• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera ac i bildelen

F

F.d. 24126

Guest
Hej har lite funderingar på att anlita nån men vill helre ringa nån som ja vet är duktig på det så finns det någon här som har gjort det och va kostade det för er..

Mvh
Daniel
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera ac i bildelen..

Hej har lite funderingar på att anlita nån men vill helre ringa nån som ja vet är duktig på det så finns det någon här som har gjort det och va kostade det för er..

Mvh
Daniel

Hej Daniel.Kontakta borås bilhall så får du garanterat bästa pris och bra utförande.Jag anlitade dem efter rekommendationer av flera husbilsfirmor.
M.V.H. Göte27
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Har frågat 3 olika företag.
Priset hamnar någonstans runt + 35.000kr.

Fick offert från dessa företag:

klimatkonsulten.se -> 37.000
bil-marinel.se -> 35.000
accenterab.se 25-30.000kr

fråga är om det är värt ?
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Eftermontera ac i bildelen..

Det är värt varenda krona om man kör mycket i varmare länder. Håller man sig i skandinavien för det mesta är det inte helt nödvändigt med ac i bodelen. Jag satte in en Truma Saphir som man kan köra både på värme och kyla. Fungerar ungefär som en luftvärmeväxlare. Obetydligt dyrare men en fantastisk maskin.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera ac i bildelen..

Jag skulle inte köpa en bil vare sig husbil eller vanlig bil om det inte finns fungerande ac. Lika klart som ABS bromsar, basic utrustning. Dock vet jag inte om det lönar sig att betala 35tkr, skulle nog fundera på bilbyte och lägga dom pengarna på nyare bil.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera ac i bildelen..

Det fins en Diavia (webasto) kit som säljs på ebay som passar våra olika Fiat ( länken är till 2.2 men det fins för alla modeler från 2002 framot)

Retrofit Kit Manuale Aria Condizionata Diavia Fiat Ducato 2 2 HDI Webasto Waeco | eBay

Om ni känner någon som kan montera en sådan så är jag intreserad av veta vad det kostar (monteringen)

Jag funderar på att slå till om jag bara hittar någon som kan montera den... för en rimmligt summa så klart:yes:
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Eftermontera ac i bildelen..

Räkna med med minst 10.000kr för monteringen. Lasse o Sandor i Taberg monterade i min 3.0l -15. Då ingick det i affären men dom kan hjälpa dig.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
väcker liv på den här gammal tråd då jag har fortfarande min gamla husbil (som jag är faktiskt nöjd med)
Har inte lyckats hitta någon firma som för en rimlig pris vill montera ac i hyten.
Tips någon? det måste finnas någon här i klubben som har gjort det...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett alternativ är att montera en bodelsAC som du driver via inverter under färd,inte lika effektiv som en vanlig bilAC, men du kan köra den på 230V när du står still.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En firma som jobbar med AC eller märkesverkstaden för bilen måste väl kunna installera ett AC-system. Har man bara pengar så är ju allt möjligt för det kommer att bli väldigt dyrt. Ett komplett original AC-system finns väl inte att köpar så det blir till att köpa alltihop som reservdelar & arbetskostnaden inte att förglömma med alla timmar till timdebiteringar över minst 500:-. Kostade det 25 - 37000:- 2105 så kan du säkert räkna med det dubbla idag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag monterade ett komplett system i en Volvo 740 för 15år sedan.
Det tog 3 dar och jag är både van Volvo och Ac mekaniker.
Det var så knöligt att jag sa ”aldrig mer”.
Ska jag ha ac så köper jag en med ac färdiginstallerat.
Det är pga knöligheten så dyrt att eftermontera.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
@Funkman - har du någon länk som du kan dela med dig kanske? Jag har försökt och inte hittat något sådan som man kan boka online. Hade nästan kommit överens med en firma i Gdansk och de fick strul med leveransen av reservdelar så det blev inget med dem.

@#GMLR, Har du möjlighet eller känner någon som kan montera en sådan kit åt mig? (mot betalt så klart)

@Olof G, Jag har redan en takmonterad ac, inverter, dubbla batterier... men lyckas inte få igång den, så har lagt ner denna spår skulle krävas också att man byter generator mot en som är starkare...mm

@ Bennsan, Jag har hört med massa olika firmor och det är helt sjuka priser som varjerar allt från 30-60 lax. Det värsta av allt är att ingen verkar vill göra jobbet (de har aldrig tid. Närmaste januari nästa år)
 
Toppen