• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ducato-91 orkar dåligt diesel

F

F.d. 14527

Guest
min ducato-91 td orkar inte varva ur , på plan mark kan jag bara använda 4:ans växel
max 70-80 km/t , lägger jag i 5:an sjunker hastigheten
vad kan detta vara för fel????

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: ducato-91 orkar dåligt diesel

Det låter som ett liknande fel jag hade på en av mina tidigre husbilar. Den fick helt enkelt för lite bränsle. Vi hade köpt den ett par år tidigare i Mantorp och på vägen söderut stannade vi till där igen och dom skruvade upp någon form av strypventil så den fick mer bränsle och sedan vart den som ny igen

Mvh
larsemil

kentsynne

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024

Hej Kan vara turbon också kolla så den är med mvh Kent

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ett smidigt sätt att kolla ev. turbofel så kan du montera en turbotrycksmätare och den skall/bör ladda 0,7-0,8 bar .

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag har upplevt något liknande med ett dåligt fastskruvat dieselfilter på en 2,8 jtd efter en service.

Krister

F

F.d. 14527

Guest

hade vatten i dieselfiltret för ett par veckor sedan (lampan lyste) efter det tyckte jag att den började gå sämre , kan de påverka något , trodde på alger i tanken, men den var helt ren, har inte gjort några ändringar innan dess.

F

F.d. 2944

Guest

Hade samma problem förra året på min Citroen C25a (samma motor)
I mitt fall var det huvudmembranet i dieselpumpen som gått sönder.
Dessutom var spridarna slut och öppnade för tidigt.
Inte nog med det, när ändå spridarna var ur tog vi kompprov, mycket dåligt på två cylindrar :-(
Det blev en utbytesmotor.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Åtgärd nummer 1, Byt bränslefilter. 2 kolla om gasarmen går ibotten vid fullt nertryckt gaspedal. 3 svartryker den vid full gas i uppförsbacke. om är det turbofel. mät trycket.
ca 0,8 bar vid full belastning.

Har den alltid varit svag? Om allt är ok utom trycket kanske den behöver trimmas, lätt gjort med skruvmejsel och en 13 nyckel, max kvarts varv in på skruven.

Jägarn

F

F.d. 14527

Guest

har satt dit en tryckmätare till turbon
den laddade som mest 0,3 vid fullgas på 3:an la jag i 5:an på plan mark
laddade den 0,2
e de fel på turbon???

F

F.d. 24414

Guest

Troligtvis problem med "wastegaten" vilket är den ventil som släpper förbi avgaserna från grenrör till avgasrör när rätt tryck uppnåtts.
Jag tror att ventilen har fastnat i öppet läge p.g.a. rost och det kan gå att få till relativt enkelt.
Ventilen är en "tallrik" på en arm inne i turbinhuset som styrs av en tryckklocka från utsidan.
Kolla om reglerarmen går att röra lätt, den ska stängas av tryckklockan med dess fjäder så den får inte kärva.
Om "själva turbon" är defekt brukar man ha vinande ljud eller inget tryck alls, med öppen wastegate får man för lågt tryck på fulla varv och nästan inget tryck alls på låga varv.
Om Rökgasbegränsaren fungerar bra får man inte svartrök då bränslemängden blir lika låg som laddtrycket.
Så även fast du ger full gas tillåter inte pumpen rätt dieselmängd för full effekt då pumpen ej känner av rätt laddtryck,bilen blir därför mycket svag när laddtrycket ej kommer.
Får du bara upp laddtrycket så får du korrekt mängd bränslemängd och rätt motoreffekt om allt i övrigt fungerar som det ska.

F

F.d. 50238

Guest

Vi hade samma problem slö och trött,det var fel i dieselpumpen.Lämnade den till Connys Motor o Data i Finspång ,han lagade den samt ändrade rökbegränsaren.Fick tillbaka en raket :D

F

F.d. 14527

Guest

lite osäker om jag kopplat turbomätaren rätt
kopplade på slangen mellan intercoler (eller vad det heter) till dieselpumpen, är detta rätt? visar max 0,3 bar, kollade även wg spjället , rörde sig lätt, inte fastrostat
ps vred lite på axel med membranet i pumpen, tyckte att den gick lite bättre,
hur ska den stå den är ju oval i botten?:confused:

Toppen