• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eberspächer, hur funkar det?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Är det någon som monterat en dieselvärmare av märket Eberspächer i husbil med Alde vattenburen värme med värmeväxlare? Hur fungerar detta, i texten på deras hemsida står det så här:

Eberspächer HYDRONIC vattenvärmare för dieselfordon
Jaså, du vill inte bara värma upp kupén, du vill ha varmvatten och hålla fönstren fria från imma också? Då ska du välja en Eberspächer HYDRONIC vattenvärmare!
De viktigaste fördelarna:
  • Behaglig värme i kupén
  • Alltid varmvatten till tvätt och dusch
  • Högre säkerhet, klara rutor och god sikt
  • Motorn når sin drifttemperatur snabbare efter start
  • Utrymmessnål installation under golvet - mer förvaringsutrymme
  • Bränsle från fordonets egen tank
  • Tystgående
  • Låg bränsleförbrukning
  • Integreras i fordonets kylvattenssystem
  • Underhållsfri och enkel att serva
  • Värmaren startas med tidur, fjärrkontroll eller telefon
Så här fungerar en Eberspächer vattenvärmare

Det kompakta systemet värmer upp kylvattensystemet för att skapa en behaglig rumstemperatur. En omkopplingsventil ger ytterligare komfort: rikligt med varmvatten, tillräckligt för långa duschar. När du kör iväg värms motorn snabbt upp till den optimala drifttemperaturen.
Systemtillbehör för individuella totallösningar
Utöver värmare erbjuder Eberspächer ett mängd optimalt avpassade kvalitetstillbehör. Speciella krav vid användning i husbilar kan därför uppfyllas perfekt.


Hur kan man värma både vattnet i det slutna systemet och vattnet i varmvattenberedaren? Gasolen ska ju kunna värma upp varmvattnet som vanligt om man inte vill använda dieselvärmaren. Kan någon ge mig en förklaring tack..:confused:

Dieselvärmaren ska installeras i en Burstner Argos -09, det finns vattenburen värme med värmeväxlare så motorn värms samtidigt (antar att man kan öppna en ventil och själv reglera när motorn skall värmas upp) och motorn i sin tur kan värma bodelen under färd.

Tacksam för svar och även synpunkter om denna dieselvärmare, andra alternativ, kostnader o dyl.

/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eberspächer, hur funkar det?

Annette, Du har to muligheter for montering av denne:
  1. I bodelens varmesløyfe, her trenger du muligens en kraftigere sirkulasjonspumpe enn standardpumpen fra Alde. Motoren kan da varmes med egen sirkulasjonspumpe fra Alde.
  2. I motorens kjølesystem og utnytte varmeveksleren for oppvarming av bodelens varme.
Varmvatntanken ligger inne i sirkulasjonen til Alde slik at du kan bruke diesel til full oppvarming i begge løsninger. Selv ville jeg valgt alt. 1 slik at jeg kunne stå med varme på i bodelen uten å varme motoren. Har ikke montert en slik løsning, med stor LPG tank kan jeg fyre lenge med gasol i Alde.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Eberspächer, hur funkar det?

Ok, är det så att Aldepannan är alltså dubbelmantlad och varmvattnet till uppvärmningen av bodelen är i manteln och inuti är behållaren fylld med varmvatten som används till duschen?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Eberspächer, hur funkar det?

Och vilken variant ska man välja om det blir en Hydronic, finns ju flera, Hydronic 5, Hydronic 5 compact, hydronic 10...

Bilen är en Burstner Argos 747 som ska värmas upp, vilken är lämlig att välja då?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eberspächer, hur funkar det?

Ok, är det så att Aldepannan är alltså dubbelmantlad och varmvattnet till uppvärmningen av bodelen är i manteln och inuti är behållaren fylld med varmvatten som används till duschen?

Ja, slik er pannan.

Det enkleste er ofte det beste, og en Hydronic 5 skulle ha tilstrekkelig effekt.
Compact eller ikke vet jeg ikke, plasseringsmulighetene og pris må avgjøre dette.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Eberspächer, hur funkar det?

Annette.
Jag kan ta med den Hydronic 5 som jag skall montera in i min bil till Hässleholm så ser du hur en sådan ser ut.Den har monteringssats och alla delar med.
//Lars
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Eberspächer, hur funkar det?

Nja.
Det kan nog bli knappt med tid.Det blir genomgång av dieselvärmare ,backameror,massor med tekniskt bla,bla,bla om husbilar mm.Därefter kanske vi kan se på lite på foto och lyssna på några föredrag!!??
//Lars

:yes::yes::yes:
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Eberspächer, hur funkar det?

I Tyskland har jag sett Hydronic 5 från 700-900Eur.Det är inte speciellt krångligt om man vet vad man gör.
Det enda som man behöver göra är:finna stänkskyddad plats,montera värmare med insug och avgasslang.kapa Alde slingan och koppla på vattenslingan med slangar på värmaren ,dra elkablage till batteri och ev termostat !! .Jag tror gemene man skall uppsöka proffs som monterar.
Kanske innan bilen importeras? Jag tror det är betydligt billigare i Tyskland.
//Lars

;););)
 
Senast ändrad:
Toppen