• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EBL

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.534
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hur deaktiverar jag ordinarie laddaren i Elblocket? Kan jag ta bort typ någon säkring i EBL?
Ska byta till en Victron smartladdare 15A istället.
Är inte bra på det elektriska, men borde kunna byta ut det med hjälp av kunniga här i HBK.
Gärna hur jag går tillväga och kanske med bild.
Mvh
Per.
 
Hur deaktiverar jag ordinarie laddaren i Elblocket? Kan jag ta bort typ någon säkring i EBL?
Ska byta till en Victron smartladdare 15A istället.
Är inte bra på det elektriska, men borde kunna byta ut det med hjälp av kunniga här i HBK.
Gärna hur jag går tillväga och kanske med bild.
Mvh
Per.
Vilken typ av laddare har du? finns kanske knapp på den för att stänga av.
 
Det är orginalladdaren i EBL jag vill byta mot en victron smartladdare 15A.
Har varit i kontakt med Sunlux länge och vi har kommit fram till att originalladdaren kan vara felaktig, ska låta 230v vara inkopplat ett par dygn och får se om cellerna rättar till sig, har ett Sunlux 160Ah i bodelen.
När jag står vid 230v och batteriet blir fulladdat börjar det med jämna mellanrum larma på trappa ute, stereon startar och stoppar direkt, så håller det på tills jag drar ur 230v sladden. Måste koppla bort 230v så vi kan sova utan att det larmar.
 
Det är orginalladdaren i EBL jag vill byta mot en victron smartladdare 15A.
Har varit i kontakt med Sunlux länge och vi har kommit fram till att originalladdaren kan vara felaktig, ska låta 230v vara inkopplat ett par dygn och får se om cellerna rättar till sig, har ett Sunlux 160Ah i bodelen.
När jag står vid 230v och batteriet blir fulladdat börjar det med jämna mellanrum larma på trappa ute, stereon startar och stoppar direkt, så håller det på tills jag drar ur 230v sladden. Måste koppla bort 230v så vi kan sova utan att det larmar.
Kan du i kontrollpanelen ange vilket bodelsbatteri du har? Kemi och SOC?
 
Litium om det är det du frågar om? Är inte så hemma på batterier. Tog en skärmdump när jag pratade med sunlux.
 

Bilagor

  • Screenshot_20241202_121058_Powerbox 2.jpg
    Screenshot_20241202_121058_Powerbox 2.jpg
    327,4 KB · Visningar: 38
  • Screenshot_20241202_120415_Powerbox 2.jpg
    Screenshot_20241202_120415_Powerbox 2.jpg
    354,7 KB · Visningar: 38
Da jeg installerede Victron lader direkte til mit LiFePo4 batteri trak jeg sikringen i EBL.
Jeg ved ikke hvilken EBL du har, men på denne er det den gule 20A sikring som sidder længst til venstre
1733257455290.jpeg
 
Hade även detta på bild, skyddsinfirmation på appen.
Någonstans verkar det som om EBL och dess inbyggda 230 V laddare inte känner att batteriet är fulladdat. Då kan du få konstiga resultat om du ligger kvar på 230 och laddaren fortsätter att försöka skjuta in kapacitet i batteriet. Det är inte nyttigt.

Det jag frågade efter var om du i bilens kontrollpanel kan ställa in vilken typ av batteri du har i bodelen och hur många Ah det batteriet ska ha. Hart du den möjligheten och de värdena står fel, finns den risk jag skrev ovan.

Jag tror att du ska undvika att ladda ditt fina Sunluxbatteri f n, eftersom du kan skada elektroniken inne i batteriet. Ta reda på hur du kopplar ur befintlig 230 i just ditt EBL, som du är inne på och ersätt ex med den Victron nu nämnde.
 
Det går inte att göra det på kontrollpanelen.
Tack så mycket för hjälpen och tips. Blir byte av laddare.
Mvh
Per
 
Hur gjorde du med 230v kopplade du in dig på lämpligt ställe?
Jeg har en Victron 230V lader og en Victron dc/dc 12V lader. Begge er koblet direkte på bodelsbatteriet. Dc/dc henter strøm fra startbatteriets poler.

Du kan måske bedre se de på denne oversigt hvor jeg også har angivet at jeg har et prioritetsrelæ der kan sikre 230V i alle mine
stikkontakter.

Edit: Jeg skal lige bemærke at jeg har en 12V dc/dc der kan lade startbatteriet fra bodelsbatteriet. Den har separat afbryder, og jeg anvender den et par gange hver vinter, så jeg kan fylde op på den selvudladning der er på startbatteriet. Efterfølgende kan mine solceller så ved ret temperatur give en smule strøm til mit bodelsbatteri, som derved fyldes op igen,
 

Bilagor

Litium om det är det du frågar om? Är inte så hemma på batterier. Tog en skärmdump när jag pratade med sunlux.
Jag har använt min vanliga laddare,kan ibland krävas att man startar om laddningen någon gång för att ladda fullt.
Cellöverspänning är ingen felfunktion enligt Sunlux

Cellöverspänning” visas i appen under fliken skyddsinformation. Detta meddelande indikerar inget fel på batteriet utan indikerar enbart att BMS:en i batteriet begränsar vidare laddning i slutet av laddfasen till dess att batteriets celler balanserats. Detta hör till BMS:ens normala reglerfunktion av batteriets laddning.
 
Tillbaka
Toppen