• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duo control med problem

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
En duo Control som endast är 2 år skapar problem. Den verkar inte släppa fram gasol, blir endast en puff när man försöker tända spisen. Det finns inget filter monterat trodde faktiskt att det var standard på en ny bil min första tanke var annars att insatsen skulle bytas. Men vad kan det vara för fel skall väl knappast behöva lägga ut ett par tusen på så pass nya delar.
 
F

F.d. 940

Guest
Vad är det för Truma värmare,när luktar det bränt är det vid värme eller när du värmer vatten.
Vad är det för typ av kylskåp,vad är årsmodellen på grejerna.
Det är inte så att du nu har fått rätt tryck på gasolen.
En trumavärmare brukar osa när man värmer vatten och ett kylskåp av nyare modell låter som en blåslampa.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jo så kan man se det men , jag har bytt ut slangen till en högtryck slang som Koster litte pengar men då slipper man alla problem
För i tiden hade man ingen ting mer en reducering med slang
I dag hitta man på en massa skit som man lura på folk
Men kan också montera ind en läcker varna som larma
Det mer teknisk alt blir desto mer kan det krånglar

Jag förstår mej inte på ditt resonemang. En duocontrol har man för att slippa springa ut & byta flaska vid ett olämpligt tillfälle. Slangbrottsventiler & krocksensor är ju menade att stänga av gasen om olyckan är framme. Visst kan dessa krångla men det uppvägs ganska lätt av säkerheten att ha dom. Förresten har en del länder krav på att HB'n skall vara utrustade med dessa. Att mixtra med dessa är inte något man skall ge sig på som lekman. När man nu har dessa 3 komponenter monterade i HB'n så är ju det klokaste man kan göra att montera ett filter på varje slang från flaskorna. Så har jag & har aldrig haft några problem med gastillförseln.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Arne!
Det gäller alltså Truma DuoControl CS
Kylskåpet heter RM 7855L. Dysan heter 16 och är rätt enligt Dometic. Avgaserna luktar som om de" är för varma"
Trumavärmaren luktar bränt (gummi) när den startar och går för fullt. Den luktar inget när den därefter går med reducerad fart.
 
F

Fd.47585

Guest
Tyckte att 1400:- för att vara säkrare på att gasolen fungerar är ett lågt pris för att slippa risken att vakna i utkyld husbil så jag kompletterade vår efter köp. Duo-kontroll fanns redan.
Truma Gasfilter
Känns som ett bättre alternativ än att ev. få köpa en ny duo-kontroll för drygt 2700:-
Truma DuoControl CS - Vertikal montering
Vi fyller våra flaskor och behöver inte vara oroliga för ev. olja i då vi har filtren. Jämfört med att byta flaskorna så har vi tjänat in filtren redan efter ett år (250:- för fyllning av P11 jämfört med 600:- för byte på vår mack) eller 4 flaskor.
 
F

Fd.47585

Guest
Jerry1, vår värmare luktade mycket illa (bränt) när vi av misstag körde värme påslagen för varmvattnet då värmaren var tömd på vatten. Det försvann direkt när vi fyllt värmaren med vatten igen.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Arne
Jag kan inte kolla lågan just nu. Husbilen Eura Terrestra 700EB, 2010 är inställd för vintern och gasolflaskor urtagna.
Tidigare trycktest visade 33.5 mb när allt var igång, för fullt, kylskåp, Truma-värmare, en spislåga och ugnen.
Jag funderar på att till våren köpa en ny "Duo" av annat märke, om jag hittar någon, på öppet köp och returnera om den visar över 30 mb.
 
