• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla bodelsbatterier

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har monterat ett extra batteri i bodelen, jag har köpt ett Varta LA 95Ah AGM lika som det gamla som sitter i husbilen. Idag när jag kollade batteri statusen så visade Schaudt LT 631 14,2V 79% och den verkar ha slutat att ladda. Jag kollade batterierna och dom är fulladdade, kommer inte panelen att visa 100% när man har dubbla batterier?

Jag har programmerat om panelen till 180Ah från 90Ah enligt instruktionerna i handboken när man fördubblar batterierna. Jag vill tillägga att det gamla batteriet är ca 3 år gammalt men fullt fungerande.
Är problemet att jag har ett använt batteri och ett nytt batteri eller något annat?
Christer Jonsson
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag har monterat ett extra batteri i bodelen, jag har köpt ett Varta LA 95Ah AGM lika som det gamla som sitter i husbilen. Idag när jag kollade batteri statusen så visade Schaudt LT 631 14,2V 79% och den verkar ha slutat att ladda. Jag kollade batterierna och dom är fulladdade, kommer inte panelen att visa 100% när man har dubbla batterier?

Jag har programmerat om panelen till 180Ah från 90Ah enligt instruktionerna i handboken när man fördubblar batterierna. Jag vill tillägga att det gamla batteriet är ca 3 år gammalt men fullt fungerande.
Är problemet att jag har ett använt batteri och ett nytt batteri eller något annat?
Christer Jonsson
Jag tänker också fördubbla batteribanken och har sökt efter instruktion hur ändar detta på panelen, har du eller någon annan något tips?
/Håkan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Håkand , det var ju ett tag sedan vi skrev den här tråden. Jag har inte tittat eller googlat så mycket mer på problemet annat än att jag har läst om andra som har fått fram det här på displayen och undrar.
För min del så började det med att en kompis plockade ut sin husbil på våren för några år sedan, han hade gjort det flera gånger tidigare och displayen hade alla gånger visat 100%.
Han böt inte batteri i den men fibblade lite med panelen vid uppstart och efter det (Dethleffs -07) så hade han bara 80% av batterikapaciteten på displayen. Vi läste på och startade om, slog in koder m.m. men displayen vägrade ge upp sina 80% som maxvärde.
Vi läste på mer och kom fram till att många ger upp och använder en av de två varianter som verkar tillgängliga, antingen tycka att 80% är närmare sanningen och låta inskrivna värdet stämma med batteribanken, eller som jag skrev tidigare, skriva in ett högre värde än batteribanken som är 125% av Batteribanken för då stämmer ju A/tim med verklighetens storlek på batterierna när batteribanken är full.

Men det finns ytterligare en fundering från min sida när man ökar batteribanken och skriver in ett högre värde där.
På min eftermarknads display (Kina) som jag har haft i bortåt tio år nu så finns det en inställning som jag inte vet om den stämmer/finns med era original.
Om jag byter/lägger till batterier och skriver in ett högre A/tim värde i räknaren och sedan laddar batterierna till fullt så så visar den inte fullt för den har ju aldrig blivit "nollad" med fulla batterier.

Mmmm, skall försöka förklara begripligt i skrift...... hoppas jag.

Om man har ett 100A batteri och stoppar in ett 100A till.
Sedan skriver man in 200A i räknaren.
Sedan laddar man batterierna.
Om det gamla batteriet var nästan full och även det nya var nästan fullt när laddningen startade så räknar min display från värdet som stog på displaen i A/tim.
Om vi säger att det stog 90A/tim kvar i det ensamma batteriet som satt i, när laddningen av de båda nu startar. De är nästan fulla så det går bara in 30A i de två innan de är fulla och batteriladdaren blir nöjd.
Då har jag två fulladdade batterier men displayen han ju bara räkna upp från 90+30 alltså 120A/tim när laddaren övergår till underhållsladdning.
Den har den nya infon att batteri banken är 200A/tim men laddningen kom bara till 120A/tim och inget stämmer.

Då måste jag gå in i menyn och ändra 120A/tim till 200 för att få räkneverket i "takt" med verkligheten och efter det funkar A/tim och % med den nya batteribanken och verkligheten.

Om man inte gör något efter laddning till 120A/tim på displaen men låter bilen stå orörd med inkopplad underhållsladdning så har man kanske 1,5A underhållsladdning hela tiden som räkneverket räknar in, vilket betyder efter några dygn så är displayen uppe på 200A/tim och har så att säga självkalibrerat sig. Efter att den kommit upp till värdet som är inskrivet som batteribank så kommer inte räkneverket högre och räknar inte in underhållsladdningen längre och allt stämmer av sig själv.

På det här sättet så självkalibrerar sig alltid displayen. Om laddningen slutar innan räkneverket är uppe vid 200A/tim så räknar den sakta underhållsladdning upp till 200. Om displayen kommer upp till 200 innan laddaren är klar så stoppar displayen räkningen vid 200 men laddaren fortsätter till batterierna är fulla så efter ett tag så är batterierna och displayen nollad/kalibrerad i båda fallen.

Jag vet inte om man skall eller hur man gör motsvarande nollning med originaldisplayer i olika bilar men något borde vara nödvändigt kanske.

Men det här har ju inte något att göra med om displayen har bestämt sig för att bara komma upp till 80% och absolut inte högre så det är två separata saker.

Hoppas verkligen att det blev begripligt och inte för tillkrånglat :) .

