• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dum Fråga !!??

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Hej här kommer en fråga från en totalt okunnig husbilsägare.
Kan det vara så att våran Burstner A630 -91 endast kan använda värmen med gasol ?:swoon:Vi kommer ofta att ha tillgång till el och hade då hoppats på att kunna använda den till värmen men tror nu att det kanske bara går att använda gasol,
har Trumatic -E 4000. Tacksam för svar även på denna dumma fråga .(saknar ju en svensk beskrivning till bilen) MVH Gunilla :bock:
 
Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Dum Fråga !!??

Hej
Om det är en importbil ni har så är det inte ovanligt att den bara går på gasol.
Är själv helt okunnig på den panna ni har, men min egen -06'a som är en Tysklandimport går tyärr bara på gasol.
Jag (likoms många andra) kompletterar med någon bättre sorts termostatstyrd elfläkt som stödvärme för att spara lite gasol.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Dum Fråga !!??

Hallå Vadstena!
Inga frågor är dumma. Ett litet tips från oss som heller inte har möjlighet till elanslutning för värmen. Leta reda på den mest tystgående fläkt ni hittar. De flesta är termostatstyrda och kostar inte många hundralappar. Kupévärmarna låter ofta för mycket. Detta har fungerat alldeles utmärkt för oss i många år. Fläkten står längst fram i bilen och kan regleras efter behov.
Yngve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dum Fråga !!??

Liten varning!

Fördelen med kupévärmarna framför vanliga elfläktar är att dom är gjorda för att användas i bilar. Jag tror mig veta att brandrisken blir större med vanliga elfläktar. Keramiska element (tror jag det heter) exempelvis är ju inte fel. Det finns säkert någon här som är mer kunnig i ämnet och kanske vill utveckla det närmare.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen