• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Effektbox-kontrollbesiktning

F

F.d. 58939

Guest
Sv: Effektbox-kontrollbesiktning

Det handlar inte om effekten utan om att avgascertifieringen brutits.

Är besiktningsmannen på det humöret så kan han kräva att en komponentkontroll görs som intygar att motorn är identisk med det ursprungliga avgascertifierade utförandet för att den ska godkännas igen, om den har underkänts av den orsaken.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Det handlar inte om effekten utan om att avgascertifieringen brutits.

Är besiktningsmannen på det humöret så kan han kräva att en komponentkontroll görs som intygar att motorn är identisk med det ursprungliga avgascertifierade utförandet för att den ska godkännas igen, om den har underkänts av den orsaken.

Tack, Mats för Din förklaring av vad allt detta egentligen handlar om! Skall jag utifrån Ditt svar tolka goranas inlägg 17 att en inmonterad effektmodul med automatik innebär att avgascertfieringen brutits eftersom bilen, enligt honom, direkt vid en upptäckt av effektboxen blir underkänd vid kontrollbesiktningen?
//Kjell

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Tack, Mats för Din förklaring av vad allt detta egentligen handlar om! Skall jag utifrån Ditt svar tolka goranas inlägg 17 att en inmonterad effektmodul med automatik innebär att avgascertfieringen brutits eftersom bilen, enligt honom, direkt vid en upptäckt av effektboxen blir underkänd vid kontrollbesiktningen?
//Kjell

Avgasvärderna blir ofta till och med bättre än original men bilen har förändrats
Mot vad i det här fallet Fiat har godkänt för godkännande.
En ny registreringsbesiktning kräver intyg från Fiat (tillverkaren) och det är nog omöjligt att få.

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2025

Jag besiktigade min idag och han upptäckte kcr boxen och informerade mig om att det var olagligt så han uppmanade mig att ta bort den innan polisen stoppade mig och bötfällde mig

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Att köra med ett fordon med motoreffekt som vida överstiger vad som anges i registreringsbeviset är rimligen olagligt. En sådan bil passerar säkert inte besiktningen om det upptäcks och besiktningsmannen följer regelboken. För att bli godkänd måste den registreringsbesiktigas med den högre effekten och att den skulle passera en sådan är ytterst osannolikt eftersom trimningen skett av tredje part och motorn inte typprovad i detta skick. Den enda trimning som jag hört är godkänd är de trimningssatser som Volvo säljer till sina modeller eftersom de är typprovade.
Ett andra problem är att försäkringen sannolikt inte gäller fullt ut eftersom motorn trimmats. Kan bli problem med maskinskadeförsäkring om drivlinan havererar.
Ett tredje problem är att garantin från tillverkaren definitivt inte gäller om motorn trimmats.
Allt ovanstående är ju förutsatt att trimningen uppdagas.
ERIKPER

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Att köra med ett fordon med motoreffekt som vida överstiger vad som anges i registreringsbeviset är rimligen olagligt. En sådan bil passerar säkert inte besiktningen om det upptäcks och besiktningsmannen följer regelboken. För att bli godkänd måste den registreringsbesiktigas med den högre effekten och att den skulle passera en sådan är ytterst osannolikt eftersom trimningen skett av tredje part och motorn inte typprovad i detta skick. Den enda trimning som jag hört är godkänd är de trimningssatser som Volvo säljer till sina modeller eftersom de är typprovade.
Ett andra problem är att försäkringen sannolikt inte gäller fullt ut eftersom motorn trimmats. Kan bli problem med maskinskadeförsäkring om drivlinan havererar.
Ett tredje problem är att garantin från tillverkaren definitivt inte gäller om motorn trimmats.
Allt ovanstående är ju förutsatt att trimningen uppdagas.
ERIKPER
Eftersom så många effekthöjer sina bilar och det blir en väsentlig skillnad till det bättre så tycker undertecknad att branschen borde ta tag i detta och se till att det blir lagligt. Bilarna som byggs om till husbilar är i många avseenden mycket tyngre än vad det ursprungligen är tänkt för. (Lätta lastbilar)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Det kan vara än värre än att bli underkänd på besiktningen. I värsta fall kan ni vid en poliskontroll bli ålagda att registreringsbesiktiga fordonet och fram till dess råder då körförbud.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Eftersom så många effekthöjer sina bilar och det blir en väsentlig skillnad till det bättre så tycker undertecknad att branschen borde ta tag i detta och se till att det blir lagligt. Bilarna som byggs om till husbilar är i många avseenden mycket tyngre än vad det ursprungligen är tänkt för. (Lätta lastbilar)