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hejsan Håkand , det var ju ett tag sedan vi skrev den här tråden. Jag har inte tittat eller googlat så mycket mer på problemet annat än att jag har läst om andra som har fått fram det här på displayen och undrar.
För min del så började det med att en kompis plockade ut sin husbil på våren för några år sedan, han hade gjort det flera gånger tidigare och displayen hade alla gånger visat 100%.
Han böt inte batteri i den men fibblade lite med panelen vid uppstart och efter det (Dethleffs -07) så hade han bara 80% av batterikapaciteten på displayen. Vi läste på och startade om, slog in koder m.m. men displayen vägrade ge upp sina 80% som maxvärde.
Vi läste på mer och kom fram till att många ger upp och använder en av de två varianter som verkar tillgängliga, antingen tycka att 80% är närmare sanningen och låta inskrivna värdet stämma med batteribanken, eller som jag skrev tidigare, skriva in ett högre värde än batteribanken som är 125% av Batteribanken för då stämmer ju A/tim med verklighetens storlek på batterierna när batteribanken är full.

Men det finns ytterligare en fundering från min sida när man ökar batteribanken och skriver in ett högre värde där.
På min eftermarknads display (Kina) som jag har haft i bortåt tio år nu så finns det en inställning som jag inte vet om den stämmer/finns med era original.
Om jag byter/lägger till batterier och skriver in ett högre A/tim värde i räknaren och sedan laddar batterierna till fullt så så visar den inte fullt för den har ju aldrig blivit "nollad" med fulla batterier.

Mmmm, skall försöka förklara begripligt i skrift...... hoppas jag.

Om man har ett 100A batteri och stoppar in ett 100A till.
Sedan skriver man in 200A i räknaren.
Sedan laddar man batterierna.
Om det gamla batteriet var nästan full och även det nya var nästan fullt när laddningen startade så räknar min display från värdet som stog på displaen i A/tim.
Om vi säger att det stog 90A/tim kvar i det ensamma batteriet som satt i, när laddningen av de båda nu startar. De är nästan fulla så det går bara in 30A i de två innan de är fulla och batteriladdaren blir nöjd.
Då har jag två fulladdade batterier men displayen han ju bara räkna upp från 90+30 alltså 120A/tim när laddaren övergår till underhållsladdning.
Den har den nya infon att batteri banken är 200A/tim men laddningen kom bara till 120A/tim och inget stämmer.

Då måste jag gå in i menyn och ändra 120A/tim till 200 för att få räkneverket i "takt" med verkligheten och efter det funkar A/tim och % med den nya batteribanken och verkligheten.

Om man inte gör något efter laddning till 120A/tim på displaen men låter bilen stå orörd med inkopplad underhållsladdning så har man kanske 1,5A underhållsladdning hela tiden som räkneverket räknar in, vilket betyder efter några dygn så är displayen uppe på 200A/tim och har så att säga självkalibrerat sig. Efter att den kommit upp till värdet som är inskrivet som batteribank så kommer inte räkneverket högre och räknar inte in underhållsladdningen längre och allt stämmer av sig själv.

På det här sättet så självkalibrerar sig alltid displayen. Om laddningen slutar innan räkneverket är uppe vid 200A/tim så räknar den sakta underhållsladdning upp till 200. Om displayen kommer upp till 200 innan laddaren är klar så stoppar displayen räkningen vid 200 men laddaren fortsätter till batterierna är fulla så efter ett tag så är batterierna och displayen nollad/kalibrerad i båda fallen.

Jag vet inte om man skall eller hur man gör motsvarande nollning med originaldisplayer i olika bilar men något borde vara nödvändigt kanske.

Men det här har ju inte något att göra med om displayen har bestämt sig för att bara komma upp till 80% och absolut inte högre så det är två separata saker.

Hoppas verkligen att det blev begripligt och inte för tillkrånglat :) .

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro!

Tror nog jag förstår hur du menar, tack för ditt svar. Och vad gäller mitt problem så hittade jag funktionen där man kan ändra batteribankens storlek så nu blir det till att prova och se hur det fungerar.

/Håkan
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har problem med visning av batteristatus på Hobbypanel !
Tror felet blev redan vid extrabatteriets installation vid nylev. !
Staplarna visar aldrig fullt fast batterispänningen är över 13 volt !
Har ändrat parameter AH både upp och ner utan skillnad i visning ?
Möjligen Hellasensorerna som spökar eller är felinstallerade ?
Startbatteriet visar rätt !

Jojje
 

Bilagor

  • 20200312_112240_HDR.jpg
    20200312_112240_HDR.jpg
    3 MB · Visningar: 74
F

F.d. 940

Guest
Solpanel genom plasttak !

Jojje
Ja då är det väl inte konstigt att inte batterierna blir fulladdade, det behövs 14,4 volt för att fulladda ett batteri.
Kan det vara så att trådarna blivit felkopplade,startbatteriet brukar laddas med 1A från solcellerna.
Arne
 
Senast redigerad av en moderator:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har lusläst manualen och hittat detta :
" Värdet "R" är kalibreringskontrollen. Om "1" matas ut är sensorn kalibrerad (bör-tillstånd). Om värdet "0" matas ut kan mätvärdena avvika något och sensorn bör kalibreras om.
Kalibreringen sker vanligtvis automatiskt. Laddnings- resp. urladdningsströmmen får dock inte vara större än 150 mA.
Systemet kan kalibreras manuellt om ingen förbrukare är startad i 12 V-drift. "

Gör man det manuellt tar det 3 timmar !

Jojje
 
Toppen