• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschväggslisten i Hymer

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit 350
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.2 TDI
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Van 572
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Inredning
Detta problem berör alla Hymer-ägare som har den fiffiga toa/duschlösningen där man flyttar handfatet till ovanför toastolen. Är det fler än jag som råkat ut för att duschlisten i vikväggen man spärrar upp mot toadörren har torkat och delat på sig? Redan efter 5 år. Jag köpte en ny list hos Hymer i Örebro som inte har samma funktion och utseende och därefter också konsulterat dem med problemet. Men de konstaterar bara att listen är den rätta och att monteringen ser rätt ut på bilderna. Så nu står jag där utan en fungerande dusch.
:wideeyed:
Efter bytet av listen så stannar inte väggen kvar i spåret på dörren utan "ramlar ut" direkt. Den nya listen är mycket mjukare i ledningen/gångjärnet så den orkar inte stå emot spänningen. Jag var mån om att montera den nya listen på exakt samma avstånd mellan väggdelarna för att väggen inte skulle riskera att bli "för smal" och inte nå fram till spåret. Men det är tydligt att den nya mjukare ledningen inte orkar hålla upp den kortare väggdelen, den man viker ut och sedan in i dörrspåret.

Den gamla listen tyder på att materialet till slut ger vika efter utmattning i kombination med att gummit hårdnar och att alla Hymer-husbilar med samma toalett/dusch-lösning förr eller senare råkar ut för samma problem. Kanske att någon annan av er Hymer-ägare råkat ut för samma sak och funnit på en lösning?

Jag skickar några bilder på listen.
Den första bilden som visar den gamla listen efter borttagandet bredvid den överblivna längden av den nya listen (det är en genomskinlig silikonledning mellan listhalvorna). De andra bilderna visar nya listen monterad ur olika vinklar, den sista bilden är tyvärr liggande åt vänster.

Ser fram emot goda råd från någon annan som råkat ut för problemet. Jag törs lova att alla med denna modell råkar ut för detta förr eller senare annars. I min husbils nuvarande tillstånd fungerar det inte längre att duscha. :swoon:
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Det verkar inte vara någon annan som har råkat ut för detta problem, än. Nåväl, för att åtminstone kunna duscha i framtiden har jag tvingats göra en "fransk lösning" på en Hymer, en tysk bil husbil! Det trodde jag aldrig skulle behövas. :confused:
Inhandlade en handdukshängare som fästs med stark sugkopp (tål 15 kg) samt en bagagestropp på Jula för sammanlagt 78 kr. Får väl skicka problemet plus min lösning vidare ner till Hymer i Tyskland så kanske de får anledning att göra en tysk slutlig lösning på problemet. En styvare ledning i gångjärnslisten helt enkelt.
 
Toppen