• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

F

F.d. 50742

Guest
Hej!
om detta inlägg ligger fel så flytta gärna!

Har kollat på kcr.se för att finna en effektboxar till min sprinter 316 cdi men kan helt enkelt för lite om min motor. Någon här som har koll? Är det vettigt med effektboxar? Andra tillverkare? Hur bra stämmer reklamen för effektboxar? Påverkar dom motor/dator negativt?
/ Kjelle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.624
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Har en KCR-box i vår Ducato 2,0 JTD.

Ökning av effekt och vridmoment framgår av kurvorna.

Tycker bilen är betydligt smidigare att köra, och kräver färre nedväxlingar.

Om det är värt pengarna,kan bara du själv avgöra.
 

Bilagor

  • KCR.pdf
    512,5 KB · Visningar: 57

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Vi körde med Kcr på våran 2,3 JTD Fiat och det var en helt annan bil att köra bränsleåtgången är svårare att uppskatta om den ökade eller minskade. Den stora vinsten var körbarheten tyckte vi. Vi tyckte i vart fall det var värt pengarna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

I någon bil har jag haft en effektbox och någon annan har jag låtit optimera. Men 2,7 liters motorn i Sprinter upplevde jag däremot som mer än tillräckligt stark och dragvillig i båda de husbilar jag ägt med den motorn, den räckte bra till även när jag drog ett 1.500 kg båtsläp efter en husbil på 3,8 ton.

aake
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Även jag har haft box i mina senaste 2 bilar.
Personligen skulle jag stryka ett stort streck över all form av reklam som säger att man i någon form spar bränsle och pengar med en box.
Det man får är en piggare och mer lättkörd bil. Om det är värt de extra pengarna kan, precis som Pålle skrev, bara du själv avgöra.

Och ja, det finns andra tillverkare. I min förra bil blev det en KCR box men i denna har jag en box som kostar dryga tusenlappen och som gör ungefär samma jobb.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Vår 3-liters FIAT på 177 hk var ordentligt slö och vi anlitade Autostable i Eskilstuna som via uppgradering av mjukvaran höjde effekten med 32 hk och 80 nM! Dyrt men bilen ökade i toppfart från 117 km/tim till över 155 km/tim! Dock åker vi aldrig så fort men den gick mycket bättre efteråt och drog även mindre bränsle. I Tyskland fick vi innan åka på 3:an uppför Kasellbackarna och på 6:an efteråt!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Berkri:rolleyes:
Hur stor bil har ni då? Vi har en Carthago i51 på nästan 8meter och som väger 3700kg i vägd vikt och den drar som en Björn med 3liters motorn på 157hk.
Jag funderade på effektbox men törs fasiken inte med tanke på växellådan.
Fast på våran förra (2,3liter 130hk) hade vi en box som komplement och där var ju inte vridet så kraftigt ens med boxen inkopplad......
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Vår 3-liters FIAT på 177 hk var ordentligt slö och vi anlitade Autostable i Eskilstuna som via uppgradering av mjukvaran höjde effekten med 32 hk och 80 nM! Dyrt men bilen ökade i toppfart från 117 km/tim till över 155 km/tim! Dock åker vi aldrig så fort men den gick mycket bättre efteråt och drog även mindre bränsle. I Tyskland fick vi innan åka på 3:an uppför Kasellbackarna och på 6:an efteråt!
Har en 5-tonsbil 2012 också med 177Hk (med ComfortMatic) automat!
Husbilen gör 155Km/t enligt vägverkets info, verkar rimligt baserat på egna iaktagelser. Betr Kasselbackarna växlar min CMA givetvis ner, dock inte till 3:an, i varje fall inte om man som jag färdas med 90-100 km/t!

Betr bränsleförbrukning så ligger min på ca 0,95lit/mil räknat över ca 2.500 mil enligt vägmätare och totalt tankade litrar, håller i princip långtradarfart. Har svårt att tänka mig vad som finns att vinna på att chippa just denna motor.

Förutom ovan bör man nog tänka igenom om nu något skulle hända (drivlineras, olycka, mm) hur ev försäkrings-, garantifrågor, mfl kan komma att hanteras. Det finns inga effektboxar utöver vissa till Volvos personbilar som är godkända (utan ny besiktning) av våra myndigheter i Sverige (i varje fall som jag känner till)!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Man blir lätt lurad på bränsleförbrukningen, nästan alla bilar jag kört har haft 5% mer hastighet på mätaren än på gps.
Jag har också kontrollerat med vägmätaren samma där 5% mer körsträcka än gps.
Det betyder att man har 5% mindre förbrukning enl. vägmätaren, byter man
däcksdimension så kan man också bli lurad och tro att bilen drar mindre.
Det är nog oftast så att man måste pytsa i mer bränsle för att få högre effekt om det inte är så att man manipulerar avgasreningen som oftast stjäl en hel del bränsle utan att ge någon annan effekt än mer rök och mindre farliga avgaser.
Jag har nu åkt ett antal mil på Qstars blankdiesel som finns i en pump för vanliga bilar kostar samma och bilen går betydligt bättre än förut, två husbilsägare jag känner har också testat och de har haft mer kraft och mindre förbrukning. Har ju testat en apparat som lurar pumpen att ge mer bränsle och motorn kändes piggare och gick mjukare speciellt på lågvarv men när man närmar sig toppfart är det knappt någon skillnad så där är det nog själva motorn som inte orkar ge mer.
Nu ska ju preem ha i tallolja i bensinen också! Lär bli bekymmer - men de tjänar ju pengar talloljan kommer ju från pappersindustrin, när man bryter ner träet med lut får man ju ut terpentin som man vill bli av med.
På 60-talet släpptes det ut ett antal ton råterpentin i sjön glan en natt med följd av akut fiskdöd och rubriker i tidningarna, men sanningen kom aldrig ut men jag fick den från källan av de som jobbade där då. Tror att terpentin och tallolja är samma bara att det ska låta lite mer miljövänligt.
Får man med något av luten i bensinen eller dieseln lär det förstöra oljefilmen i motorn.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

