• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

dynor i bilen över vintern

F

F.d. 24400

Guest
Förra året plockade vi inte ut våra dyner över vintern det var vårat första år. Vi satte in en torr boll och dom klarade sig var det tur eller?:confused::confused:

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: dynor i bilen över vintern

Vi har aldrig plockat ur dynor på vintrarna. Vi har element igång på vintern och en torrboll som aldrig behöver tömmas.

Bilgrun

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2025

Vi har haft husvagn i 30 år (det här är första året vi har husbil)och hade vagnen kallställd inomhus men aldrig plockat ut dynorna. Det var inga som helst problem med det, inget mögel eller unken doft. Tänker behandla husbilen på samma sätt. Bor dock i Piteå där det är torr luft på vintern, kanske annat på västkusten?
Husbilshälsning!!:spinny:

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Jag plockar ut det mesta under vintern, inklusive dynor och gardiner. 3 torrbollar utplacerade, bilen står ute utan något skydd.
Elisabeth

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Det storsta problemet är alla möss som på helt otroliga sätt kan komma in i bilen på sin jakt efter föda. Den förra husbilen förvarades också i ett förråd med det mesta kvar i (utom mat). När jag under vintern kollade hur det var upptäckte jag några små svarta "skitar" på dynan i sängen. Det är ju inte hela världen men det är ju inte bara torra saker som dessa små söta (odjur) lämnar ifrån sig. Lukten från den avdelningen kan vara mycket svårt att bli av med. (Jag hade ändå ställt upp dynorna på högkant med det hjälpte inte).
Torrbollar anser jag vara väldigt överreklamerade. Visst det samlas vätska på botten av burkarna men all ventilation är ju öppen och då kommer ju den fuktiga luften utifrån också in. Om ni provar med att ställa in en riktig avfuktare kan man ganska snart förstå att det som samlas i de små burkarna under "saltet" är verkligen en droppe i havet. Det bästa är nog att ha ett litet element på några hundra watt då förvinner nog den värsta fukten. Men samtidigt har man också hjälpt de små gynnarna till ett behagligt klimat. Den bästa mössfångaren "hinkmedrutchkanannedihinkenfylldmedglykol" har ju tyvärr blivit förbjuden att använda. (P.S. fälllanamnet ihopsatt medvetet.) Det kanske är bäst så skall väl inte lämna några olagliga tips i onödan. Den var annars riktigt effektiv.
Kanske har jag nu skrämt upp många till överilade gärningar men jag ska tillägga att vi bor 100 meter från skogen och då får man besök av både det ena och andra. Vi har hitintills inte, vad jag vet, haft besök av någon björn men det är väl bara en fråga om tid när.
Har också anställt några katter som mössjägare men dessa har på senare tid blivit lite slöa av all "mat".
P.S. Abstinensen har redan satt in efter en veckas hb förvaring det blir nog en lång vinter.
Ha en bra höst och enjoy life!

:cat: :cat:

Senast ändrad:
F

F.d. 8517

Guest

Jag använder inte torrboll. men för frisk luft o de avskräcker möss oxo. jag lägger in en del enriskvistar här o var i husbilen det funkar ganska bra tycker jag...
:mcride::music-icon::yes::yes:

I

Iveco 35

Guest

Prova en skål med ätticka istället, mer effektivare än enris. Olle.

F

F.d. 13883

Guest

Förra året plockade vi inte ut våra dyner över vintern det var vårat första år. Vi satte in en torr boll och dom klarade sig var det tur eller?:confused::confused:[/quo

Hej
Som nybliven husbilsägare ska jag prova att göra på samma sätt som jag har gjort i båten i alla år. Jag ställer alla dynor på kant och täcker kantarna med tidningar (GP är en utmärkt och beprövat tidning) och lägger sedan tidningar i lådar,skåp, på golvet osv. jag släpper in lite luft via fönster och luckor så luften inte står still.
Under alla mina år med båt har jag aldrig fått en mögelfläck eller fuktskada i båten.

Cglaut

F

F.d. 6061

Guest

Jag har tidigare år haft ett element på med lite värme i bilen men jag har märkt att det gör att mössen gärna hälsar på istället. I år kör jag därför utan element och torrbollar.

Jag fick tips härifrån något år om lök som skulle vara ett effektivt sätt att hålla mössen borta. Döm av min förvåning när jag kom in i bilen och löken var halväten och fullt med musspillning på fatet löken låg på... Det var inte så avskräckande med andra ord...

Toppen