• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effekt - gasol kontra eldrift??

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Kan någon förklara för mig vilken effekt jag får ut i kylskåpet om jag använder gasolen och jämfört med eldrift när vi har tillgång till elstolpe. Vi använder oftast bara gasol och har då mellan +2 - +5 grader i kylskåpet.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har ventilation med extra fläktar bakom skåpet så där är nog inget problem. I mitt fall är det på sommaren jag upplever skillnader och det är just det att den orkar bättre med att hålla nere temperaturen när den går på gasol.

Energiförbrukningen i dom olika lägena behöver väl heller inte stå i absolut relation till hur mycket kyla den kan generera? Kan det inte vara olika förluster i teknikerna och att dom kanske även har olika "sweetspots" där dom funkar bäst?

Helt rätt att förlusterna är olika i de olika energislagen och att förlusterna i absorptionssystemets konvertering minskar om man har extra fläktar.
Så vi har "tillförd effekt" (det som Dometic specar), "förluster" (värme ut i luften, t.ex. gasolrök, och förluster i absorptionssystemets konvertering av värme till kyla.) och "kyleffekten" (som gör nytta i skåpet).
Kyleffekt = tillförd effekt - förluster

Om man nu gissar att:
Kyleffekt för gasol = tillförd effekt 200W - förluster 100W (gissning) = 100W
Kyleffekt för 12V = tillförd effekt 170W - förluster 50W (gissning) = 120W
Kyleffekt för 230V = tillförd effekt 190W - förluster 50W (gissning) = 140W

Om kylbehovet är t.ex. 100W, så är det termostaten som bestämmer hur kallt det blir.
Om kylbehovet är t.ex. 200W en varm sommardag så kommer skåpet att kylas bäst av 230V och sämst av gasol. Termostaten kommer hela tiden att vilja ha mera eftersom kyleffekten är mindre än behovet.

MVH
Hans
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Problemet med 12 V är att effekten är troligen angiven vid 14,4 V. Om du tappar 10% så att du bara har 13 V så har du förlorat 20% av effekten dvs du får bara ut ca 135 W i stället för 170 W. Har du ännu lägre spänning framme vid kylskåpet minskar effekten ytterligare. Man måste också se till att ev fläktar inte kyler den punkten där värmeelementet sitter mot röret, den punkten skall ju vara så varm som möjligt.

/CG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Helt rätt att förlusterna är olika i de olika energislagen och att förlusterna i absorptionssystemets konvertering minskar om man har extra fläktar.
Så vi har "tillförd effekt" (det som Dometic specar), "förluster" (värme ut i luften, t.ex. gasolrök, och förluster i absorptionssystemets konvertering av värme till kyla.) och "kyleffekten" (som gör nytta i skåpet).
Kyleffekt = tillförd effekt - förluster

Om man nu gissar att:
Kyleffekt för gasol = tillförd effekt 200W - förluster 100W (gissning) = 100W
Kyleffekt för 12V = tillförd effekt 170W - förluster 50W (gissning) = 120W
Kyleffekt för 230V = tillförd effekt 190W - förluster 50W (gissning) = 140W

Om kylbehovet är t.ex. 100W, så är det termostaten som bestämmer hur kallt det blir.
Om kylbehovet är t.ex. 200W en varm sommardag så kommer skåpet att kylas bäst av 230V och sämst av gasol. Termostaten kommer hela tiden att vilja ha mera eftersom kyleffekten är mindre än behovet.

MVH
Hans

Hmm, kul att lära sig nya saker :)

Men varför gissar du på att det är högre förluster för gasolen?

Sen reagerade jag på siffrorna du hade fått från manualen i ett tidigare inlägg. Är dom verkligen jämförbara mellan gasol och el?
"Max inmatad effekt är (enligt manualen): 190W på 230V, 170W på 12V
Snitteffekten på gasol är: 380g gasol per 24 timmar (4.9 kWh), vilket motsvarar en medeleffekt av ca 200W"


Är snitt/medeleffekten på gasol kanske baserad på vad som går åt för att hålla en viss temperatur i skåpet under 24h och inte den absoluta maxeffekten?

