• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EFOY

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: EFOY

Har brukt en EFOY 1600 i over 3 år nå. Vi har spesiellt stor glede av denne høst, vinter og vår - om sommeren fungerer våre 250W solpaneler godt nok til at vi har tilstrekkelig med strøm for mange døgn. Er det mye overskyet vær så starter EFOY automatisk når ladningen på batteriene kommer ned mot faregrensen.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: EFOY

Vårt bästa (och dyraste) tillbehör till bilen, är jättenöjda.

Vi är nog storförbrukare av 12V och står nästan alltid utan el när vi använder bilen och första året förbrukade vi 10 liter metanol (driftkostnaden kan man nästan kalla försummbar, i vårt fall ca 300kr).

mvh Torbjörn :) :) :)
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: EFOY

Hej där,

Har kikat på bränslecell ett tag och har några funderingar... Varifrån har ni köpt bränslecellen (Tyskland är klart billigare än ÅF i Sverige)? Vilken storlek funkar bra (EFOY finns ju i 600, 900, 1200, 1600 och 2200)? Är det svårt att få tag bränslet?

/Henrik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: EFOY

I Tyskland er det lett å kjøpe brensel, det er endel steder i Sverige og Norge også. Har selv kjøpt i alle 3 land. Jeg har selv alltid en full kanne med - kan på den måten planlegge litt mer hvor jeg skal kjøpe neste kanne. En 10L kanne holder nå for oss nesten ett år. Reglene for frakt av større mengder brensel gjør at prisen her i de nordiske land blir endel høyere enn i Tyskland.

Hvor stor EFOY en skal ha er avhengig av hvor mye el en bruker og hvor mye penger en vil legge i boksen. En 1600 klarer å lade ca. 5A, og den starter automatisk på en tid hvor batteriet kan ta i mot denne ladningen og stenger av ved ca 80% fullt (de siste 20% ladning krever uforholdsmessig mye drivstoff). En 2200 vil lade sterkere, og dermed gå kortere tid. Forbruket pr. Ah er det samme for alle utgavene. En 600 vil kjøre lenge på en stor batteribank, men kan passe bra for en som har ett lite batteri og lite forbruk.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: EFOY

EFOY hörs en del så vi har inte haft den på under natten.
Under de 6 mån vi haft EFOY så har vår 1600 klarat behovet även under vintern. Skulle inte velat ha en mindre storlek och tvingats köra även under natten och en batteribank på minst 200AH är att rekomendera.
Största fördelen är att man blir helt oberoende av extern 220V.
Kostnaden för metanol är ointressant i jämförelse med den frihet EFOY ger.
För oss var EFOY viktigare än annan utrustning eftersom vi åker året runt och gärna vill stanna och övernatta där vi trivs.
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: EFOY

Har ställt samma frågor tidigare och inte heller fått svar på var man köper den billigast Ludde o Torbjörn o co. hadde ju sådan tur med sina köp.... ja ja jag är avensjuk men kom med tipps jag är med på ett köp om vi är flera....
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: EFOY

Nej, den var enkel att montera, det som kan vara lite pilligt är kabeldragningen.Jag drog kablarna i dubbelgolvet, en bökig plats av vara på när man ska hantera verktyg m.m. Jag fick åla mig in på rygg, sen fick jag ha assistans med verktygsräckning, för det var ett helt företag att komma i rätt position för att kunna jobba därinne.
Men själva inkopplingen klarar nog ett barn av, det var bara att plugga i.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: EFOY

Är den svår att montera?
Largu

Bagatell att montera. Det största problemet är att hitta bra vägar till batteriet om det står långt från EFOY'en. I min bil kan man ställa apparaten alldeles intill batterierna så kablarna blev väldigt korta. Talade med EFOY i Tyskland och det var inga problem att ställa den där. Utrymmet skall vara väl ventilerat annars får man dra den medskickade slangen för utluften till lämpligt ställe.
 

cjuhlin

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
7519
Medlemskap
2024
Sv: EFOY

Har inte dessa tingestar lite begränsad livslängd, har jag hört.
Kostnaden för apparaten är per Wh högre än för bränslet.
5-års livslängd har jag hört, men det kanske är gamla uppgifter.
Ni som äger och använder EFOY borde veta.

/Curre
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: EFOY

Har inte dessa tingestar lite begränsad livslängd, har jag hört.
Kostnaden för apparaten är per Wh högre än för bränslet.
5-års livslängd har jag hört, men det kanske är gamla uppgifter.
Ni som äger och använder EFOY borde veta.

/Curre

Inget är för evigt,

men känslan att fricampa och vara oberoende av elstolpar mitt i vintern
inte behöva boka långt i förväg, bara glida omkring mellan slalombackarna
Det är:wink:
 
Toppen