• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ducato 3500 kg 2016 fälg?

F

F.d. 54450

Guest
Hallå.
Nu har jag googlat så mycket och inte hittat så testar här också. Ni om nån borde kunna :)

Vill ha vinterdäck till husbilen.
Ducato
2016
3500kg
CI 74 XT Magis

Transportstyrelsen säger:
Däckdimension :215/70R15CP 109/107Q
Fälgdimension: 6JX15-68 mm

Skylten i bilen säger: Däckdimension 225/75-16 (samma som befintliga sommardäck)

Frågan är väl egentligen: Vilken bultcirkel har jag? 5*118 eller 5*130 ?
Visst, kollar på bultcirkeltabell.se men då måste jag veta om jag har "heavy chassi" eller "light chassi"

Mycket tacksam för tips...

Senast redigerad av en moderator:
Hej Regbevisets uppgifter är det som gäller om man vill vara laglydig. En gummiverkstad kan säkert tala om
bultcirkeln.

Hej Regbevisets uppgifter är det som gäller om man vill vara laglydig. En gummiverkstad kan säkert tala om
bultcirkeln.

Nope detta kan vara fel i vårt fall så skrev dom in fel vid registreringen så det står fel i regbeviset.
Det som gäller är det som tillverkaren utfärdat om det skall passa på bilen. Dom däcken som dom petade in vid registreringen finns knappt å uppbringa, detta uppdagades då vi pratade med fälg / däckhandlare på Elmia 2017.

Frågan är väl egentligen: Vilken bultcirkel har jag? 5*118 eller 5*130 ?
Ut och mät på bilen. Det kan vara lite svårt att syfta en tänkt bultcirkel så använd nedanstående mått.
med 5 hål och bultcirkel 118 är det ca 113 mm mellan centrum på motstående bultskallar.
med 5 hål och bultcirkel 130 är det ca 125 mm mellan centrum på motstående bultskallar.

/CG

Ut och mät på bilen. Det kan vara lite svårt att syfta en tänkt bultcirkel så använd nedanstående mått.
med 5 hål och bultcirkel 118 är det ca 113 mm mellan centrum på motstående bultskallar.
med 5 hål och bultcirkel 130 är det ca 125 mm mellan centrum på motstående bultskallar.

/CG
Tusen tack! ;)

Min erfarenhet av att mäta fram bultcirkeln enligt konstens regler; jag överlät helt enkelt till Gummimojen att mäta med sin "tolk" och det visade sig vara 5/118 på mina 16" fälgar.
Beställde mina alufälgar och hade de inte passat på bilen, så ... hade det inte varit mitt fel. ;)

Visst passade fälgarna vid leverans, inga problem! Men innan dess försökte jag själv mäta ut bultcirkeln enligt konstens alla regler och med facit i hand, så var det en j...dra tur, att jag inte beställde utifrån den beräkningen! :msn_weird:

Annars är väl (åtminstone fr.o.m 2015 årsmodeller) Fiats "light-chassien" byggda med axel/fälgar enl 5/118.
Jag kan inte svära på detta i kyrkan, med det är trots allt min svaga övertygelse...

3500 kg finnes i både heavy og light, light med 15" og heavy med 16". Det er forskjell på fjæring og bromser mellom disse to variantene.

Hej på dig Knut. Inget är hugget i sten när det gäller Fiat verkar det som...
Jag har en Ducato 3,5 ton, light-chassie, 16" fälgar och bultcirkel 5/118. Därav mina slutsatser.
Men vis av erfarenheten vet jag, att det behövdes 4 (!) försök att få hem rätt bromsbelägg till min bil, innan
allt stämde med storlek och kabelanslutning.

Tillbaka
Toppen