla mer än 10 grader kallare än ute annars är risken för förkylning stor.
Waecon är mer högljud än Dometic. Båda har temp automatic. Inga problem att driva via ett 2kw elverk. Waecon fungerar på 6amp säkring stora Dometic gjorde inte det för oss.

Att köpa, kolla blocket och ring till Waeco i Göteborg och fråga om dom har en på deras "torg". Normalt säljer de inte direkt till privatpersoner men om dom har en kan ni sedan gå till en Waeco handlare och be dom köpa för din räkning. Nypris är billigare i Tyskland frakten via DHL är inte så blodig så det går ihop sig ändå.

Hoppas att det var lite hjälp på traven.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Hej på er en kompis till oss köpte en i karlskoga dom tog 9500:- men då var det inte något känt märke men den fungerade bra. Vi monterade en Dometic i vår bil i våras det var inga större problem.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Det första jag frågade när dom monterade min var placerade dom den och fick svaret jag ville .. Dom satte den INTE i en befintlig taklucka för att den fungerar ju ventilation även när den är stängd samt så försvinner ljusinsläpp in i kupén.

Det finns ju dom man har på taket samt finns det ju dom man monterar i sittlåda som man då kopplar till originalluftsystemet och har man inte elpatron så fungerar ju även ac´n som värmare .

Här är en beg ac. Air Condition Domatic/Electrolux | Skåne | Blocket

ps: satsa även på en bil med ac i bildelen det var väldigt gott i somras då det var 40 grader ute (i Italien).

Jag såg även en som hade ett garage på husbilen och hade då stället en vanlig "hemma ac" där inne och blåste in i bodelen = kostar väl bara 3500:-
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Jag har eftermonterat en Truma Saphir Comfort i bodelen på vår husbil.Den sitter i dubbelgolvet och släpper ut kyld luft högt inne i bodelen.Jag har valt "lyxvarianten" med 4 högt placerade utsläpp inne. 1 i dubbelsängen bak,1 i köket,1 vid matbordet och 1 i alkoven.Allt jobbet gjorde jag själv.Inte speciellt svårt bara en massa sågande.Hela anläggningen köpte jag i Tyskland och fick det hemskickat till dörr hemma.
//Lars
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Som sagt var. Inte speciellt svårt att montera ac:n själv. I vår förra Dethleffs 5881 satte jag den i andra takluckan bakifrån. Finns fortfarande 3 ventilerande takluckor kvar, vilket är mer än tillräcklig ventilationsarea. Känner man sig osäker så monterar man in en extra Electrolux-ventil i taket. På förrförra husbilen monterade jag 2 st för att vara på säkra sidan.
Köpte en Dometic 2200 som jag hittade på EBAY.DE. Med lite tur kan man hitta någon som säljer ut de. Själv gav jag 1000EUR + frakt ca 50EUR.
Någon timmes jobb och den är på plats. Det trixigaste var att dra elen inne i taket (ville inte ha en synlig kabelkanal). Jag var väldig försiktig när jag borrade 40cm i isoleringen fram till hålet som jag gjort ovanför skåpet. Det hålet döljs av dekorlisten när den monterades tillbaka.

Har man tummen någorlunda på rätt plats så kan man gladeligen lägga de sparade pengarna på turer i husbilen istället för en till en husbilsverkstad.
Och du.. Elen tar du hjälp av en elektriker för att koppla in i centralen.

Av egen erfarenhet vet jag att kapaciteten på Dometic 2200 är tillräcklig för att hålla dräglig temp även nere i Kroatien.
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Jag tror det är en utgående variant.Numera heter serien Saphir med Compact,Comfort och Vario som modeller.Vi hade en Frostair 1700 i vår förra husbil.Det är en lite mindre variant.Den nya serien har isolerat aggregat mot plåthölje tidigare.Jag tycker att den nya serien går något tystare.Om aggregatet installeras i dubbelgolv med ljuddämpare på varje slang och ljuddämpare på utblåset under bilen går aggregatet mycket tyst och hörs knappt utanför vid full effekt.
//Lars
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Vi har en Dometic HB 2500 i vår bil. Monterad i garaget vilket nog är en fördel att man har när den ska monteras inne. Den här kan man köra både värme o kyla på.
Tycker den går så pass tyst att man kan ha den på om natten om det skulle vara för varmt.
Lite fördel här med Eura eftersom dom har takkanaler klart från början. Bara att ansluta.
Valde den här just för att takkanaler finns och ville inte ha något på taket (höjden).
Tycker inte det ser så kul ut när kondensvattnet rinner från taket.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering av AC i bodelen

Kondensvattnet från en Saphir Comfort monterad i dubbelgolv rinner ut under bilen.Alltid vattnar det någon torr liten gräsplätt.
//Lars

:yes:
 
Toppen