Det resonemanget håller tyvärr inte.
Vi kan väl inte först ställa extremt höga krav på att biltillverkarna ständigt skall utveckla och tillverka energisnålare, hållbarare och miljövänligare motorer för att sen tillåta att diverse ”hobbytrim” fritt får monteras hur som helst.
Då är vi ju tillbaka på 70-talet igen

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

En brist i dessa och liknande diskussioner är att de inte inkluderar fordons-, ansvars och konsekvenser vid ev "olyckor" med fordonet pga utförda trimningsåtgärder.

Bilbesiktningen, reagerar endast om besiktningsmannen ser detta extra (nästan aldrig), som i sig oftast bara syns som förbättrade utsläpp för det som de mäter (men de har inte i uppdrag att leta)!

Försäkring och polis, blandas in om någon form av skada/olycka inträffar som kan misstänkas bero på "att någon form av trimning/effekthöjning" utförts och att skadan/olyckan har uppstått pga detta, kan ex gälla;

¤ om man orsakar eller är inblandad en olycka som kan härledas till dålig broms i förhållande till fart, chassisättning, mm som inte är avsedd/registrerad för en starkare motor.
¤ om man råkar ut för eget drivlinehaveri och detta kan härledas till trimning, kan ersättning från garanti och försäkring utebli. Inte svårt för tillverkare eller försäkringsbolag att konstatera vad haveriet beror på!

Förutom ovanstående, så kan man få problem med "fel trimmet i sig kan generera" vilket i så fall normalt inte visas i tillverkarens diagnossystem, det inte hör ju inte dit (vid ex service eller felsökning... ).

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

"För att så många effekthöjer sina bilar" blir ALLT till det bättre?????

"Branschen" med undantag av Volvo och kanske någon mer tillhandahåller ingen laglig trimning till SINA fordon, de som lever på trim kan väl knappast sägas tillhöra lagliga tillverkares BRANSCH.

Trimmarna vet i det närmaste ingenting om hur en tillverkarna specat, hållfasthetsberäknat och stämt av sina fordon betr ex bromsar, fjädring, hållfasthet. Detta är uppgifter som en tillverkare inte lämnar ut, det är en otroligt komplicerad helhet med massor av provning som bekräftar den kompletta ursprungsprodukten!

Tror att du kraftigt underskattar kompetensen hos tillverkare av fordon respektive berörda myndigheter och samtidigt överskattar din egen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Njaa, Det går att läsa ut med rätt inkopplad utrustning värden från tillverkare.
t.ex vridmomentspärr, (för att skona transmissionen) ifall man programmerar bort den och mappar vridet högre än den kan man inte vara säker på hållbarhet i längden, motorerna tål dock oftast rejäl mappning runt 100hk/liter, nu menar jag CRD-motorer.

Sen lämpar sig mappning olika bra på olika märken, vissa (skit)-konstruktioner havererar ju med original inställningar!!
och andra tål mappning låångt över original.

Så kallade trimboxar ligger ofta med rejäl marginal, och kan inte komma förbi spärrar från tillverkaren, då krävs riktig mappning/tuning,
dessutom är s.k. trimbox ett mycket dyrt alternativ kontra riktig mappning, som utförs av proffs.

Ett tips är att titta på det starkaste motoralternativet hos en tillverkare, med likadan transmission och upp dit är det sällan problem.
Bromsar är dock ett helt annat kapitel, som är skrämmande i många fall.

Senast ändrad:
Toppen