• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 99

F

F.d. 13603

Guest
Har en undran varför det finns olika beteckningar på elblocket.99 D- 99 G. Har själv ett som bara heter EBL 99, har 2 Manualer D+G kan det vara möjligt att min har samma Manual? Har monterat en solpanel med regulator Helios HT8 därefter är regulatorn ansluten till bodelsbatteriet,det finns ingen säkring där som man ska ha: Är det rätt att det ska vara så? Vad jag kan förstå så kan man ansluta solpanelen direkt till EBL 99, det finns en anslutning som heter block 6. Hur ska man göra för att det ska funka? Har haft svårigheter att få igång bilen när det har stått ett tag Tar ström till larmet Instalationen har man gjort på Östgöta Camping
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: EBL 99

För att klara startbatteriet från att urladdas kan du göra som jag. Köp en billig 12v 8W solpanal från Jula. Den lägger jag i framrutan och ansluter i 12 v uttaget på instrumentbrädan. Det behövs ingen regulator, panelen orkar ändå inte överladda batteriet bara kompensera för den urladdning som larm m.m. ger.
Föresten om man tittar på kopplingsschemat för EBL99 så gör det ingen skillnad om du ansluter din regulator i block 6 eller direkt på batteriet bara du ser till att ha avsäkrat.
<// Göte J
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: EBL 99

Har en undran varför det finns olika beteckningar på elblocket.99 D- 99 G. Har själv ett som bara heter EBL 99, har 2 Manualer D+G kan det vara möjligt att min har samma Manual? Har monterat en solpanel med regulator Helios HT8 därefter är regulatorn ansluten till bodelsbatteriet,det finns ingen säkring där som man ska ha: Är det rätt att det ska vara så? Vad jag kan förstå så kan man ansluta solpanelen direkt till EBL 99, det finns en anslutning som heter block 6. Hur ska man göra för att det ska funka? Har haft svårigheter att få igång bilen när det har stått ett tag Tar ström till larmet Instalationen har man gjort på Östgöta Camping

Du kan inte ansluta din regulator eller solcell till Block 6 !
Denna anslut är bara för Schaudt LS Regulator
Du kan göra regulator på Block 7 för ytterligare batteriladdare,
men jag skulle göra regulator direkt på bobatteri eller startbatteri

Hälsningar

Norbert
 
Toppen