• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dubbelaxlad mycket törstigare än enkelaxlade ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Vi har kikat lite på en hel del husbilar och sett att en del som vi kan tänkaa oss är dubbelaxlade men är dessa mycket törstigare än enkelaxlade .

Tjänstevikten har varit ungerfär liknande men att det är högre lastvikt på den dubbelaxlande .

Jag vet ju att jag är lite hårt på gasen och våran gamla Pilote kan man lätt få upp i 1,2 -1,3 om man kör i motorvägstempo medans om man kör på 70 väg så ligger den ju under litern .

Jag vill ju inte ha ett bränsletörstigt monster ...

Vi har kikat lite på Frankia 700 men det sticker lite i ögonen att kylskåpet är på "marken" och inte i normal höjd .

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Hej !
:p Jag har haft en Weinsberg med 2,8 liters Fiat Tdi på128 hk , bilen hade 4,5 tons totalvikt egentligen en C-korts bil med alkov längd 8.20 men jag reggade om den till Pb 2 innan jag bytte .
Bränsleförbrukningen låg mellan 1,3-1,4 lit/milen , mycket körning på 4:an bilen tappade orken på 5:an nästan direkt under 90 Km/tim motorn var lite för klen för en så tung bil .
Även om du får köra 110 km lagligt ibland så har motorn svårt att orka hålla den farten .
Går ju att chippa men den jag hade var i orginal .
:D Rulla Lungt .

F

F.d. 58541

Guest

Hej!

Jag har en Byrstner i 710 G, vid landsvägskörning i 90 - 100 km/t 1.15 l/mil med Fiat 3.0 motor på 160 HK, en bil som jag kan rekomendera.

Mvh

Bosse

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Min Hobby 750 (dubbelaxel, 4,5 ton) tar vid 90 km/h 1,2 och på Autobahn med max tillåten hastighet (100 km/h) 1,3 liter. Jag har den starkare Fiatmotorn med 146 hästar.

Senast ändrad:
F

F.d. 12156

Guest

Vi som åker dubbelaxlat bryr oss inte så mycket vad det kostar iallafall inte när man är van vid lastbilen , minst 3 liter milen .
Det måste få kosta lite att ligga på topp .......även bland husbilarna . Jag vet att det inte var det du efterfrågade men jag har tyvärr kört för lite än för att kunna fastställa någon snittförbrukning , ville bara dryga mig lite .......:D

peder

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
83
Medlemskap
2026

Vi har en hobby 700 dubbelaxel snittar 1,1-1,35 hastighet 90-130 Jag ¨snittar på autoban ca 130 men framför allt så går den stadigt på vägen har bokfört förbrukningen 1500 mil

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Vi har en Hobby 750 08 med Fiat 3.0 motor och dubbelaxel i bak. De 900 milen vi kört med den sedan oktober 08 har enligt trippmätaren gett en snittförbrukning 11.2 l/100km. Det inklusive inkörning de första 700 milen. I 90 km under750 km en snittförbrukning på 9,8 liter/100 km. Detta var på hemresan från Spanien nu i mars. Autobahn i Tyskland och Frankrike med en snitthastighet av 87km. Jag är vad det gäller bränsleförbrukningen mer än nöjd. Bilen har en totalvikt på 4500 kg. Jag kollade på en vågstation i Sverige och vi vägde 4750kg med tomma vattentankar. (hoppas inte polisen ser detta).

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dubbelaxlad eller enkel - har mye mindre betydning enn karroseriformen. Vår gamle Flair 6700 med 122 hk 2.8 TDI motor tandemaksel og kort 5. gir brukte i snitt mellom 1,1 og 1,2 l/mil - mens en alkove på samme motor og enkelaksel (lettere bil!!!) ved tilsvarende kjøring hadde mellom 1,3 og 1,5 l/mil. Ville tro at forskjellen på helt samme bil med enkel eller tandem var svært liten.

Det eneste negative jeg har opplevd med tandem bakaksel er på motorveier i Frankrike - en havner i samme prisklasse som store vogntog.

Hvilken karroseriform som er mest økonomisk i forbruk av halvintegrert og helintegrert har jeg ikke funnet noen objektiv test på, her kommer også formen på påbygget i den halvintegrerte og nesen på den helintegrerte til å spille stor rolle når det gjelder luftmotstand.

Med store biler så er det normalt dyrt å kjøre fort, hadde for noen år siden en Chevy van G30 diesel, denne brukte 1,2 l/mil ved normal 80 km/t kjøring. En tur opp gjennom Tyskland hvor vi holdt 140 km/t så var forbruket over 1,5 l/mil. Til sammenligning så var vi og på en tur med en dobbel hestehenger Oslo - Geilo, ene veien med 2 hester på hengeren. Cruisekontrollen lå mye av veien på 80 og forbruk på turen av 1,2 l/mil.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Greven .
Det är ju så att åker man 1000 mil/år och en stor tung dubbelaxlad drar ex 0,5 liter mera /mil och om dieselpriset är ex 13:-/litern så blir det ju iallafall 6500:- mera i drivmedel/år .

Vi har kikat på bla. en Frankia 700FD -02 till -04 med en Fiat 127 hkr men kan man då hitta en lite dyrare , nyare ,starkare motor så kanske den drar mindre diesel och jag menade då att lägga lite mera pengar på inköpet och spara det på bränsleekonomin .

Men Greven du har väl bara kört från Vadstena till Gränna eller ?? ;) :) hehe

En bekant har en 1998 års Frankia dubbelaxlad och det var inga problem för honom att få den till att dra 1,8 liter/mil på autobahn därför blev man ju lite avskräckt ..

Det är mycket att tänka på innan man handlar .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har en Byrstner i 710 G, vid landsvägskörning i 90 - 100 km/t 1.15 l/mil med Fiat 3.0 motor på 160 HK, en bil som jag kan rekomendera.

