• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E kickbike

Frank N

HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2026
Nu har vi sålt våra cyklar och istället skaffa E kickbikes. Har inte kunnat prova den då det har snöat och är halt på vägen. Den ska klara 5 mil enligt tillverkaren men ligger på ca 3,5 mil enligt test.

Blir bra på vår kommande Kroatien resa i maj och juni 2026

FB_IMG_1763329039446.webp

Tänk bara på och kolla upp för det är olika regler på Kickbikes i olika länder med registrering och försäkring m.m. Våra här hemma under en viss kraft, hastighet och även vikt finns med ibland? (250Watt och max. 20km/tim.) går ju som trampcykel utan något krav. men den regeln skiljer från land till land.
En del länder har försäkring som krav och höga böter om man är utan, Tyskland bl. a. även på våra laglösa klena varianter.
Men ni har kanske info om det redan, men för säkerhets skull bara, så ni vet.

M.v.h. JANKRO.

Här har ni rätt många länder med regler, som jag hittade. Bl. a. Tyskland som jag nämnde med höga böter utan försäkring.

Senast ändrad:
Antar att den inte är godkänd för att köra med i Sverige. Är det samma begränsningar i Kroatien som i Sverige?

Köpte själv en elsparckyckel för många år sedan men är numera försiktig med att använda den, speciellt i Tyskland.

Jankro hann visst före!

När det är en motor på 500watt så vill den ju ha ström, ska ju vara trafikförsäkrade i sverige och det lär inte gå med denna med dubbelt så stark motor att den sen går att köra i 30km gör ju att man inte kommer så långt på ett batteri 20km i maxfart är nog bäst om man ska köra långt.
Räkna med att den har ganska dålig kapacitet de första laddningarna när man laddat 10ggr kommer de att vara maxade.
Brukar finnas ett tillbehör med en stol man kan montera. Man åker inte så väldigt långt för man blir ganska trött.
Själv slutade köra efter andra gången jag fick kristallsjukan så min elscooter har legat i källaren i några år nu.

Det ser ut som om Kroatien är det land som har de regler som stämmer med vårt användande. Stort tack för tipsen och omtanken. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och löste en trafikförsäkring på kickbiken. Så nu är den en moped klass II. Behöver ha med trafikförsäkrings beviset vid färd.

Senast ändrad:
Det ser ut som om Kroatien är det land som har de regler som stämmer med vårt användande. Stort tack för tipsen och omtanken. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och löste en trafikförsäkring på kickbiken. Så nu är den en moped klass II. Behöver ha med trafikförsäkrings beviset vid färd.
Vad kostar en sådan försäkring?

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och löste en trafikförsäkring på kickbiken.
Så nu är den en moped klass II. Behöver ha med trafikförsäkrings beviset vid färd.
Blev lite nyfiken.

Men den får inte framföras på allmän väg i Sverige, efter att den försäkrats - eller?
(antar att det är 30km/h-versionen vi pratar om - för versionen "20km/h, max 250W" behöver ingen försäkring i Sverige om jag förstått rätt)

Jag har vid flera tillfällen utrikes råkat ut för att elscootrar smugit upp bakom bilen och hängt på, dom brukar släppa över 70km/h, så det går att mixtra med fartspärren uppenbart.

Blev lite nyfiken.

Men den får inte framföras på allmän väg i Sverige, efter att den försäkrats - eller?
(antar att det är 30km/h-versionen vi pratar om - för versionen "20km/h, max 250W" behöver ingen försäkring i Sverige om jag förstått rätt)
Nu är den en klass II moped och får då framföras som en sådan. Dvs jag kan köra på cykelbana och på väg. Den går fortfarande i 20 km/h

Låter lite för enkelt, utan ha djupdykt.
Men den kanske finns som EU-moped klass ii från fabrik?

Då måste du ha moped/MC-hjälm då, när den framförs?
Jag kommer att använda cykelhjälm. Den är försäkrad som en klass II moped inte registrerad hos Transportstyrelsen som en sådan. Har inte heller någon registreringsskylt. Det viktiga är att den har trafikförsäkring vid skada på annat fordon/person. Grejen är nog att försäkringsbolagen inte har definierat någon egen försäkring på kickbiken

Ja verkar inte vara en moped klass 2 iaf....
Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.
Definitionen av moped klass II beror på hur fort den går att köra och vilken effekt dess motor har. Går den fortare än 25 km/timmen eller har en högre motoreffekt än 1 kW är den att anse som en moped klass I. För en mer detaljerad beskrivning för moped klass I och II, se lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner på Riksdagens webbplats.

• En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.
  • En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet.

Ja det där med elscootrar verkar vara en gråzon och lagar utan verkställighet är totalt tandlösa.
Bara att vänta på nästa katastrof som får svt och kvällspressen att springa runt och ställa obekväma frågor till makthavare.
Min trehjuling med 250w motor är ju i princip ett handikappfordon och då gäller andra regler? finns ett läge max 12km där jag brukar köra sen finns det högsta läget 20km men då känns det farligt eftersom ostabil är förnamnet. Jag tror den är helt laglig på trottoarer och cykelbanor även på shoppingcenter och marknader har den gått. Det handlar ju mest om hur man kör dvs. väldigt långsamt.

Tillbaka
Toppen