• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 104-3 Schema???

N

nomad

Guest
Hej,
jag upptäckte att bodelens batteri inte fick laddning och efter ett *antal* timmar av mätande mm fick vi vi konstaterat att flera "delar" var trasiga. Trist att köpa begagnat emellanåt ...

Nåväl, jag har letat på "nätet" efter ett kopplings-schema på EBL:n men utan framgång, finns det någon på forumet som kanske har ett sådant att posta?

Noterade också att det finns en ingång för solpanel men hittar ingen info om vad jag kan ansluta (i termer av spänning-ström), funktion etc??


All info/hjälp välkomnas!


mvh,
Bertil
 
N

nomad

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Hej Norbert,

jag har mailat Schaudt ang schema/beskrivning men ingen respons ännu så länge (bara knappt ett dygn så lite tålamod får jag allt ha). Jag fortsätter att leta, det verkar som EBL 105 är lik 104:an men det hjälper mej inte då jag inte har beskrivning/schema på någon av EBL-burkarna.

Få se vad Schaudt kan komma upp med ...
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Jag har få allt nu

För EBL104-3 och 106 med hänvisning att 104-3 bara sätta igång med 5-8V startspänning

Tyvärr bara tyska, men kan hjälpa lite när du det behövs

Hälsningar

Norbert
 
N

nomad

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Hej Norbert,

jag förstår inte vad du menar med "5-8V startspänning", har du möjlighet att vidarebefodra den info du fått?

Tack på förhand!

mvh,
Bertil
 
N

nomad

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Hej igen Norbert,

STORT tack för schemat, det har hjälp mej att förstå bättre hur EBL:n fungerar. Tyvärr förstår jag inte de 5-8V du nämner, kanske min grundskole-tyska räcker till om du förklarar på tyska (eller kanske engelska ...). På min bil satt styrningen av 70A-relät, dvs det som förbinder de bägge batterierna, anslutet med hjälp av en "ström-tjuv" till en för mej obekant kabel i motorrummet. Enligt schemat skall den kopplas till en punkt med förkortningen "D+ Li.-Ma." För mej betyder D+ generatorns likspänningsutgång men vad betyder "Li.-Ma."?? Anslutningen till D+ verkar logiskt, då skuller relät dra när motorn var igång.

Vad solpanelsingången är tydligen inte alltför avancerad, den ser ut att förutsätta en extern laddningsregulator LR 02 ansluten till block D.

mvh,
Bertil
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Hej igen Norbert,

STORT tack för schemat, det har hjälp mej att förstå bättre hur EBL:n fungerar. Tyvärr förstår jag inte de 5-8V du nämner, kanske min grundskole-tyska räcker till om du förklarar på tyska (eller kanske engelska ...).

Det nu inte så viktig, vi kan prova senare. :)


På min bil satt styrningen av 70A-relät, dvs det som förbinder de bägge batterierna, anslutet med hjälp av en "ström-tjuv" till en för mej obekant kabel i motorrummet. Enligt schemat skall den kopplas till en punkt med förkortningen "D+ Li.-Ma." För mej betyder D+ generatorns likspänningsutgång men vad betyder "Li.-Ma."?? Anslutningen till D+ verkar logiskt, då skuller relät dra när motorn var igång.

Li-Ma = LichtMaschine = generator på svenska
och D+¨stämme

Vad solpanelsingången är tydligen inte alltför avancerad, den ser ut att förutsätta en extern laddningsregulator LR 02 ansluten till block D.

Precis, man måsta har LR 02 när man vill använda "Block D"
EBL104 är en enkelt modell utan extra laddningingång "Block 7"'
Du kan går med solar till "Block C" men bäst är alltid direkt på batteri

Hälsningar

Norbert
 
N

nomad

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Markko,

jag har endast det schema som Norbert delade med sej av, dvs 104-3. I andra trådar på nätet jämför man 105 och 104 och dessa påstås vara liknande, jag har dock inte tillgång till 105:ans schema (och definitivt inte 106, ledsen).

Tack för hjälpen alla inblandade, jag lyfter ännu en gång på hatten för hjälpsamheten och kunskapen inom HBK, hoppas att i framtiden kunna bidra med något även jag. Fick jag lärt mej lite Tyska på köpet, Licht Maschine alltså :)

mvh,
Bertil
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Hej norbert tack för förklaringen jag har ebl 104 som dom har satt dit en ny lapp på min
som det står ebl106. Jag har ingen strömbrytare på min är det nån med en ebl104 som kan lägga ut en bild på den
Markko :cat:
 
N

nomad

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Markko,
jag har scannat av den fotokopierade handboken jag fick med bilen. Inte den bästa kvalitet. Jag kan dra en papperskopia och skicka till dej om du behöver.

mvh,
Bertil
 

Bilagor

  • ebl104.jpg
    ebl104.jpg
    334 KB · Visningar: 95
N

nomad

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Markko,

bifogar en bild av min EBL-104. Vän av ordning kanske undrar varför jag lämnat en anslutning kvar, det beror på att en tidigare ägare lyckats med en såpass kraftig kortslutning att kontaktblocket smält ihop.
Sensmoral: översäkra ALDRIG!

mvh,
Bertil
 

Bilagor

  • DSC01666.JPG
    DSC01666.JPG
    570,8 KB · Visningar: 30
F

F.d. 53061

Guest
Sv: EBL 104-3 Schema???

Hej bertil det är samma central som jag har .Men dom har byggt om min till en ebl 106.
Men jag har ingen stömbrytare på min.
Markko :cat:
 
Toppen