I så fall borde gasolen kunna ge mycket högre maxeffekt och det skulle i så fall kunna förklara varför gasolen ger mer krut att slåss mot värmen när kylen måste jobba på max ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hmm, kul att lära sig nya saker :)

Men varför gissar du på att det är högre förluster för gasolen?

Sen reagerade jag på siffrorna du hade fått från manualen i ett tidigare inlägg. Är dom verkligen jämförbara mellan gasol och el?
"Max inmatad effekt är (enligt manualen): 190W på 230V, 170W på 12V
Snitteffekten på gasol är: 380g gasol per 24 timmar (4.9 kWh), vilket motsvarar en medeleffekt av ca 200W"


Är snitt/medeleffekten på gasol kanske baserad på vad som går åt för att hålla en viss temperatur i skåpet under 24h och inte den absoluta maxeffekten?

I så fall borde gasolen kunna ge mycket högre maxeffekt och det skulle i så fall kunna förklara varför gasolen ger mer krut att slåss mot värmen när kylen måste jobba på max ?

Helt rätt (igen!) :) och litet fel av mig.
Dometic har tyvärr inte angivit någon maxeffekt för gasol. För el har de angivit en medelenergi på 3.2kWh/24h. Det ger en medeleffekt på 133W och ingen skillnad på 12V eller 230V.
Om förlusterna: Jag antar att rökgaserna från gasolen är så varma att en hel del av energin försvinner med dom. Därför högre förluster. För el: inga rökgaser. Men visst försvinner en del värme som varmluft rakt ut men troligen inte så mycket som för gasolen. Men som sagt: mycket gissningar här.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mina mätningar och resonemang har handlat om att bibehålla en viss temperatur i kylskåpet när inget ändras. Om vi skulle titta på nedkylning av ett kylskåp, när man startar det, så blir säkert situationen en annan. Då är det högsta kyleffekt som gäller. Då kan jag tänka mig att gasol "vinner" framför el.
Möjligen skulle man kunna mäta det genom att starta ett varmt skåp och mäta tiden till termostaten bryter första gången.

Dometic anger elektriska anslutningsvärden på typskylten som 12V 170W och 230V 190W. Så man kan nog anta att de 170W gäller vid 12V. Men vem vet? Man skulle kunna mäta upp det. Stämmer det så är värmeelementet på 0.85 ohm.

MVH
Hans
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Mina mätningar och resonemang har handlat om att bibehålla en viss temperatur i kylskåpet när inget ändras. Om vi skulle titta på nedkylning av ett kylskåp, när man startar det, så blir säkert situationen en annan. Då är det högsta kyleffekt som gäller. Då kan jag tänka mig att gasol "vinner" framför el.
Möjligen skulle man kunna mäta det genom att starta ett varmt skåp och mäta tiden till termostaten bryter första gången.

Dometic anger elektriska anslutningsvärden på typskylten som 12V 170W och 230V 190W. Så man kan nog anta att de 170W gäller vid 12V. Men vem vet? Man skulle kunna mäta upp det. Stämmer det så är värmeelementet på 0.85 ohm.

MVH
Hans
Jag ställde frågan till Dometic om värmeelementet för 12v. Då sa dom att det är 0.8 ohm. Och det stämde exakt när jag mätte upp det. Hade stora problem vid 12v drift fick ingen kyla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kul diskusjon. Om jeg har forstått den gamle svenske Electrolux patenten rett så er oppvarmingsdelen - det loddrette røret over gasolbrenneren kjernen for skåpet. Innerst er det et røykrør med en spredespiral for å få maks effekt ut av den varme avgassen fra brenneren. utenpå dette røret er kammeret for kjølemiddelet. Utenpå kammeret sitter det 2 varmeelementer - ett for 12V og ett for 230V. Ytterst er det isolasjon.

Det er og en "radiator" på baksiden av skåpet for å kjøle ned middelet etter det har absobert varme inne i skåpet. Normalt skulle skorteinseffekten sørge for ubyttingen av luft bak skåpet - dette kan hjelpes på med fläkter. Varmen fra brenneren og varmeelementene slippes ut høyt oppe slik at det ikke skal påvirke avkjølingen.
 
