• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dubbla bodelsbatterier

L

Logitech

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 530 MSS
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,5 JTD 116 hk
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Fiat Ducato 530 MSS
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Elsystem
Hej ! Är det någon vänlig själ som vet hur jag ska koppla till ett extra bodelsbatteri till det gamla för att krämen ska räcka längre vid fricamping.Kan jag koppla det nya till det gamla +mot+ och -till -,eller ska jag seriekoppla på nå´t vis.Är skraj att koppla fel,vilket inte skulle va så kul.Det finns plats för ett till batteri bredvid det andra.Tacksam för svar från nå´n som vet.

Logitech:wideeyed:

alflen

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5692
Medlemskap
2028
Hej
Du skall paralellkoppla batterierna så att spänningen blir 12 volt, koppla + till+ och
- till - OBS Viktigt att båda batterierna är av samma typ ex. har du agmbatteri måste det andra ochså vara agm
Lycka till
MVH Lennart

F

F.d. 55528

Guest
Hej...

Att ha dubbla bodelsbatterier är ingen dum idé. Men... Köp två nya batterier. För att resultatet skall bli bra så bör båda batterierna vara exakt lika, d.v.s. lika gamla, samma märke, lika stora och givetvis samma typ. Att koppla samman ett gammalt och ett nytt batteri blir inte optimalt.
Paralellkoppla med hysat grova kablar så att du inte får spänningsfall mellan batterierna.

Köp så stora som du kan få plats med, Vartas AGM Proffesional är toppen, men tyvärr ganska dyra.

Lycka till
/ Tommy

L

Logitech

Guest
alflen skrev:
Hej
Du skall paralellkoppla batterierna så att spänningen blir 12 volt, koppla + till+ och
- till - OBS Viktigt att båda batterierna är av samma typ ex. har du agmbatteri måste det andra ochså vara agm
Lycka till
M

VH Lennart

Hej !Tack så mycket för hjälpen,Lennart! VH Logitech

L

Logitech

Guest
TommyQ skrev:
Hej...

Att ha dubbla bodelsbatterier är ingen dum idé. Men... Köp två nya batterier. För att resultatet skall bli bra så bör båda batterierna vara exakt lika, d.v.s. lika gamla, samma märke, lika stora och givetvis samma typ. Att koppla samman ett gammalt och ett nytt batteri blir inte optimalt.
Paralellkoppla med hysat grova kablar så att du inte får spänningsfall mellan batterierna.

Köp så stora som du kan få plats med, Vartas AGM Proffesional är toppen, men tyvärr ganska dyra.

Lycka till
/ Tommy
Även ett stort tack till dej,Tommy! MV Logitech

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, en enkel test av batteriladdningen utan att krångla till det för mycket, som du kan göra före eller efter du bytt dina bodelsbatterier är....

Själv eller med lite mäthjälp :).

Starta bilen och låt den stå och gå på tomgång så generatorn laddar, helst med lyset avstängt, om det går. Ta ett enkelt/billigt digitalt mätinstrument och och mät spänningen (Volt likström) mellan plus och minuspolen på bilens startbatteri.

Låt oss säga att du får ett värde på kanske 14,4 Volt där.

Mät sedan spänningen (bilen fortfarande igång på tomgång) mellan plus och minus på bodelsbatteriet/batteriernas poler.

För att laddningen skall fungera skapligt till bodelsbatterierna så skall du ha ett Voltvärde helst bara några tiondelar mindre än på startbatteriet, kanske 14,1 eller helst högre.

Om du får ett Voltvärde under eller t.o.m. långt under 14 Volt så bör man kolla över kablar och kopplingspunkter på laddkablarna till bodelen, för då har du dålig kontakt (spänningsfall) och kan aldrig få bodelsbatterierna bra uppladdade under färd.

