Sv: Effektbox trimning?
Hei!
Jeg gjorde en nøye test på KCR Powerboks for vårt klubblad i norge, BOBILEN, for to år siden. Testen ble utført på en 2,8JTD.
Kort fortalt ble testen utført på diverse øvelser i trekkraft og akselrasjon, målt med digitale instrumenter fra AP racing, koblet mot GPS. Det ble satt en turtalls grense på 3000 rpm for å utfordre seigdragning og moment, og ikke effekt.
Alle testøvelser trekkraft/akselrasjon gav en forbedring på 20% +/-1%.
Opplevelsen med powerboks var suveren, motoren ble jamnere i gangen, trekkraften ble jamnere over hele registeret, bilen ble enklere å igangsette, responsen i gasspedalen ble vesentlig forbedret, man unngår å måtte trykke gasspedal langt ned for å få lett akselrasjon eller kompensere over en bakke kneik, man unngår 4. gear kjøring siden motoren orker å holde farten oppe i normale hastigheter mye lenger i oppforbakker.
Kan i tillegg nevne at forbruket ved pen normal kjøring på en alkovebil 4,1t 2,8JTD Power m/146 std hk på europatur, med KCR boks og Shell V-Power diesel gikk strax under 1 l/mil også over alpene, så er dette en reduksjon på over 3dl. Jeg kan love at å normalt måtte fylle tanken når tripteller viser 46-54 mil, for så å montere en KCR boks og se at man kjører 70 mil på tripteller er forholdsvis trivelig. Men husk at dette er ved å ta ut moment og moderate turtall, tar man ut effekt og høyere turtall vil forbruket stige.
Ved montering/demontering av KCR boks så er det --meget viktig-- at tenningsnøkkel blir fjernet fra tennings lås, ved å fjerne denne først vil det ikke bli logget feilkoder i ECU, og med KCR powerboksen fjernet, er det ikke mulig å kunne påvise at den noen gang har vært montert. Vi testet dette også hos merkeverksted. En powerboks mont/demont tar sekunder om man ønsker.
Med vennlig hilsen
NB1626 FrJ