En optimering kan ju göras på flera sätt, effektbox, chippning eller som jag har gjort på mekanisk insprutning byta kägla i pumpen & öka turbotrycket. Bilen har blivit trevligare att köra & orkar betydligt mer. Om förbrukningen blir lägre? Ja, det kan diskuteras, i början tyckte jag nog detta men nu efter ett antal mil så är jag av den uppfattningen att förbrukningen är den samma under förutsättning att man inte ändrar sitt körbeteende & konstant använder den ökade effekten vilket naturligtvis medför högre förbrukning. Att rent ekonomiskt "tjäna in" vad en optimering kostar gör man aldrig men man får en trevligare bil.

Bennie
 
F

F.d. 54784

Guest
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Angående boxar som bara höjer laddtrycket så har ju vad jag förstår 3,0 180hästar redan ganska högt laddtryck på min nya så kollade jag på skoj vad det låg på 22psi kom jag upp med på den och det motsvarar väl ca:1,54bar.
Vet inte om jag på min iaf skulle sätta dit en sån, kanske åka till Turbocenter i Stockholm och göra en mappning.men känner inte att den är slö drog en 2200kg vagn till Kroatien egenvikt på 3500kg så drog den 1,2l/m snitt på hela resan fram o tillbaka och då höll jag väl 90 för det mesta när vägarna tillät.
Martin
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Varför finns dessa inte från början? Tillverkaren måste väl ha intresse av en så stark och pigg motor som möjligt.

Bra fråga som man borde ställa sig.

Jag läste en artikel i DN för några år sedan när det började bli poppis med s.k. trim eller effektboxar. Där hade journalisten varit i kontakt med utvecklare både på Scania och Volvo och båda svarade så här
-Det är omöjligt att ekonomitrimma utan att påverka motorernas tillförlitlighet, livslängd eller miljöpåverkan.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Vår 3-liters FIAT på 177 hk var ordentligt slö och vi anlitade Autostable i Eskilstuna som via uppgradering av mjukvaran höjde effekten med 32 hk och 80 nM! Dyrt men bilen ökade i toppfart från 117 km/tim till över 155 km/tim! Dock åker vi aldrig så fort men den gick mycket bättre efteråt och drog även mindre bränsle. I Tyskland fick vi innan åka på 3:an uppför Kasellbackarna och på 6:an efteråt!

Måste väl vara något fel om inte bilen går mer än det du säger utan box? Vore kanske bättre att reda ut det först innan boxen åker på.
Har själv en 177hk och kan erkänna att när bilen va ny ifrågasatte jag effekten hos Fiat som höll med att lite trött var den. Nu på väg hem från Kroatien har bilen just nu gått 930mil och går som en dröm. Hög effekt och ibte en tankning under semestern över 1,06liter/mil. Flera tankningarvunder litern. Bilen vägd fullastad 4500kg.
Så med din beskrivning ta bort boxen låt Fiat provköra.
 
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Har vi så bråttom när vi ska åka på semester? Går det saktare så ser vi mera.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Varför finns dessa inte från början? Tillverkaren måste väl ha intresse av en så stark och pigg motor som möjligt.


Svaret är nog så enkelt som att tillverkaren måste ta hänsyn till avgasreningskraven.
De får snåla på bränslet för att inte släppa ut oförbränt bränsle eller avgaser med fel värden.

Allt detta kan chip o box tillverkare strunta helt i och berika med mer bränsle när det behövs. Det finns väl bara Volvo med Polestar och möjligen ngn till som har "lagliga"
chippningar.


Jag dömer inte ut dessa box/chip utan konstaterar bara hur det är :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

OK, skall jag bränna däck på t.ex. Nordschleife (Nürburgring) med husbilen borde det finnas alla kända "trix" för effekthöjning i bilen.
---Men jag har i alla fall inte sett en enda husbil på sträckan som vill visa vilka fartresurser som döljer sig under skalet??

Själv åker jag i lastbilsfart, men är faktiskt oberoende av tider att passa.(74 bast)
Var ute och fiskade Makrill hela dagen idag funderade på Lysekil eller att åka hem, men fisken skall tillredas färsk. Så det blev inget stopp i Lysekil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Svaret är nog så enkelt som att tillverkaren måste ta hänsyn till avgasreningskraven.
De får snåla på bränslet för att inte släppa ut oförbränt bränsle eller avgaser med fel värden.

Allt detta kan chip o box tillverkare strunta helt i och berika med mer bränsle när det behövs. Det finns väl bara Volvo med Polestar och möjligen ngn till som har "lagliga"
chippningar.


Jag dömer inte ut dessa box/chip utan konstaterar bara hur det är :)

Det där med avgasreningskraven tar jag med en nypa salt. Min gamla Ducato får ha ett K-värde på 2.5, min bil hade 0,3 i K-värde trots effektoptimering. Sanningen är nog snarare att motortillverkaren tillverkar ingen motor för varje lands krav utan snarare en motor som är en kompromiss som på något vis tillgodoser alla krav. En sådan motor blir oftast inte så effektiv som den skulle kunna vara utan bara som sagt en kompromiss.

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Effektboxar? Värt pengarna? Vettigt?

Nja kompromiss eller inte drivmedlen och avgaskraven är väl snarlika/samma i hela Europa i alla fall.
Du säger K värde 0,3 men det är ju inte värdet under hela motorns register, eller?
 
Toppen