• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E-cigaretter

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Hustru och jag vill sluta röka.
Vi har provat allehanda "grejer" tidigare och gjort uppehåll på 3-6 månader flera gånger - men alltid återfallit i rökandet.
Är e-cigaretter ett alternativ?
Vi har aldrig provat det.
Kostnad spelar egentligen ingen roll för jag förmodar att det är billigare än cigaretter.
Vad ska man tänka på vid val av e-cigaretter?
Tacksam för tips.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: E-cigaretter

Nu lägger jag mig väl i förståss men jag tror inte att man skall tro att man skall kunna förlita sig på substitut om man vill sluta med att röka.

Jag höll på som ni under ett flertal år. Jag slutade röka som nyårslöfte och började igen i maj när jag första gången hissat på seglen, skotat hem och kände att båten började leva. Så höll jag på i säkert 7-8 år.

För 13 år sedan dog en nära arbetskamrat under mycket svåra plågor i lungcancer. Det tog mig mycket hårt. Jag bestämde mig då för att jag skulle göra allt jag kunde för att inte röna samma öde.

Beslutet att sluta röka var mentalt förankrat, inte bara någon önskan och ett intalande om att jag skulle försöka. Jag skulle sluta helt enkelt.

Jag lyckades, men jag betraktar mig fortfarande som nikotinist. Jag törs inte feströka eller ta något bloss överhuvudtaget.

Det här betyder att jag inte tror på ersättningar för nikotin elller handhavandet, det gäller såväl plåster som munspray och e cigaretter. Det är bara att försöka lura sig själv.

Det handlar om ett mentalt beslut att nu satans skall jag bestämma själv och inget nikotin skall bestämma över mig.

Jag tänkte mycket på att jag klagade på de satans narkomanerna som inte la av med sitt missbruk. Jag klagade på dom samtidigt som jag själv missbrukade en drog. Jag insåg min egen dumhet i mitt beteende.

Det här var mitt sätt. Jag önskar er lycka till och hoppas att ni skall kunna säga adjö till cigaretterna för gott.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: E-cigaretter

Här kommer mera sjukdom och elände, för mej var det ett beslut hit men inte mera!
Jag ser mej också som en rökare... men en som inte röker längre! :)

Nu är det ca 13 år sedan men kan fortfarande känna suget.

Ni KAN! Bestäm er för den långa belöningen inte den korta man får av cigg!

Stort lycka till.

Kram på er :)
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: E-cigaretter

hej mitt råd som jag fick av min läkare när jag råkade bli sjuk allvarligt var att varje gång jag kände mig sugen och blev yr var att dricka vatten,detta var inte lätt men det fungerade jag har inte rökt på snart 3år och detta efter mer än 40års rökande så man måste bita ihop,och glädjande av det hela var en mycke fetare plånbok som resultat, lukt och smak blir en ny upplevelse kan jag säga .

lycka till nu:spinny:
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: E-cigaretter

Hej
Jag är oxo en f.d. rökare! När jag fick min först hjälrtinfarkt, blev jag liggande på lasarettet i 2 veckor. Blev lyckligtvis utskriven då, och då var jag inte längre röksugen! Tack och lov. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte återföll i " missbruket" Jg har idag ett antal sjöskumpipor, so jag köpte i Tanzania i slutet av 60-talet.
Avslutningvis vill jag meddela att jag den 6/11 i år var med och begravde min sambo, som hade drabbats av 6 st. metastaser i lungan, och det gick inte att rädda henne
Kämpa på det lönar sig i längden, att vara rökfri!
Jan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: E-cigaretter

När jag slutade för drygt 20 år sedan testade jag nikotintuggummi och nikotinplåster samtidigt som jag inte kunde sluta med cigarretterna. Det som hände var att blev lika yr som efter en blöt fest.

Äntligen kom jag till insikt att det enda raka var att sluta tvärt!
Ingen konst när man väl bestämt sig!
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: E-cigaretter

Började röka när jag va 7 år! Rökade i 43 år!Fick hjälp av Zyban en tid o inte rökt en cigg sedan! Kunde vi lägga av så kan alla? Men vi har inte ett dugg ont av andra som röker. Dom som tycker att bara för jag slutar så skall hela världen omvändas börjar röka snart igen?
:mcride::mcride:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: E-cigaretter

Voj voj va mycket erfarenhet det finns - å jag skulle vilja sluta "helt tvärt" utan nåt ersättningsmedel av nåt slag men .....
Tror/vet att hustru har svårare att sluta röka utan hjälpmedel å därför undrar jag om e-cigaretter.
Finns det nån erfarenhet om e-cigaretter här på HBK??
Är det stor skillnad på de olika märkena?
Kvalitetsskillnader??
Lukt/smak-skillnader? osv
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: E-cigaretter

Började röka när jag var 13 år och rökte mellan ett och två paket om dagen med kortare snusningsuppehåll fram tills Feb 2007.
Då fick jag lungemboli och förstod efter en vecka med tveksam prognos på sjukhuset att det gällde rökningen eller att fortsätta livet.
Kände att jag behövde hjälp så jag tog nikotintuggumi under de första månaderna och succesivt bytte ut ett tuggummi i taget mot vanligt tuggummi.
Efter dryga 3 månader så tuggade jag bara vanliga tuggummi och sedan var det lätt att sluta med dessa.
De första 6 veckorna var värst men sedan så gick det bra. Det tog mer än ett år innan jag slutade att omedvetet gå ut till rökrutan på arbetet.

Så nog är beslutet mentalt i första hand men många av oss är nog hjälpta av att som mig trappa av nikotinbegäret mer kontrollerat.
Det psykiska begäret sitter i längre men är lättare att hantera om man beslutat sig.