Hoppas min förklaring blev begriplig. M.v.h. JANKRO.

alizza

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
4618
Medlemskap
2025
En liten detalj som kan vara bra att tänka på när man kopplar ihop 2 st 12 volts batt (eller flera) är att kablarna som förbinder + till+ och - till - är ganska grova och så korta som möjligt. helst skall batt stå bredvid varandra, och OBS att all innkoppling av laddning o förbrukare skall kopplas DIAGONALT över batteribanken alltså batteri nr 1 + batteri 2 - OBS glöm dock ej att det fortfarande i grunden skall vara en paralellkoppling mellan batt1 o 2 alltså dom grova kablarna mellan +till+ och -till- lycka till.:sleep:

F

F.d. 55528

Guest
alizza skrev:
En liten detalj som kan vara bra att tänka på när man kopplar ihop 2 st 12 volts batt (eller flera) är att kablarna som förbinder + till+ och - till - är ganska grova och så korta som möjligt. helst skall batt stå bredvid varandra, och OBS att all innkoppling av laddning o förbrukare skall kopplas DIAGONALT över batteribanken alltså batteri nr 1 + batteri 2 - OBS glöm dock ej att det fortfarande i grunden skall vara en paralellkoppling mellan batt1 o 2 alltså dom grova kablarna mellan +till+ och -till- lycka till.:sleep:

Hej...

Det kan ju ibland vara besvärligt att få befintliga kablar att räcka fram till en av polerna om man vill digonalkoppla en batteribank. Jag förstår tanken bakom, men... Om man har två, med korta grova kablar, paralellkopplade batterier, som är placerade bredvid varandra, har det ingen som helst betydelse om man diagonalkopplar laddning o förbrukare, eller inte.

/ TommyQ:spinny:

F

F.d. 30146

Guest
Hej!
Då har jag äntligen fått svar på varför mitt bodelsbatteri laddas dåligt då. Dels har jag ett s.k fritidsbatteri i bodelen (OK:s variant) på 72aH, och startbatteriet är på 88Ah, startbatteriet är dåligt, och har förmodligen tagit all kraft som kan komma från generatorn, och den eventuella kraft som blivit över har gått till bodelsbatteriet, men som det verkar (eftersom startbatteriet är dåligt/slut) har all kraft gått till startbatteriet, visst tänker jag rätt nu?

Ett nytt AGM skall införskaffas till våren.
Startbatteriet som jag tänkte köpa är som tidigare på 88Ah, och efter att ha läst era svar, så undrar jag hur viktigt det är att ha startbatteriet och bodelsbatteriet av samma typ?
Som det nu är kommer det att vara ett "vanligt" batteri i bodelen (1 år gammalt), och startbatteriet blir ju ett s.k AGM, och så skiljer det i Ah också, så frågan är- hur viktigt är det att de båda batterierna är av samma typ?

Ja just det- jag har ett biltema skiljerelä.

vägkung

F

F.d. 55528

Guest
Hej alla...

Skall försöka bidra med ytterligare några synpunkter/kommentarer angående batterier i husbilar
  • Ett startbatteri är gjort för att klara stora effektuttag under kort tid. Ett fritidsbatteri är gjort för att ett lågt effektuttag under lång tid. Startbatteri passar inte som bodelsbatteri
  • Det finns tre typer av blybatterier att välja mellan. Vanliga "våta" (billigast), AGM och GEL (dyrast)
  • De olika batterityperna vill ha olika laddspänning för att fungera optitimalt och hålla länge, men det skiljer sig också mellan olika fabrikat. Kolla vad som gäller för det batteri du köper. Det finn som regel en omkopplare på husbilens elektronikblock för olika batterityper. Det är viktigt att den står rätt...
  • Ett bra batteri har hög cyklingstålighet, d.v.s det kan laddas ur och laddas upp många gånger innan det är kass. Här får man som regel vad man betalar för, d.v.s. ju dyrare dess bättre
Min (högst personliga) åsikt är att AGM-batterier passar bäst i en husbil. Om man vill fördjupa sig så finns mycket info på nätet. Länken nedan t.ex.

http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Mvh
TommyQ :)

Toppen