• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera inverter, koppla regulator till startbatteri?

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hej!
Har tänkt att få solceller 2*160W monterade tillsammans med REGULATOR VOTRONIC MPP 350 DUO Min fråga är om man kan eftermontera denna inverter INVERTER SMART IN eller skall man låta firman gör det direkt. Samt är det mycket jobb med att dra kablar till startbatteriet från regulatorn. Det gäller en Adria Matrix Supreme 670SC -18
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eftermontera inverter är inget problem,välj en bra plats nära batterierna samt grova kablar.
Troligen behöver du inte dra en kabel till startbatteriet från regulatorn,när laddspänningen når en viss nivå kopplas automatiskt startbatteriet in och laddas ändå.
Så fungerar det på mitt CBE elblock i allafall.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Eftermontera inverter är inget problem,välj en bra plats nära batterierna samt grova kablar.
Troligen behöver du inte dra en kabel till startbatteriet från regulatorn,när laddspänningen når en viss nivå kopplas automatiskt startbatteriet in och laddas ändå.
Så fungerar det på mitt CBE elblock i allafall.
Enl. verkstaden behöver de 1,5h för att dra kablar till startbatteriet. Låter som att jag inte behöver göra detta. Kanske ett arbete man själv kan göra efter att övriga detaljer är monterade. Tycker också att Invertern är dyr, har sett att andra köpt från Kina till helt andra pengar och är nöjda med dessa.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Glöm Inte att sätta en säkring (ca150-200A) nära batteriet o därefter en kraftig huvudströmbrytare (se Hjertmans t ex). Kabelarea minst 50 kv.
En inverter drar lite ström i viloläge. Välj helst en med fjärrkontroll o ren sinus.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Prova om laddning fungerar utan att dra kabel till startbatteri,att dra en klen kabel mellan regulator och startbatteri på 1,5tim inkluderar minst en kaffepaus!
Överväg om du verkligen behöver en stor inverter,batterierna tar stryk av detta,finns gott om trådar i ämnet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Prova om laddning fungerar utan att dra kabel till startbatteri,att dra en klen kabel mellan regulator och startbatteri på 1,5tim inkluderar minst en kaffepaus!
Överväg om du verkligen behöver en stor inverter,batterierna tar stryk av detta,finns gott om trådar i ämnet.
En lite not. Det är inte den stora invertern som batterierna tar stryk av utan höga effektuttag från den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For elblocker finnes det 2 forskjellige strategier for ladning av bilbatter. En aktiv variant hvor bilbatteri får ladning fra elblockens innebygde lader(e) og en passiv variant som kobler til bilbatteriet når bobatteriet er helt fullt uansett hvordan det er blitt ladet. CBE og Calira benytter denne siste varianten. Den tredje løsningen er ikke lade bilbatteriet ;)

Selv finner jeg den passive løsningen som den mest fleksible, en kan her koble ladere på den mest effektive måten direkte på bobatteri og ikke omveien om elblock med lang kabelvei og spenningsfall.
 
Toppen