Tycker fortfarande efter snart 8 års uppehåll att rök luktar gott och vet att tog jag ett bloss så skulle jag börja röka igen.
Min fru röker fortfarande och har inga planer på att sluta (Tyvärr...)

Att vikten tar sig friheter och att tvätten börjar krympa alla kläder efter att man slutat röka kan man ju leva med för det blir ju en rätt stor "löneökning" när tobaken inte längre behöver inhandlas.

Lycka till och jag tror metoden kvittar bara man bestämt sig mentalt!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: E-cigaretter

När jag slutade för drygt 20 år sedan testade jag nikotintuggummi och nikotinplåster samtidigt som jag inte kunde sluta med cigarretterna. Det som hände var att blev lika yr som efter en blöt fest.

Äntligen kom jag till insikt att det enda raka var att sluta tvärt!
Ingen konst när man väl bestämt sig!

Samma här men jag åt morötter de tog bort suget efter röka ,mvh håkan
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: E-cigaretter

Hösten 1977 bestämde jag mig för att jag skulle sluta röka! Vi skulle få vårt andra barn i mars 1978 och vi hade redan ett barn som led av astma ( kanske beroende på att vi båda föräldrar rökte, vad vet jag).
På den tiden köpte jag limpor och när jag bestämde mig för att sluta röka efter ca 12 års rökande( jag var uppe i 30 cig om dagen) så hade jag precis börjat på en limpa.
Jag kunde ju inte bara kasta limpan, så jag bestämde att när jag blev röksugen så tog ja ETT rejält bloss och sedan släckte jag ciggen! Limpan räckte till den 1:a feb. 1978 och sedan dess har jag inte rökt!
Tro det eller ej, men jag har faktiskt inte varit röksugen en enda gång sedan dess!
Jag har provat att röka några gånger, men det har inte funkat. Inget röksug alls, ever!
Den enda last under den första tiden efter rökstoppet var att jag tuggade vanligt tuggummi( Toy)
Var tvungen att sluta med det också eftersom det blev så tröttsamt i truten av allt tuggande.

//hasse_e
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: E-cigaretter

Jag har testat e cigaretter och det fungerar inte på mig. Förmodligen är jag inte tillräckligt motiverad än. En fördel med e cigaretten är att man äntligen kan röka i duschen. Ska man sluta är det tråkiga alternativet, att inte använda rökfria nikotin alternativ.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: E-cigaretter

Jag läste just nu på texttv om förgiftningsfall av den vätska som man tydligen använder när man e-röker.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: E-cigaretter

Hej
Önskar er Lycka till vet hur svårt det är. Jag slutade också tvärt hörde av en rökavvänjare att nikotinbehovet försvinner fortare än om man använder hjälpmedel. ( för mig tog det 8 mån sen har jag aldrig varit röksugen)
För mig&gubben blev det också skrämskott när svärmor fick ett kolanfall, då bestämde vi oss på julhelgen 2006 och slutade 14 feb 2007 satte som mål att vi skulle spara de pengar vi rökte upp sparade ihop 34000 kr på ett år och det åkte vi 3 v till Thailand för och bodde på lyxhotell. Är fortfarande rökfria men skulle aldrig våga ta ett bloss.Har däremot inte ont av att folk röker i vår närhet. ...Bästa beslutet någonsin när det gäller hälsan. Håller tummarna för er.
Gun
 
F

F.d. 53001

Guest
Sv: E-cigaretter

Mycket vana bästa sättet för mig det var att bryta vanorna.Drick upp kaffet
gå ut på en promenad.Jag undrade vad jag höll på med körde bil på en bestämd sträcka kom på att jag tände en cigg på samma ställe fast jag hade rökt precis innan.Började snusa Oj va bra tills jag kom på mej att stoppa in en
prilla klockan 8 och tog ut den kl 12.Så var det med det behovet köpte niktinfri snus för prova det var vanan.Är snusfri nu
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: E-cigaretter

Jag och maken var rökfria i 10 år då vi fick ett återfall, vi höll nog på att röka i två år. Då vi åter bestämde oss att nu får det vara nog, jag köpte hem E- ciggaretter som smakade tobak det var det enda som fungerade för i alla fall mig nu har vi hållt upp i ett år och det går bra. Det är mycket tjafs om E- ciggaretter men det struntar jag i för jag blev hjälpt, behövde dessutom inte använda dem så länge heller.

Lena
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: E-cigaretter

Hade tidigare ett auktionsföretag och besökte då väldigt många hem som önskade värdering och/eller lämna konst till auktion. Vid flera tillfällen träffade jag då personer som drabbats av KOL och ständigt behövde vara kopplade till syrgas. De kunde ibland inte förflytta sig tvärs över ett rum utan att drabbas av svår andnöd och när man såg hur hemskt de hade det dygnet runt insåg man hur korkad man var som höll på med cigaretter.
Slutade tvärt, prövade under en period med nikotintuggummi, men när man blandade in menthol i dessa blev det tvärt slut även för dessa.
Så otroligt skönt det var att slippa suget efter cigaretter och att bl a få ett mycket bättre luktsinne.
Så synd det är att så många ungdomar inte kan låta bli att röka, tycker det verkar vara fler nu, speciellt flickor, som röker.
Alla rökare borde träffa någon med svår KOL, bunden till en syrgasapparat, det skulle säkert minska antalet rökare kraftigt.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: E-cigaretter

Slutade efter ca 25 år inga tuggummin o andra substitut har inte tagit ett bloss efter det. Men nog drömde jag om röka och hur gott det var. E-cigg? Vad är det i dessa? Jag tycker E-cigg borde vara förbjudna.
 
Toppen