• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL Laddar inte batteriet när man kopplar 230v samt att lampan för 220v inte tänds

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Hej
Hoppas att det är rätt tråd
första gången på forumet och nybliven HB ägare för 2 veckor sen
Jag fick igång det mesta tack vare er som jag läste här i forumet
Men igår efter gasolprovning från besiktning så reagerar inte panelen när jag ansluter 230v kabeln normalt lyser 230v lampan i panelen när man ansluter 230v
Jag har ström i eluttagen på 230v men när lampan inte lyser så laddas inte bodelens batteri
Jag har kollat min ebl ja har en 208s
Har någon haft liknande eller har ebl separata säkringar som man skall kolla
Jätte tacksam om ni har tips och råd
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det kan finnas en automatsäkring i bilens säkringscentral som slagit av...

Sitter 230-kabeln som matar ebl:n ordentligt fast?

Det bör finnas en säkring i ebl:n för 230-anslutningen, kan vara trasig
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej
Hoppas att det är rätt tråd
första gången på forumet och nybliven HB ägare för 2 veckor sen
Jag fick igång det mesta tack vare er som jag läste här i forumet
Men igår efter gasolprovning från besiktning så reagerar inte panelen när jag ansluter 230v kabeln normalt lyser 230v lampan i panelen när man ansluter 230v
Jag har ström i eluttagen på 230v men när lampan inte lyser så laddas inte bodelens batteri
Jag har kollat min ebl ja har en 208s
Har någon haft liknande eller har ebl separata säkringar som man skall kolla
Jätte tacksam om ni har tips och råd
kolla om du har ström fram till eblocket, finns även en brytare på blocket,
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Du säger inte vad det är för husbil.
Jag har varit ute för samma problem. Då var det en stor flatsäkring. 30amp har jag för mig att den var på. Den sitter inte direkt där man tror att man ska hitta en säkring. Höger b- stolpe, plasten måste av sedan är det lätt att byta ut den. Lycka till.
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Du säger inte vad det är för husbil.
Jag har varit ute för samma problem. Då var det en stor flatsäkring. 30amp har jag för mig att den var på. Den sitter inte direkt där man tror att man ska hitta en säkring. Höger b- stolpe, plasten måste av sedan är det lätt att byta ut den. Lycka till.
Adriatik (adria)570dk jag komm precis från jobbet och skall se om jag hittar något fel jag tror också på att det är säkring då jag har ström i eluttaget
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Det kan finnas en automatsäkring i bilens säkringscentral som slagit av...

Sitter 230-kabeln som matar ebl:n ordentligt fast?

Det bör finnas en säkring i ebl:n för 230-anslutningen, kan vara trasig
Jag kollade nu alla säkringar är hela samt jag få ström i ebl jag vet inte om ebl-n har lagt av och i det fallet kan nån kanske som är kunnit i det reparera eller gäller nytt ebl
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Hej jag jar kontrollerad allt köpte nytt agm batteri hos biltema jag tänkte om något vakt system i ebl har kopplat bort för gammla batteriet var helt slut.
Det känns som jag måste kolla att överlämna ebl för att kontrollera
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kanske är en inverter med inbyggt prioriteringsrelä i bilen.
I ett annat inlägg som handlade om samma sak hade 230V sladden lossnat från invertern. Då matas 230V ( hela eller delar av den )anläggningen från invertern istället. Invertern matas då från bodelsbatteriet.
Det kan vara förklaringen till att 230V lampan i panelen inte lyser och att det ström i eluttagen.


.
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Det kanske är en inverter med inbyggt prioriteringsrelä i bilen.
I ett annat inlägg som handlade om samma sak hade 230V sladden lossnat från invertern. Då matas 230V ( hela eller delar av den )anläggningen från invertern istället. Invertern matas då från bodelsbatteriet.
Det kan vara förklaringen till att 230V lampan i panelen inte lyser och att det ström i eluttagen.


.
Menar du inverter i ebl för jag har inget annat i hb
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
När jag läste på tyska forum skrive de att i ebl fins en vakt som om batteriet är för lågt så slår den av, efter man installerar nytt batteri så skall man belasta typ med värmare i 12v sen när man kopplar 230v skall den känna automatisk och börja ladda jag har upprepat detta i 3-4 ggr utan framgång
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Maual till Schaut 208s kan du ladda ner här: https://www.schaudt.gmbh/de/service-support/downloads.php
Om du inte har en multimeter så köp en. En billig variant för en eller ett par hundringar på tex Biltema räcker gott.
Mät att du har 230v in på EBL-laddaren och att spänningen stiger till omkring 14v när 230v kopplas till husbilen. Har du 230v in i laddaren men ingen spänningshöjning på batteriet är det fel på laddaren. I bästa fall en glassäkring inne i laddaren men kanske troligt något ytterligare.
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Maual till Schaut 208s kan du ladda ner här: https://www.schaudt.gmbh/de/service-support/downloads.php
Om du inte har en multimeter så köp en. En billig variant för en eller ett par hundringar på tex Biltema räcker gott.
Mät att du har 230v in på EBL-laddaren och att spänningen stiger till omkring 14v när 230v kopplas till husbilen. Har du 230v in i laddaren men ingen spänningshöjning på batteriet är det fel på laddaren. I bästa fall en glassäkring inne i laddaren men kanske troligt något ytterligare.
Tack för tipset, det blir idag efter jobbet att provmätta strömmen på 12v på utgången av ebl om inte så får jag öppna den och hoppas att det fins glassäkring i den för att jag har ström 230v i ebl men inget 12v ut värkar som jag köpte en multimeter och skall testa idag för om inte laddaren funkar så tror jag att kylen få inget ström heller eller det är separat
 
Toppen