• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dubbdäck eller inte

F

F.d. 11293

Guest
jag skall nu inhandla vinterdäck, jag vill ha synpunkter o råd på om jag skall skaffa med eller utan dubb.
:wub:
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: dubbdäck eller inte

Om du ska resa utomlands under vintern är valet redan givet - dubbfritt. Jag har kört med dubbfritt och tycker det fungerar bra. Däremot har jag behövt använda kedjor när jag skulle åka upp för branta backar i Alperna när det varit mycket snö.

Skulle jag bara köra i Sverige skulle jag nog välja dubbat.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: dubbdäck eller inte

Vill du slippa byta mellan vinter- och sommardäck så välj Michelin Agility Snow and Ice. Vi kör på dem hela året och är helnöjda.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: dubbdäck eller inte

jag har nya continental sommardäck, men jag skall köra bilen hela året var det tängt och bara i Sverige, så jag måste byta däck.
:)
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: dubbdäck eller inte

Hej
Som norrlänning så kör jag med dubbade vinterdäck, jag anser att i alla fall här uppe finns inget alternativ på hårdpackade snövägar och isvägar.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: dubbdäck eller inte

föresten....
Man får väll bara ha dubbade vinterdäck på fordon som väger upp till 3500kg (inte riktigt säker nu... :eek:)
jag klarar mig på grammet men vet inte vad ditt "hus" väger ?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: dubbdäck eller inte

jag har 215/70 15 på bilen (står så i regpappren också) får jag lägga på 225/70 15 om det finns plats.
Jag har hittat däck till bra pris med dom måtten och dessa är med dubb
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: dubbdäck eller inte

Lycka till med dubbdäcken, Dotorparn. Då kan vi ha en "miniträff" i vinter också!
:yes:

Skämt åsido vi ångrar inte att vi satte på dubbade vinterdäck. Bara en Tysklandsresa skulle få oss att byta till dubbfritt!

hälsningar från oss i Skjutsbol
 
Toppen