• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ducato 88a diesel nybörjarproblem.

F

F.d. 1521

Guest
Hejsan är snart fullfjädrad medlem och nybliven ägare till min första husbil.
Bilen är en ducato diesel som jag haft glädje av i 120 mil, sen har den bråkat med mig.
Helt plötsligt är bilen mycket svårstartad och startar enbart om batteriet är nyladdat eller motorn är varm.
Jag är allt annat än kunnig på dieselmotorer och har nu lite desperat börjat jaga hjälp.
Har fått diverse tips men efterlyser nu någon kunnig person som ev kan tänkas komma och kika på bilen där den står (sundbyberg)
Eventuella reservdelar kan jag fixa via bra kontakter men att mecka med motorer är för mig lika logiskt som virkning :(
nån som kan rekommendera någon eller som själv känner sig manad?
Givetvis så täcker jag alla kostnader och hoppas samtidigt få lära mig en del :)
Med vänlig hälsning, jojje

Ps frugan förbjuder mig att mecka efter ett 10 tal dödade bilar på mitt samvete..

F

F.d. 23327

Guest
Sv: Ducato 88a diesel nybörjarproblem.

kassa glödstift eller elen till dessa alternativt läckage i bränslesystemet så att soppan rinner tillbaka till tanken när den står.
Ryker den våldsamt när den väl startar?
Är det en turbodiesel?

F

F.d. 1521

Guest

När den väl startar går den som en klocka och ryker helt normalt.
Däremot under startförsöken luktar det obränd diesel och röken är vit.
Så fort den väl tänder så låter och går den helt felfritt?
Är som sagt helt novis men har läst "allt" här på sidan.
Är inte en turbo diesel utan lilla motorn (väldigt liten faktiskt ;) )

F

F.d. 30092

Guest

Byt glödstift!

F

F.d. 29882

Guest

kassa glödstift eller elen till dessa alternativt läckage i bränslesystemet så att soppan rinner tillbaka till tanken när den står.
Ryker den våldsamt när den väl startar?
Är det en turbodiesel?
Jag är helt enig med dig läckage i bränslesystemet
jag har haft samma problem med min motor (2,5L)

MVH//Jocko:mcride:

F

F.d. 1521

Guest

Otroligt vilken respons man får, sånt gör mig glad.:)
Nu kommer då ytterliggare frågor då jag gärna lär mig av er med erfarenhet.
Glödstift, om dom är dåliga kan bilen startas i alla fall och är det i sånt fall med bra kräm i batteriet den startar?
Ska försöka hitta någon i min närhet som kan kika på dom samt ev byta.
Diesel som går tillbaka har det med nån ev backventil att göra eller hur upptäcker man sånt exempelvis slangläckage.
Har letat febrilt men hittar inga tecken på läckor alls?
Igår startade hon upp relativt fint 2:a försöket efter några sekunders tuggande.
Livet med husbil har lockat sedan barnsben och jag älskar det ( inte farten i uppförsbackar dock)
Nu har jag dock insett mina mekaniska kunskapsbegränsningar och känner att innan jag åker på långtur är det skolbänk och dieselmotorlära på ämnet.
Och jag som trodde att vi skulle förstå varann Italienare emellan men troligen är min ducato från Sicilien och dom förstår jag inte alls ;)
Grazie mille!

F

F.d. 29882

Guest

Hej!

Jag har en 2,5 TDI och den har inte backventil,mitt problem
var att stopp ventilen inte stängde helt,med den följden att
bränslet rann tillbaks till tanken,

MVH//Jocko:mcride:

F

F.d. 23327

Guest

tror du har en bosch VE insprutningspump på den och vanligt på dom är läckage i gasreglagets axel,oftast så börjar det med att den läcker in tjuvluft den vägen när bilen står still och i mer extrema fall kommer det diesel när motorn går.
Den bör läcka på en så gammal bil om den inte är bytt tidigare,Det är bara en liten o-ring att byta men man bör veta vad man gör då det sitter länkage och fjädrar mm innanför locket.
Sedan sitter reglagearmen på splines också så det gäller att få tillbaka den rätt.
Mike's 1993 Dodge Cummins Truck Blog » Bosch VE Pump

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1521

Guest

Jag vill oxå kunna sånt ;)
Ska försöka få nån mekaniker att titta på den.
Tror för allas skull att byte av toakasetten är en lagom mekanisk utmaning för mig.
Som jag förstått det är detta saker som inte kostar allt för mycket att byta och delar får jag tag på utan problem via bra kontakter.
Hur hittar jag däremot en mekaniker som kan skruva i motorn och som inte lurar mig då jag som sagt är helt dieselnovis.
Ringde runt som en tok men möttes bara av nej nej nej från alla verkstäder.
Vill så gärna få fröken Fiat att brumma likt en Fiat ska..
Tips på skruvglada mekaniker sökes, gärna (om det nu finns någon) som kan komma till bilen och ge en bedömning?
Åter igen underbar respons Grazie mille! Med vänlig hälsning, Jojje

F

F.d. 23327

Guest

Tror inte du får några normala bilverkstäder att rota i pumpen,dom tar nog heller bort den och monterar en inbytespump för 20k.
Möjligtvis en serviceminded dieselrepfirma om du har tur och se till att dom inte försöker få sålt en renoverad pump dom också.
Om det är skaplig åtkommlighet så bör o-ringsbytet ta mellan 30min och en timma..
Synd att du bor på andra sidan landet annars kunde jag fixat det

F

F.d. 1521

Guest

Ett stort tack ska du ha för tanken.
Mitt letande fortsätter efter någon hjälpsam (och lönsam) person med dieselkunskap som kan ta mig under sina vingar ;)
Tills dess fortsätter jag försöka lära mig vad alla delar är med hjälp av bilder och en italiensk farbror 86år som sitter i Rom och försöker förklara så gott det går..å det är inte bra :)

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

En Truck mekaniker en Traktor mekaniker eller liknande kan fixa det åt dig annars har han en kolega som kan,Att en bilverkstad gör ett sådant jobb kan du glömma .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag hade också svåra startproblem med våran 2,5td 1990 och den startade lätt då jag pumpade på pumpen på bränslefilterbehållaren.
Felet var att slangen mellan bränslefilterbehållaren och pumpen och detta såg jag när jag var under bilen.

F

F.d. 1521

Guest

Imorgon ska en vän kolla till bilen.
Den startar med startgas ( ej bra jag vet) så något är troligen fel med bränsletillförsel?
Går som en klocka när den väl startat.
Imorgon hoppas jag som sagt få svar, återkommer då :)

Toppen