• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dyrt att handla med kort i Danmark.

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026
Vi är just nu i härliga Danmark.
Vi stannande vid en KIWI-affär för att fylla på lite i kylskåpet. Döm om vår förvåning när vi fick se på kvittot att dom tog närmare 50 svenska kronor i avgift när vi betalade med Mastercard.

Sv: Dyrt att handla med kort i Danmark.

Surt på ett fint husbilsland att åka runt i. Gillar deras vägnät.

Det är likadant när man handlar på Bordershop och vill betala i Euro med Mastercard.
Det går inte, man får endast betala i danska kronor.
Man får alltså inte betala i landets (Tyskland) valuta????????????????
Man skall naturligtvis ha in lite mer på växlingsavgifter od.
KRÄMARE!!!
Jag undrar om detta är lagligt och vad EU-domstolen skulle säga?
:mad:

I Nordiska rådet har man för några år sedan kommit överens om att vid betalning med kort i de nordiska länderna ska ingen avgift tas ut.
Detta har varit uppe tidigare i forumet, har inte hittat det.

2011 kanske lite gammalt men

Nya danska kortregler fortsätter snedvrida konkurrensen

Den nya danska lagen är inte i enlighet med de grundläggande principerna för EU:s inre marknad eller med betaltjänstdirektivet, anser Bankföreningen, som därför har uppvaktat Utrikesdepartementet och skickat en skrivelse till EU-kommissionen. Frågan är särskilt viktig för svenska banker i Öresundsregionen.

Nya danska kortregler fortsätter snedvrida konkurrensen

Både Visa og Mastercard har egne kortserier for debetkort, og slik lovparagafen i danmark er formulert så er det forbudt å ta ut avgift på debetkort. Dette må en huske på selv og kreve refusjon om afären legger på avgift nåren betaler med et ikke-dansk debetkort. For Visa er alle kort som starter på 4 debetkort - husker ikke Mastercard sin debet-serie, men kredittkortene starter på 5.

Handlade för några år sedan på Kvickly i Helsingör med visakort, fick betala ett rejält "gebyr",,ringde till Nordea, fick tillbaks det sk "danska gebyret",,efter det handlar vi alltid på LIDL dk,det är nog den enda affären i danmark som inte tar extra vid kort betalning.
Brukar ta med danska kr för evt andra köp.
Ingrid o Stig

Innan jag kör hem från Danmark över Öresundsbron, då brukar jag tanka diesel precis innan vid Tårnby.
Där är en Jet och en Uno-X mack bredvid varandra som brukar ha samma priser, vilket normalt är c:a 2:-/lit billigare än i Sverige.

På Jet macken står det att extrakostnad tillkommer på alla kort utom Dankort.
På mitt Visa är det 1,6% påslag.
Uno-X macken däremot, där är inget påslag när jag handlar med samma Visa kort.

Vi som bor på gränsen är vana vid danskarnas dumma tilltag. Dom har ju sitt DanKort och tror ibland att det är ett internationellt kort...

Men hav förtröstan, även i det landet pågår en modernisering av korthanteringen.

Tillbaka
Toppen