• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efoy bränslecell

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Efoy bränslecell

Jag har med stort intresse följt alla trådar om Efoy och fått mycket tips och hjälp. Jag har sedan en tid monterat en Efoy 1600 efter mycket övervägande. Om det kan vara av intresse för någon och kanske till hjälp vid montering så lämnar jag en kort redogörelse för hur jag har tänkt och gjort. Min husbil är en Dethleffs I 6611 med långbäddar.

Jag bestämde mig att "offra" en förvaringsskåp under fotänden på vänster säng. Detta upplevdes som otympligt att förvara saker i då jag har lite svårt att böja mig lågt ned. Garaget, som var ett tänkbart utrymme att installera i, är för det mesta belamrat med föremål, och risken att något skulle falla över Efoy bedömdes som stor. Då utrymmet har begränsad ventilation monterade jag ett ventilationsrör mellan garaget och skåpet. Avgasröret från Efoy, för vatten och koldioxid, ledde jag ut genom golven genom borrade hål. Här var det spännande att försöka att inte borra i vattenslangarna som löpet i utrymmet under skåpet. Det lyckades.Ventilationsslangen för evakuering av överskottsvärme ledde jag in i utrymmet bakom skåpet. Detta utrymme står i förbindelse med utrymmet för värmepannan.

För ljudisolering klädde jag utrymmet med isolingsmattor och glipan runt luckan med tätningslist av textil.

Kabeldragningen till e-bloc och batteri skedde i kanalerna för värmevattenslangarna och till hjälp hade jag ett rensband som kabeländarna fästes i. Ordinarie kablar med kontakter skarvades för säkerhetsskull med ledningar med arean 6 kvadratmm. Avslutningsvis bytte jag ut kabeln till manöverdosan till en med en halv meters längd, då dosan ligger i skåpet med Efoy.

Bild 1 visar Efoy med en 10 liters tank framför. Den vita cirkeln över tanken är luftintaget. Den svarta slangen är för evakuering av överskottsvärme. Mellan Efoy och yttre väggen finns en spalt för intag av luft till bränslecellen.

Bild 2 visar luftintaget i garaget.

Bild 3 visar installationen när bränsletanken är borttagen. Avgasslangen syns mitt i bild bredvid spännbandet som håller Efoy.
 

Bilagor

  • Efoy monterad.JPG
    Efoy monterad.JPG
    76,1 KB · Visningar: 23
  • Efoy luftintag.jpg
    Efoy luftintag.jpg
    49,9 KB · Visningar: 18
  • Efoy utan tank.jpg
    Efoy utan tank.jpg
    72,6 KB · Visningar: 21
Toppen