Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har ventilation med extra fläktar bakom skåpet så där är nog inget problem. I mitt fall är det på sommaren jag upplever skillnader och det är just det att den orkar bättre med att hålla nere temperaturen när den går på gasol.
Energiförbrukningen i dom olika lägena behöver väl heller inte stå i absolut relation till hur mycket kyla den kan generera? Kan det inte vara olika förluster i teknikerna och att dom kanske även har olika "sweetspots" där dom funkar bäst?
Helt rätt att förlusterna är olika i de olika energislagen och att förlusterna i absorptionssystemets konvertering minskar om man har extra fläktar.
Så vi har "tillförd effekt" (det som Dometic specar), "förluster" (värme ut i luften, t.ex. gasolrök, och förluster i absorptionssystemets konvertering av värme till kyla.) och "kyleffekten" (som gör nytta i skåpet).
Kyleffekt = tillförd effekt - förluster
Om man nu gissar att:
Kyleffekt för gasol = tillförd effekt 200W - förluster 100W (gissning) = 100W
Kyleffekt för 12V = tillförd effekt 170W - förluster 50W (gissning) = 120W
Kyleffekt för 230V = tillförd effekt 190W - förluster 50W (gissning) = 140W
Om kylbehovet är t.ex. 100W, så är det termostaten som bestämmer hur kallt det blir.
Om kylbehovet är t.ex. 200W en varm sommardag så kommer skåpet att kylas bäst av 230V och sämst av gasol. Termostaten kommer hela tiden att vilja ha mera eftersom kyleffekten är mindre än behovet.
MVH
Hans
Hmm, kul att lära sig nya saker
Men varför gissar du på att det är högre förluster för gasolen?
Sen reagerade jag på siffrorna du hade fått från manualen i ett tidigare inlägg. Är dom verkligen jämförbara mellan gasol och el?
"Max inmatad effekt är (enligt manualen): 190W på 230V, 170W på 12V
Snitteffekten på gasol är: 380g gasol per 24 timmar (4.9 kWh), vilket motsvarar en medeleffekt av ca 200W"
Är snitt/medeleffekten på gasol kanske baserad på vad som går åt för att hålla en viss temperatur i skåpet under 24h och inte den absoluta maxeffekten?
I så fall borde gasolen kunna ge mycket högre maxeffekt och det skulle i så fall kunna förklara varför gasolen ger mer krut att slåss mot värmen när kylen måste jobba på max ?
Jag ställde frågan till Dometic om värmeelementet för 12v. Då sa dom att det är 0.8 ohm. Och det stämde exakt när jag mätte upp det. Hade stora problem vid 12v drift fick ingen kylaMina mätningar och resonemang har handlat om att bibehålla en viss temperatur i kylskåpet när inget ändras. Om vi skulle titta på nedkylning av ett kylskåp, när man startar det, så blir säkert situationen en annan. Då är det högsta kyleffekt som gäller. Då kan jag tänka mig att gasol "vinner" framför el.
Möjligen skulle man kunna mäta det genom att starta ett varmt skåp och mäta tiden till termostaten bryter första gången.
Dometic anger elektriska anslutningsvärden på typskylten som 12V 170W och 230V 190W. Så man kan nog anta att de 170W gäller vid 12V. Men vem vet? Man skulle kunna mäta upp det. Stämmer det så är värmeelementet på 0.85 ohm.
MVH
Hans
Ursäkta en förmodligen dum fråga men om jag kör kylskåpet på Gasol, Går det då åt någon som helst 12 V el? Ex.vis tändning, termostat ody. Förmodar att det i så fall är obetydligt men någon som ändå vet hur mycket det kan gå åt?
Visst drar kylskåpet ström från 12V i gasol-läge. Styrelektroniken, magnetventilen till gasolen och, som du säger, tändgnistan. Alla drar ström. Det är t.o.m. så att kylskåpet drar ström när det är avstängt. On/off-knappen är ingen "hård" strömbrytare utan en som aktiverar styrelektroniken med en elektrisk signal.
Styrelektroniken skall, enligt installationsmanualen, vara säkrad med 2A så antagligen är strömförbrukningen under 1A.
MVH
Hans
Intressant Skalman. Om vi räknar lågt (låt oss säga 0,5 A, så innebär det att man förbrukar 12A på ett dygn. Om man har ett (något litet) fritidsbatteri på låt oss säga 75 Ah så bör man ladda efter några dygn enbart pga kylskåpet, för att bevara batteriet.
Mätningarna fortsätter. Ja, ni får förlåta en pensionerad civilare med en svaghet för mätteknik.
Tog och mätte vad som händer när man startar kylskåpet. Själva nedkylningen med andra ord. Så här blev det. Det går inte att jämföra temperaturerna med mätningen jag gjorde tidigare. Den här gången mätte jag längre ner i skåpet för sladden till givaren räckte inte längre och givaren (Pt100) monterad litet annorlunda.
Slutsatsen är att det går ungefär lika fort att kyla ner med gasol som med 230V. Fast gasolen planar ut litet tidigare. Inser inte riktigt vad det beror på. Får se hur det blir i sommar.
Visa bilaga 184655
En fundering: kan det inte vara så att Dometic har dimensionerat de olika energikällorna för att vara ungefär likvärdiga. Om någon energikälla är "bättre" än någon annan på t.ex. nedkylning tror jag de hade skrivit det i manualen. Det är ju ingen information som det finns anledning att hålla hemligt.
MVH
Hans
Intressant!
Jag kan dock inte riktigt släppa min upplevelse att jag får klart bättre kylfunktion med gasol på sommaren när det är varmt ute.
Kan det vara så att gasolbrännaren får till en högre temperatur än elen och den samtidigt är mer gynnsam om den omgivande temperaturen är hög?