F

F.d. 940

Guest
OK. Har du monterat duocontrollen själv eller har en firma monterat den, den är väl monterad så att den sitter högre än toppen på gasflaskorna.
Sen så skall det monteras 2st gasfilter före duocontrollen annars gäller inte garantin på duocontrollen.
Hoppas att det ordnar sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När det gäller kylskåpet från Dometic har det varit en del klagomål på ljudet från brännaren, men det är tydligen inget farligt. Låter det alltid eller bara när det går för fullt? Angående värmaren har det funnits en serie där isoleringen luktade när den blev riktigt varm, tror det fanns en serviceåtgärd då, men kan ju bli svårt efter åtta år? :)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
När det gäller kylskåpet från Dometic har det varit en del klagomål på ljudet från brännaren, men det är tydligen inget farligt. Låter det alltid eller bara när det går för fullt? Angående värmaren har det funnits en serie där isoleringen luktade när den blev riktigt varm, tror det fanns en serviceåtgärd då, men kan ju bli svårt efter åtta år? :)


Fick serviceåtgärd per e-post 2006 för min dåvarande bil på byte av yttre hölje. Men nog kan det lukta om det finns mycket damm inne.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Arne!
För högt tryck!!!
Jag har pratat med en gasinstallatör!
"Speciellt T----a regulatorer bör man kontrollera trycket på, dom kan för högt tryck, som kan ställa till med problem." "Man ansluter en 2 meter lång klar plastslang på lågtryckssidan, böjer på mitten, håller vertikalt och häller i vatten. När man har en låga igång på spisen, mäter man skillnaden mellan nedre och övre vattennivån (=vattenpelare) Man kan räkna om från vattenpelare till mbar på t.ex. :
Enheter-konverterare / Konvertera måttenheter
30 mbar = 306 mm vattenpelare

Jag misstänker att många av Er nu kommer att mäta gastryck.
Var försiktiga! Gas är inget att leka med!
Kolla alltid med läckspray!
 
F

F.d. 940

Guest
Tror inte att många kommer att mäta gastrycket, fungerar allt som det ska så är det bara att köra på.
Tror inte många har något problem även om trycket är 10% för högt.
Det viktigaste är nog att montera filter för att slippa olja i regulatorn.
Bytte filter insatser i mina gasfilter i höstas, dom var halva med olja.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej Arne och andra!
NU HAR DET LÖST SIG!
OBS ! Det går enkelt att justera gas trycket på Truma DuoControl CS!

Efter att jag besvärat mig med att ta hem husbilen från vinterförvaringen, har jag ställt in trycket på exakt 30 mbar och nu fungerar allt som det ska! Spisen brinner lugnt och fint, värmaren luktar ej bränt, och ingen lukt från kylskåpsavgaserna.

Truma har meddelat att man ställer trycket högre än angivet i beskrivningar, på grund av att man vill kompensera för ev. förluster i ledningarna. Från GOK/Cavagna , som tillverkar Trumas Duocontrol, har jag fått veta att man som standard ställer in alla Trumas regulatorer på 35 mbar.

Mina kommentarer: 35 mbar är ju helgalet! Tyvärr kan det då säkert bli plus och minus även på detta höga värde, kanske ända uppåt 40 mbar. Kan ju orsaka överhettning, brandskada, olycka, och död.

Summan av kardemumman: Jag litar ej På TRUMA.
Har Ni problem med Truma eller anslutna apparater; Kontrollera först gastrycket!

.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej Arne och andra!
NU HAR DET LÖST SIG!
OBS ! Det går enkelt att justera gas trycket på Truma DuoControl CS!
Jag glömde att meddela:

Så här gör man:
Lossa DuoControllen och skruva bort vinkelfästet (två insex-skruvar). Dra bort den runda skyddstejpen och där under finns ett litet hål! Med en liten 2,5 mm insex-nyckel kan man justera gastrycket. Efter justering tejpas hålet. Göres på egen risk. Om Du inte kan själv, anlita gaskunnig.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Arne!
Javisst skall man ha filter!
Men, så här säger en gasfyllarfirma där jag fyller på mina flaskor:

" Om Du alltid fyller hos oss så får Du ren gas. Gasen passerar kvalificerade filter, innan den hamnar i flaskan. Smutsig gas får man som regel om man byter flaskor här o där"

Kan förstås vara försäljningssnack!
 
Toppen