Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ok, det blev krångligt för mig, men säg att du vill ha 6 grader i kylen (yttertemp 15 grader), hur mycket gasol går det åt och hur mycket el på ett dygn. Kan du svara på det blir det lättare att förstå för migMax inmatad effekt är (enligt manualen): 190W på 230V, 170W på 12V
Snitteffekten på gasol är: 380g gasol per 24 timmar (4.9 kWh), vilket motsvarar en medeleffekt av ca 200W
Snitteffekten på el är ca 130W (3.2kWh per 24 timmar)
Det går med andra ord åt ca 50% mer energi på gasol än på el.
Per kWh är gasolpriset ungefär 50% högre än elpriset i Sverige. Beror naturligtvis en del på var man köper gasol eftersom priset varierar väldigt mycket
MVH
Hans
Ska till Spanien och har då en fråga till dig som kan det här med energin. Har köpt spansk gasolflaska. Där kostar nog 11kg propan ca 13 Euro och en Kwh el kostar nog ca 0,5 Euro. Jag har hela tiden trott att det är billigare att driva kylen med gasol, men det kanske är helt fel??Går inte att svara på om man inte har en klimatkammare (Dometic har säkert) och full vetskap om hur kylskåpet är monterat (ventilation etc.). Tyvärr är enda sättet att få reda på det för dig är att du mäter på ditt eget kylskåp.
Den energiåtgång jag redogjorde för är hämtad ur Dometics specifikation och pratar om 25 grader omgivningstemperatur men det står inte ett ljud om hur kallt det är i kylskåpet eller hur det är monterat. De hänvisar till en ISO-standard men talar inte om vilket nummer den standarden har. Gissningsvis använder alla kylskåpstillverkare samma standard så man åtminstone kan jämföra.
Litet mera siffror
Med 50% mer energiåtgång på gasol och 50% högre pris på gasol jämfört med el. så blir det 2.25 ggr dyrare att köra på gasol än på el.
Att gasol drar mera energi beror naturligtvis på att en hel del av energin försvinner ut med avgaserna i "skorstenen".
Gasolpriset är räknat på det pris man får hos Byggmax (ett slags medelvärde mellan dyraste och billigaste stället). Utomlands är gasol billigare.
MVH
Hans
Oavsett det ekonomiska, får jag samma kyla i kylskåpet om jag kör på el. Min uppfattning är att det är svårt att hålla kylan när den går på el.
Har två datorfläktar monterade i övre ventilationsgallret, och täckt området runt om fläktarna så all luft som sugs ut kommer inifrån.
Ska till Spanien och har då en fråga till dig som kan det här med energin. Har köpt spansk gasolflaska. Där kostar nog 11kg propan ca 13 Euro och en Kwh el kostar nog ca 0,5 Euro. Jag har hela tiden trott att det är billigare att driva kylen med gasol, men det kanske är helt fel??
Står på 24/7 så det är lugnt.Hoppas du har fläktarna på jämt så du inte får problem med gasolavgaser som inte kommer ut
Ska till Spanien och har då en fråga till dig som kan det här med energin. Har köpt spansk gasolflaska. Där kostar nog 11kg propan ca 13 Euro och en Kwh el kostar nog ca 0,5 Euro. Jag har hela tiden trott att det är billigare att driva kylen med gasol, men det kanske är helt fel??