• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbdäck

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,undrar hur man gör om man som vi vill till Tyskland under Jul-Nyårshelgen när det gäller dubbdäck.Får ju inte ha dessa i Tyskland eller måste man ha dubb-fritt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dubbdäck

Om det är vinter före när? Har Tyskland speciellt datum för vinterdäck? Har Tyskland krav på vinterdäck? Många frågor men jag blev lite nyfiken. Att dubbar var förbjudna visste jag men inget om krav på vinterdäck.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Dubbdäck

Hej Michael. Vet ej datum ang. vinter däck i Tyskland, men det är lag att ha vinter däck om det är snö eller is. Är det torrt eller rägn så är det bara att köra med sommar däck. Är du ute o åker på torra vägar o det börjar snöa så får du parkera tills dom har fått vägarna ren. mvh.Micke
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Dubbdäck

Vinterdäck i Tyskland
Såg just i Promobil,januarinumret 2007, en insändarfråga om regler för vinterkörning.
Det finns inget generellt krav på vinterdäck men det är körförbud med sommardäck på snö och is från November till April.
Allvädersdäck märkta M+S skall ha minst 4 mm mönsterdjup för att vara godkända under vinterperioden. Sommartid räcker det med 1,6 mm.
Som redan sagts är dubbdäck inte tillåtna.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Dubbdäck

Goran,

Tyskland ar dubb-fri, jag har engang fatt sitta i Puttgardens hamn och drag ut varenda dubb med tang, inga roligt det kan jag forsakra er.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Dubbdäck

Zubac,

Önska jag kunde säga densamma .. ;). Vinterdäck storlek som jag behöver finns inte att köpa längre, utsåld. Måste nog drag mig till Tyskland ..
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dubbdäck

Det är klart att man skall ha dubbfria,tycker jag!Då är man inte bunden att vara här,man är mera rörligt.Får se hur det funkar med Michelin Agilis och pumpade med nitrogen.Förhoppningsviss bra..
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Dubbdäck

Hej,undrar hur man gör om man som vi vill till Tyskland under Jul-Nyårshelgen när det gäller dubbdäck.Får ju inte ha dessa i Tyskland eller måste man ha dubb-fritt.


Vi har varit nere många gånger med dubbdäck, SOM INTE ÄR TILLLÅTET karnse inte så smart! men man kan inte, bara låta bli. Hoppas att dom bara skickar hem mej, inklususiv däck
Om jag inte är välkommen med våra bestämmelse. Vi som är med i EU, :santa-4-icon:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dubbdäck

Kan vara väldigt dyrt plus att man måste plocka ut alla dubbar.Det har väl ingen betydelse om vi är i EU eller inte.Varje land skall ha sinna bestämmelse,för övrigt så hade du väldigt tur..kanske dax att köpa ett trisslott
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Dubbdäck

Bara som lite kuriosa.Dubbdäck i Tyskland är tillåtet i ett litet område kring Bad Reichenhall och Berchtesgaden i Bayern. Detta är egentligen totalt värdelös info för oss här uppe i norr.
icon10.gif
icon10.gif
 
Toppen