• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drivmedelsrabatt

Har det blivit tillåtet att köra med färgad diesel i personbilar?
Jag förstår vad du menar och jag försvarar inte köp av bonde. Men är den verkligen färgad? När jag googlar får jag fram att färgad diesel bara används i viss sjötrafik. Däremot får bonden skattelättnader. Frågan är då om/hur det går att upptäcka sådan diesel i en personbil. Någon som vet mer?

Färgad diesel är numera blå, inte grön eftersom den gröna kunde förväxlas med miljövänlighet. I fordon får blå diesel inte användas vare sig av bönder eller någon annan, däremot får den användas i stationära motorer, exempelvis generatorer eller andra saker som utför eget arbete.
Till sjukhusens generatorer används diesel med lång hållbarhet så driftstörningar undviks av alger och liknande. Om man öppnar huven på moderna bilar ser man att bränsleslangarna är av hyggligt genomskinlig plast, på så vis räcker det en okulärbesiktning för att konstatera färgen på bränslet. Skattenedsättning för traktorer och liknade sker genom att jordbrukaren ansöker om återbetalning av redan inbetald skatt hos skatteverket.

Även fritidsskepp (inte båtar) får använda färgad diesel.
Dock måste skatten betalas in i efterhand om inte användningen motiverar* att skatten inte behöver betalas. ( * "yrkesmässigt")

Jag förstår vad du menar och jag försvarar inte köp av bonde. Men är den verkligen färgad? När jag googlar får jag fram att färgad diesel bara används i viss sjötrafik. Däremot får bonden skattelättnader. Frågan är då om/hur det går att upptäcka sådan diesel i en personbil. Någon som vet mer?
Den färgade diseln hade lägre skatt än den som biltrafiken skulle använda och var avsedd för arbetsfordon eller användas som eldningsolja. Blev mycket anmärkningar på den färgade, verkliga eller påhittade, främst från de som tidigare kunnat köra bilen på maskinens bränsle, påstods det.
Därför togs färgen bort och alla var tvungna att använda det skattade bränslet. Detta vär väldigt längesedan och jag har inte hört och kan inte tänka mig att det ändrats.

nej...dom flesta bönder eller skogsfolk kör med blankdisel...idag ca 12,30 kr litern

Inte skattebrott om, i detta fall, jordbrukaren betalar in moms för den delen som används i de andra fordonen.
Nej, självklart inte. Men enligt #3 skulle man skaffa en bondekompis för att komma undan med mycket lägre inköpspris. Dvs låta någon annan betala antingen bränsleskatten och/eller momsen. Jag tror inte bonden är beredd att ta den kostnaden. Lika lite som min granne är beredd att ta mina momskostnader.

Tillbaka
Toppen