Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Härifrån: Ang. SåifaHej
Jag vill bara informera om att diskussioner pågår sedan en tid tillbaka med bränslebolag.
Styrelsen återkommer.
skaffa dig en bondekompis...gör ca 4 kr litern...Vet någon om det är någon rabatt på gång hos något drivmedelsforetag ?
Har det blivit tillåtet att köra med färgad diesel i personbilar?skaffa dig en bondekompis...gör ca 4 kr litern...
Jag förstår vad du menar och jag försvarar inte köp av bonde. Men är den verkligen färgad? När jag googlar får jag fram att färgad diesel bara används i viss sjötrafik. Däremot får bonden skattelättnader. Frågan är då om/hur det går att upptäcka sådan diesel i en personbil. Någon som vet mer?Har det blivit tillåtet att köra med färgad diesel i personbilar?
Varför går inte det att kolla?ärgad funkar också eftersom det inte går att kolla
Den färgade diseln hade lägre skatt än den som biltrafiken skulle använda och var avsedd för arbetsfordon eller användas som eldningsolja. Blev mycket anmärkningar på den färgade, verkliga eller påhittade, främst från de som tidigare kunnat köra bilen på maskinens bränsle, påstods det.Jag förstår vad du menar och jag försvarar inte köp av bonde. Men är den verkligen färgad? När jag googlar får jag fram att färgad diesel bara används i viss sjötrafik. Däremot får bonden skattelättnader. Frågan är då om/hur det går att upptäcka sådan diesel i en personbil. Någon som vet mer?
nej...dom flesta bönder eller skogsfolk kör med blankdisel...idag ca 12,30 kr liternJag förstår vad du menar och jag försvarar inte köp av bonde. Men är den verkligen färgad? När jag googlar får jag fram att färgad diesel bara används i viss sjötrafik. Däremot får bonden skattelättnader. Frågan är då om/hur det går att upptäcka sådan diesel i en personbil. Någon som vet mer?
Priset är efter skattelättnader antar jag. Är det då inte ett skattebrott enligt #10 att använda den i andra fordon än i de fordon och för användande som skattelättnaden avser?nej...dom flesta bönder eller skogsfolk kör med blankdisel...idag ca 12,30 kr litern
12.30 är väl priset ex moms. Jordbrukarna m fl får ju dra av momsen.nej...dom flesta bönder eller skogsfolk kör med blankdisel...idag ca 12,30 kr litern
Ja så kan det också vara. Fortfarande ett skattebrott antar jag om bränslet används för andra fordon än de i verksamheten.12.30 är väl priset ex moms. Jordbrukarna m fl får ju dra av momsen.
Inte skattebrott om, i detta fall, jordbrukaren betalar in moms för den delen som används i de andra fordonen.Ja så kan det också vara. Fortfarande ett skattebrott antar jag om bränslet används för andra fordon än de i verksamheten.
Nej, självklart inte. Men enligt #3 skulle man skaffa en bondekompis för att komma undan med mycket lägre inköpspris. Dvs låta någon annan betala antingen bränsleskatten och/eller momsen. Jag tror inte bonden är beredd att ta den kostnaden. Lika lite som min granne är beredd att ta mina momskostnader.Inte skattebrott om, i detta fall, jordbrukaren betalar in moms för den delen som används i de andra fordonen.