Sv: Effektbox
Visst kan man köpa en en s.k. trimbox och få mer effekt, men inte om man också tänker på miljön.
Varför byggs inte bilen direkt med data som en trimbox gör. Jag tror inte att de som tillverkar boxaran är smartare än fabrikstillverkarna. förutom de skäl som Knarrevik anger så är det just utsläppen. Bilen utsläpp mäts mycket noga och tillverkarna har stora krav på sig (med all rätt). Den som tillverkar en trimbox struntar i miljön, de ställer parametrarna med utgångspunkt från högre effekt, inget annat.
Jösses...
Var och en av oss är salig i sin tro...

Om en fabrikör av ett fordon kunde optimera för var och en marknad, inkl. ett och samma bränsle/värde, höjd över havet, högtryck/lågtryck,
då kan vi börja diskutera optimering!!!!! Detta är i faktum, HELT omöjligt rent praktiskt för tillverkarna.
Minst miljöpåverkningar vore ju att ha en dator kopplad till sitt fordon med
beräkningar för resp. energivärde i bränslet + yttre faktorer... Å detta är ju det som finns i våra fordon sedan några år tillbaka.
Dock med algoritmer som är så standardiserade att de skall fungera i princip över hela världen. En "optimeringsbox" påverkar denna data, för det mesta positivt.
Alltså, mindre miljöpåverkan med en dito monterad. Men till sist och "syvens" är det väl upp till oss användare att köra miljömedvetet?
Jag har under de senaste 10åren haft förmånen att att gå kursen ecodriving två gånger, den kan rekommenderas gällande miljöpåverkan!
I det sammanhanget, då blir ovan snack ang. negativ miljöpåverkan från en "box", inte mycket att hänga i "Hjulgranen"
Men jag är ju salig i min tro...

//MS