F

F.d. 22252

Guest
12v värmaren styrs av ett relä som styrs av generatorn så att inte strömmen skall ta slut kyla på 12v kan man bara få när man kör.
På 220v tror jag det finns en termostat som sköter effekten.
På Gasol finns det en regulator som man kan ställa in beroende på en massa omständigheter.
Räknar man ekonomiskt i spanien så är gasen alltid billigast att använda man får räkna med ca 120watt kontinuerligt bara att multiplicera med 24timmar 3 kwh /dygn ca 10kr/dygn.
Har inte räknat på gasen men skulle inte förvåna mej om halva priset, får inte igång min kyl / har tröttnat.
En enorm skillnad med kompressordrift vilket jag har men boxen är liten men drar ingenting.
En av de största förbrukarna hemma i huset/ lägenheten är kyl/frys har frostat av min och dragit ut kontakten när jag är bortrest.
Jag är ju så gammal att man hade skafferi med ventil rakt ut som man manövrerade med snöre men tänk vad el man sparade.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mätningarna fortsätter. Ja, ni får förlåta en pensionerad civilare med en svaghet för mätteknik. ;)

Tog och mätte vad som händer när man startar kylskåpet. Själva nedkylningen med andra ord. Så här blev det. Det går inte att jämföra temperaturerna med mätningen jag gjorde tidigare. Den här gången mätte jag längre ner i skåpet för sladden till givaren räckte inte längre och givaren (Pt100) monterad litet annorlunda.

Slutsatsen är att det går ungefär lika fort att kyla ner med gasol som med 230V. Fast gasolen planar ut litet tidigare. Inser inte riktigt vad det beror på. Får se hur det blir i sommar.
Nedkylning.jpg
En fundering: kan det inte vara så att Dometic har dimensionerat de olika energikällorna för att vara ungefär likvärdiga. Om någon energikälla är "bättre" än någon annan på t.ex. nedkylning tror jag de hade skrivit det i manualen. Det är ju ingen information som det finns anledning att hålla hemligt.

MVH
Hans
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Ursäkta en förmodligen dum fråga men om jag kör kylskåpet på Gasol, Går det då åt någon som helst 12 V el? Ex.vis tändning, termostat ody. Förmodar att det i så fall är obetydligt men någon som ändå vet hur mycket det kan gå åt?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ursäkta en förmodligen dum fråga men om jag kör kylskåpet på Gasol, Går det då åt någon som helst 12 V el? Ex.vis tändning, termostat ody. Förmodar att det i så fall är obetydligt men någon som ändå vet hur mycket det kan gå åt?

Visst drar kylskåpet ström från 12V i gasol-läge. Styrelektroniken, magnetventilen till gasolen och, som du säger, tändgnistan. Alla drar ström. Det är t.o.m. så att kylskåpet drar ström när det är avstängt. On/off-knappen är ingen "hård" strömbrytare utan en som aktiverar styrelektroniken med en elektrisk signal.

Styrelektroniken skall, enligt installationsmanualen, vara säkrad med 2A så antagligen är strömförbrukningen under 1A.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst drar kylskåpet ström från 12V i gasol-läge. Styrelektroniken, magnetventilen till gasolen och, som du säger, tändgnistan. Alla drar ström. Det är t.o.m. så att kylskåpet drar ström när det är avstängt. On/off-knappen är ingen "hård" strömbrytare utan en som aktiverar styrelektroniken med en elektrisk signal.

Styrelektroniken skall, enligt installationsmanualen, vara säkrad med 2A så antagligen är strömförbrukningen under 1A.

MVH
Hans

Det beror lite på skåpets ålder och utrustning, äldre skåp utan displayer och elektronik drar i princip ingen ström när man väl har startat dom.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Intressant Skalman. Om vi räknar lågt (låt oss säga 0,5 A, så innebär det att man förbrukar 12A på ett dygn. Om man har ett (något litet) fritidsbatteri på låt oss säga 75 Ah så bör man ladda efter några dygn enbart pga kylskåpet, för att bevara batteriet.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Intressant Skalman. Om vi räknar lågt (låt oss säga 0,5 A, så innebär det att man förbrukar 12A på ett dygn. Om man har ett (något litet) fritidsbatteri på låt oss säga 75 Ah så bör man ladda efter några dygn enbart pga kylskåpet, för att bevara batteriet.

