Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack Bengt.-Åke
Hänvisar till vad jag skrev i inlägg 10.
Ni som fortfarande tvivlar ring eller maila till dom olika företagen och ni kommer märka skillnad på svar och senare även support.
Hej på er!
Har kollat på en effektbox på Tekniktema.se som garanterar mindre bränsleförbrukning och 30hk mer . Det låter ju kanon!
Är det någon som har någon erfarenhet/kunskap om detta ?
Är tacksam för all info.
Mvh FraMia 1014![]()
Hej Leif,Det finns helt klart en massa åsikter montering av effektboxar och chiptrimmning. Om man tar Volvo som exempel så är skillnaden mellan en 140Hk och en 170Hk endast en fråga programmering enligt Volvo. Även från fabriken alltså. Fiats egna märkesverkstäder utför ju montering av effektboxar, det skulle dom troligen inte göra om det vore skadligt för motorn. En kompis till mig jobbar som mekaniker på en märkesverkstad för Citroén och peugeot och dom har inte träffat på någon motor som rasat p.g.a effektbox. Själv monterade jag en box från
CarTuning4U - Dieseltuning vom Profi - Tuningboxen - OBD Tuning i våran Ducato 2,8JTD och effekten ökade rejält med bibehållen bränsleförbrukning. Vad man nog bör tänka på är att inte belasta växellådan fullt ut med nya effekten (på femman). Då har man nog ett ras där iså fall. Jag betalade ca 1800:- för boxen inkl. frakt och monterade den på ca 30 min.
/ Hej från Leif
Hej
Jag monterade en KCR Diesel Power på min Fiat 2,8 årsmodell 04 förra sommaren. Fiatverkstaden gjorde jobbet men det är mycket enkelt och tar nog inte mer än 15 min. Den var ganska dyr (7000 spänn) och sparar bränsle har jag inte upptäckt. Däremot blir det en mycket bra körbarhet med den extra kraften, vilket inte betyder att man måste "köra bus" Jag är mycket nöjd med köpet.
Sören
Det bästa sättet att trimma en husbil i dag är via V-tech RTS.
Liknande PPC tekniken som BSR använder.
Skillnaden är att det finns till fler bilmodeller.
från V-tech Tuning
![]()
Trimma bilen själv!
-Växla mellan original och trim enkelt.
-Få uppdateringar via internet.
-Manual på Svenska - inga förkunskaper krävs!
-RTS enheten kan även kontrollera felkoder.
V-tech RTS
gör det möjligt för dig att själv trimma din bil eller återställa till original utan att du behöver besöka oss.
RTS enheten sparar ditt original program samtidigt som den har plats för 2 st trimprogram.
Du får ett komplett paket med allt du behöver för att kunna trimma din bil.
Allt ingår!
Du får ett paket som innehåller allt du behöver för att trimma din bil.
För att kontrollera om RTS kan användas till just din bil kan du ladda ner en lista med alla bilar här.
Du kan även skicka ett mail till oss med din bils uppgifter.
Vi arbetar dagligen med att lägga till nya bilmodeller.
![]()