• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektboxar

F

F.d. 243

Guest
Ni som har satt på effektboxar påverkar detta bilprovningens avgasvärden eller plockar man bort boxen till besiktningen?
MVH
Eiron
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Effektboxar

Dom ska inte höja avgasvärdena. Dom flesta är TÜV godkända i Tyskland och alltså avgastestade.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Effektboxar

Frågan om man måste plocka bort effektboxen vid bilprovningen är intressant.
Är det ett måste?
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar

Enklast är det att montera in en strömbrytare med till och från-kopppling.
Jag kände en väldig skillnad i "råstyrka" med den nu inmonterade KCR boxen.
Är det kanske bättre att montera in en effektbox istället för att dreva om växellådan?

Snart helg och en husbilstur till det nyöppnade IKEA i Karlstad väntar. Hoppas att det finns några p-platser kvar.
Ha en skön husbilshelg i det underbara vädret!

;) ;) :D :spinny:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar

När jag köpte KCR-boxen så fick jag med en plugg för att ersätta boxen med. Då blir den original och man behöver inte oroa sig vid t.ex. besiktning.
;) Den monteras på mindre än en minut, enkelt och smidigt.;)
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Effektboxar

Jag ringde bilprovningen tidigare och enligt uppgift måste men få ett intyg om att boxen uppfyller avgaskraven och i och med effektökningen så lär det också bli frågan om ev regbesikltning också. Enligt tillverkaren så skall boxen påverka avgasvärderna i positiv riktning. Men för att vara säker är det nog bäst att sätta in en strömbrytare som sagts eller på annat sätt ta bort den vid besiktningen. Att få ett intyg och ev regbesiktning lär nog inte bli lätt att få genomfört.
 
F

F.d. 3234

Guest
Sv: Effektboxar

Hej

Jag glömde bort att ta bort boxen till besiktning, besiktigage utan problem och ingen sa något.

Hälsningar Håkan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Effektboxar

Kan en något händig person montera boxen själv eller är man hänvisad till försäljaren och hans verkstad?
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Effektboxar

Jag var i kontakt med Promotech och beställde deras box. Eftersom jag har en äldre bil och måste installera boxen vid dataenheten och löda ett antal kablar så uppgav de vid förfrågan att det skulle vara enkelt och en utförlig bruksanvisning medföljde. Med nyare bilar är det mycket enklare. Inställningen av boxen skulle inte heller vara några problem.Vi får se när den kommer.
 

Kesty

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar

Hur påverkar effektboxen försäkringen? Säljaren av effektboxen undvek frågan.

Lennart
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Effektboxar

Det är väl ungefer som när man chipar personbilar...tror jag!Garanti försvinner och motorskade försäkring blir svårt att hävda,men så länge den funkar och händer ingenting så länge är det allt OK.
Zlatko
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar

Roberth!
Det är inga problem att montera boxen själv om man är någolunda händig.
Tänk bara på att montera själva boxen där det inte kan komma åt väta.
Mvh Stiffe
 
F

F.d. 3234

Guest
Sv: Effektboxar

Kommer eventuellt sälja min box om någon är intresserad. Skall kanske byta in bilen och då få man inget extra om det sitter en box monterad. Blir den till salu så sätter jag in en annons. Det är gjort på 15 minuter att montera och demontera. Just denna passar till en Fiat 2.8 JTD.

/Håkan
 
Toppen