• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ebersprächer !

F

F.d. 7747

Guest
Hej alla husbilsvänner är det några av alla ni husbilsägare som har eller har haft en EBERSPRÄCHER i husbilen ?
Dela i så fall med er av era erfarenheter te.x klarar den av att hålla värmen i en husbil , för den så mycket oljud att den stör din och dina grannars sömn om den är igång nattetid , fodrar den mycket service etc,
Funderar på att låta montera in en som komplement till gasolvärmen inbillar mig att det skulle bli billigare att köra värmen på diesel istället för gasol när man vildcampar , speciellt nu med den kyla vi haft här i mellan sverige den senaste tiden .
Rulla lungt så kanske vi ses efter vägarna ! :rolleyes:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ebersprächer !

Hej på Dig kamrat. Vet ej om jag är den rätte att svara på detta men jag kan bara ge min syn på det hela.
Vi har en VW Westfalia husbil med inbyggd dieselvärmare och den funkar alldeles utmärkt. Den drar 0,3 l tydligen vid full värme och det blir väldigt varmt i våran bil. Vet ej hur det funkar i en stor husbil men jag tror att det skulle gå alldeles utmärkt.
Vi var ju med på Nyårsafton på Kaxholmen och då använde vi värmaren nästan hela tiden och det var ju visserligen inte så kallt men vi kunde bara ha på den på det lägsta.

Yttertemperqaturen höll sig på cirka några minus på nätterna till några plus på dagarna. Ljudet upplever vi inte som störande men det skall ju andra uttala sig om.
Hoppas att mina synpunkter kan ge Dig lite tips om hu r det kan funka i verkligheten, hälsar Kurt o Monica.:)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ebersprächer !

Har både Alde-panna, värmeväxlare från/till motor och Eberspächer 5kw på samma slinga. Dieselvärmaren perfekt under färd, både vid körning om mycket kallt och vid raster/shopping. Vid längre stillastående/natt för den lite för mycket ljud och ger lite för mycket avgaser samt förbrukar för mycket el. Alltså perfekt och behövligt med båda vid seriös vinterfricamping.
 
F

F.d. 3232

Guest
Sv: Ebersprächer !

:mcride: Hej runeb jag monterade en 5,5 kilowatts vatten buren Ebersprächer i min 12 meters buss och höll värmen ner till 25gr kallt. Jag satte ljuddämpare på avgasröret .:music-icon: MVH Kenth.
 
Toppen