Mvh

Bosse

Ja går dom så billigt så är det ju en sak men jag förmodar att den jag kikat på har ju en äldre och slöare motor och det innebär ju att jag får hålla mera gas för att orka hålla uppe farten .

Är det dubbelaxlarna , den stora tyngden eller luftmotståndet som är den största boven till ökad bränsleförbrukning .

En helintegrerad borde ju ha mindre luftmotstånd än en alkovbil eller ?

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Jag har en likadan bil som Bosse - Bürstner 710 Elegans med 3,0l motorn.
Bilen har en totalvikt på 5000kg
Blandad körning på semestern förra året 475mil = 1,12l/mil.

Det är inte dubbelaxeln (boggi) som tar mer bränsle i sig. Det är totalvikten på bilen som är boven. Tung bil x svag motor = mycket bränsle.

I övrikt håller jag med föregående talare. En boggie bil är mycket stabil att köra med, ligger som det berömda strykjärnet på vägen. Mycket stabilare och mer vindokänsligt (konstigt ord) än en bil med tvilling hjul och långt överhäng.

Men som Greven säger - Det kostar att ligga på toppen.

Simma lugnt
Hi.Life

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Kanske lite utanför ämnet, men det skiljer sig också i motorvägsavgifter - i alla fall i Frankrike.
Multiplarna på kilometeravgiften är:
Personbil = 1
Husbil max 3,5 t = 1,5
Husbil över 3,5 t och max 2 axlar = 2,2
Husbil över 3,5 t och fler än 2 axlar = 3,0
/Bertil

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Kräver bara lite planering och val av rätt vägar.
Eller??

Hi.Life

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Belar: Det var ju väldigt bra att veta för vi åker runt en hel del och planerar sällan .

Det får nog bli en med bara 1 par bakhjul och sen om vi hittar en lättviktare som klarar sig på 3500 kg är det ju bra men jag vill ju ha lite lastvikt också utan riskera överlass .

F

F.d. 12156

Guest

Greven .
Det är ju så att åker man 1000 mil/år och en stor tung dubbelaxlad drar ex 0,5 liter mera /mil och om dieselpriset är ex 13:-/litern så blir det ju iallafall 6500:- mera i drivmedel/år .

Men Greven du har väl bara kört från Vadstena till Gränna eller ?? ;) :) hehe

Det är mycket att tänka på innan man handlar .

:applaus:Så här är det om man ska tillhöra gräddan av sociteten .........:applaus:
Det handlar inte om pengar det handlar om att synas , vara någon...
Det kostar att ligga på topp ....:Dvill man tillhöra top of the line så .......:wub:
Du kan väl uttrycket : Den som inga pengar har han får åka enkelaxlat ......:D
Att köpa en bil för 5 - 600 000 och sedan gnälla över att dieseln kostar några öre extra känns lite sniket tycker jag .......:D

Bara skojar med dig .......:D

F

F.d. 1997

Guest

Bengt-Åke Linder, Har du funderat på en Frankia I7000 alltså en I700 på MB-chassie? Jo jag vet att Euron är dyr idag men jag kunde inte låta bli att leta fram denna. . .
Wohnmobil-Inserat: Detailansicht
Ha ett trevligt veckoslut!
/David

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

David : Den såg väl bra ut men som du skriver så är euron lite väl hög nu för den har ju stigit med 20% det senaste året och sedan besiktning 10.000:- .

Greven :
Är det din strävan att nå till topp ? Då kan jag nog säga att dit kommer du nog aldrig för det är rätt högt upp till 8848 möh .

Sen kan du lägga till hur många smileys som helst för jag läser ändå texten men det vore ju dumt att få en massa förutfattade meningar om en person man inte träffat .
Du har nog en liten baktanke med texten ändå annars skulle den inte var skriven .

F

F.d. 12156

Guest

Greven :
Är det din strävan att nå till topp ? Då kan jag nog säga att dit kommer du nog aldrig för det är rätt högt upp till 8848 möh .

Sen kan du lägga till hur många smileys som helst för jag läser ändå texten men det vore ju dumt att få en massa förutfattade meningar om en person man inte träffat .
Du har nog en liten baktanke med texten ändå annars skulle den inte var skriven .[/quote]

Bengt -Åke
Jag vet att det inte finns vägar där uppe ::(
Beträffande förutfattade meningar om personer så har vi ju diskuterat det tidigare;) att väljer folk att läsa en text som dom själva känner för , så kan den givetvis uppfattas både elak och kränkande ......Om du väljer att läsa texten som den inte ska läsas , med glimten i ögat så varsågod , jag kan ju inte göra nåt åt det då , jag försökte få dig förstå med smileys hur du ska läsa texten och hade jag haft en baktanke med något så hade jag inte skrivit alls...........;)
alla skapar vi oss en bild av människor vi inte träffat och den visar sig ofta vara skev från verkligheten .Hur vill du uppfattas av mig ..............som den tråkige som tar allt på allvar eller den man kan skoja med lite .........:confused:

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej Bengt- Åke

Har du kollat på Frankia bilar så tycker jag inte du skall släppa den tanken för det finns inte någon bättre planlösning på inredningen än den Frankia har. Jag kör själv A820 BD (alkov)sedan 3 år och är helnöjd den drar ca1,2 om man kör ca 100Km/tim. Så satsa på en boggi och inte mercan. Om du tittar på bil i Tyskaland så ligger det ett förslag att den besiktning du talar om kommer att försvinna den sista April.
Vad du skall vara uppmärksam på är dock om du tittar efter Frankia i 700 serien med boggi så finns det bilar som är regade för max 3500 kg och det funkar ej.

Toppen