• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato 3,0 177hk

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Vad tror ni om en 3,0a som gått 10 tusen mil?
Borde väl hålla mer än 10 tusen! Men med tanke på att den alltid går med "full last" till skillnad mot personbilen!
Vad kan man förvänta sig?
Med andra ord, vågar man?
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Vad tror ni om en 3,0a som gått 10 tusen mil?
Borde väl hålla mer än 10 tusen! Men med tanke på att den alltid går med "full last" till skillnad mot personbilen!
Vad kan man förvänta sig?
Med andra ord, vågar man?
Fiat 3.0 är en kraftig motor som går flera tiotusentals mil. Den har dessutom ingen kamrem, vilket gör att du slipper det bekymret. Är den bara servad som den ska, så ska själva motorn inte vara något problem. Du skriver inte vilken årsmodell det är, men åldern tar ju ut sin rätt på slangar, multiribbremmar o andra rörliga delar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fiat eller Iveco?

Edit, såg att det var fråga om en Ducato.

Det lär vara samma motor på Fiat och Iveco, 3,0 177 hk.
Min fd 2007 Iveco hade 40 000 mil i bytesintervall på kamkjedjan. o_O
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag talade för en tid sedan med en husbilshandlare om antalet mil på begagnade husbilar. Han berättade att de hade haft en några år gammal husbil inne som hade gått ganska mycket mer än vanligt. De hade satt ett lågt pris men ändå inte fått den såld. De sänkte efterhand. Så småningom kom en åkare in som ansåg det vara ett fyndpris och köpte den. Han menade att "Det här är ju ett yrkesfordon i grunden och tål mååånga mil." Jag tror det ligger en hel del i det.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Slå till. Jag har en 2008 Ducato som gått 14 000 mil. Rullar fint. Kör bara mjukt till motorn fått bra med smörjning till kamkedjan så håller den länge
 
Senast ändrad:

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Vad hände? Fick byta på min efter 6000mil. Gick inte att växla ibland?
Vad tror ni om en 3,0a som gått 10 tusen mil?
Borde väl hålla mer än 10 tusen! Men med tanke på att den alltid går med "full last" till skillnad mot personbilen!
Vad kan man förvänta sig?
Med andra ord, vågar man?
Kopplingen kan ha tagit stryk är nog lätt att köra med högsta växel genom högt vridmoment men motorn lär funka bra
Fick byta koppling på min gamla husbil gjorde det själv med en kompis jag beskrev bytet här i forumet
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Fick läckage på slavcylindern på min -08 efter ca 10' mil. Mycket dyr affär > 40' SEK. Som tur var påbörjade och slutförde verkstaden jobbet utan att få OK, så med ARNs hjälp fick jag det utfört gratis.
Lät väldigt dyrt..!
Min 2.3L MultJet 2011 som gått 8600 mil pajade också slavcylindern på. Passade då på att byta kopplingspaketet när man ändå tagit ned växellådan. Fick betala 24.300SEK på Fiat Proffesional -verkstad. Tyckte det var dyrt...men 40' SEK, huuuu!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Lät väldigt dyrt..!
Min 2.3L MultJet 2011 som gått 8600 mil pajade också slavcylindern på. Passade då på att byta kopplingspaketet när man ändå tagit ned växellådan. Fick betala 24.300SEK på Fiat Proffesional -verkstad. Tyckte det var dyrt...men 40' SEK, huuuu!
Det tyckte jag också. Det gjordes av en lastbilsverkstad som Fiatverkstaden hänvisade till eftersom de inte själva hade tillräcklig lyftkapacitet. Jag hade aldrig accepterat priset om jag själv skulle betala, men verkstaden gav ingen offert vare sig till mig eller försäkringsbolaget, utan satte bara igång med jobbet. Klage hos ARN och fik rätt.
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Det tyckte jag också. Det gjordes av en lastbilsverkstad som Fiatverkstaden hänvisade till eftersom de inte själva hade tillräcklig lyftkapacitet. Jag hade aldrig accepterat priset om jag själv skulle betala, men verkstaden gav ingen offert vare sig till mig eller försäkringsbolaget, utan satte bara igång med jobbet. Klage hos ARN och fik rätt.
Ja, grattis till att du fick rätt!
 
Toppen