• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eftermontera Farthållare Fiat 2,8 JTD

Runnestad

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
10495
Medlemskap
2025
Är det någon som har eftermonterat farthållare i en Fiat Frankia 2002. Har hittat en på conrad till ett bra pris .Tacksam för tips

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontera Farthållare Fiat 2,8 JTD

Jag har monterat en Waeco farthållare i min Knaus på dukatochassie med 2,8idTD motor, jag satte actuatorn på gaspedalen och använde mig av en befintlig encoder som satt på hastighetsmätarvajern.

Det fungerar men jag är inte helt nöjd med funktionen, antingen är lite för hetsig eller alldeles för långsam i kompenseringen men det kan ha och göra med min eftermonterade encoder så jag ska ta och testa att montera de medföljande magneterna på en drivknut istället.

//Rydh

F

F.d. 32985

Guest

PDQ har också farthållare anpassade efter varje märke och modell

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Är man lite händig så är det inga problem att montera en universal såsom "Waeco magic speed ms-50" från Conrad, jag har läst väldigt många som tycker att den är bra.

Det är ju minst sagt skralt utbud med andra kompletta satser för 1500:- vilket denna kostar!

//Rydh

Runnestad

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
10495
Medlemskap
2025

Kan man montera den. Jag har en motor 2,8 jtd Det finns ingen vajer till Gaspedalen Den är elektriskt tror jag eller har jag fel?

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

I ducato 2,8 JTD ligger software og kabel system allerede klart for cruisecontroll.

Ved å kjøpe cruicecontroll bryter fra alfa 147 tidlig modell, bremselysbryter fra ducato med cruisecontroll så kan man enkelt koble opp systemet selv, på det originale systemet.

Jeg har laget en manual for denne monteringen for mange år siden.

MONTER tempomat - www.123hjemmeside.no/alfafredroger

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

I ettertid, denne manualen lagde jeg for mange år siden, så viste det seg at denne aktuelle bilen med automat jeg refererte til, hadde feil i styringssystemet til automat kassen, og dette var nok årsaken til problemet. Mao man kan sannsynlig vis om styrings-elektronikken er i orden, få korrekt funksjon også med automat. Vet også at eiere av gamle 2,3 JTD også koblet opp samme funksjon.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Man kan ju sätta en analog farthållare även på bilar med fly by wire, istället för att dra gasreglaget så kan man ju påverka själva gaspedalen. Men visit kan man få tag i någon form av canbuslösning är det säkert att föredra

//Peter

Toppen