Det är möjligt. Men glöm inte att EBL + manöverpanel och möjligen en del annan elektronik (batterimonitor t.ex.) också är på hela tiden. Nu tror jag att kylskåpets elanvändning ligger på långt under 0.1 A (10 mA?) när det är avstängt och kanske 0.1 - 0.2 A när det är igång. Vill man hålla all viloförbrukning minimal så är det nog huvudbrytaren för 12V som gäller.

Tål att kollas. Återkommer ev. när jag har mätt. :)

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mätte:
Styrelektroniken i kylskåpet (RMDT8505 några år gammalt) drar ca 0.25A när kylskåpet är igång.
Med avstängt kylskåp mindre än 0.1A (behövde en bättre amperemeter men det blev för mycket jobb att koppla in)
Tomgångsströmmen i bilen (kylskåp avstängt, manöverpanel igång, Alde på …) ca 1 A

Och sedan, som konstaterades i en annan tråd, när en del av belysningen är tillslagen så drar den 4 A ytterligare. När vi fick strömsnåla LED som belysning så kompenserade genast tillverkarna detta med att gödsla med LED:ar så strömåtgången blev nästan densamma i slutänden.;)

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mätningarna fortsätter. Ja, ni får förlåta en pensionerad civilare med en svaghet för mätteknik. ;)

Tog och mätte vad som händer när man startar kylskåpet. Själva nedkylningen med andra ord. Så här blev det. Det går inte att jämföra temperaturerna med mätningen jag gjorde tidigare. Den här gången mätte jag längre ner i skåpet för sladden till givaren räckte inte längre och givaren (Pt100) monterad litet annorlunda.

Slutsatsen är att det går ungefär lika fort att kyla ner med gasol som med 230V. Fast gasolen planar ut litet tidigare. Inser inte riktigt vad det beror på. Får se hur det blir i sommar.
Visa bilaga 184655
En fundering: kan det inte vara så att Dometic har dimensionerat de olika energikällorna för att vara ungefär likvärdiga. Om någon energikälla är "bättre" än någon annan på t.ex. nedkylning tror jag de hade skrivit det i manualen. Det är ju ingen information som det finns anledning att hålla hemligt.

MVH
Hans

Intressant!

Jag kan dock inte riktigt släppa min upplevelse att jag får klart bättre kylfunktion med gasol på sommaren när det är varmt ute.
Kan det vara så att gasolbrännaren får till en högre temperatur än elen och den samtidigt är mer gynnsam om den omgivande temperaturen är hög?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Intressant!

Jag kan dock inte riktigt släppa min upplevelse att jag får klart bättre kylfunktion med gasol på sommaren när det är varmt ute.
Kan det vara så att gasolbrännaren får till en högre temperatur än elen och den samtidigt är mer gynnsam om den omgivande temperaturen är hög?

Det är möjligt men omgivningstemperaturen är högre så kommer ju också avkylningen av rörpaketet (högst upp med kylflänsarna) att bli sämre (en fläkt gör situationen bättre) och därmed den kylande effekten inne i kylskåpet. Samtidigt får skåpet en högre omgivningstemperatur och kylförlusterna genom väggar och tak blir högre. Så det är frågan hur de här olika effekterna interagerar.

Av nyfikenhet gör jag nog om mätningarna i sommar och ser hur det blir då. Till saken hör att min bil står så att morgonsolen skiner på just den vägg där öppningarna till kylskåpet är. Undrar vilken effekt det ger? Jag har en annan påverkan också. Alde-pannan är monterad under kylskåpet och värmer upp en del (inställd på 12 graders innetemp) . I alla fall nu på vintern. På sommaren lär den inte vara aktiv så mycket.

MVH
Hans
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag tror att gasolförbränningen ger en bättre luftcirkulation bakom skåpet, lågan behöver syre och varm luft stiger uppåt. Det är betydligt mer och varmare luft som ska ut (och ersättas men ny/kallare luft) vid gasolanvändning än vid el. Bättre luftcirkulation ger bättre kyla.
 
Toppen