• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drikkevann

F

F.d. 55519

Guest
I vår nye (brukte) bil sliter vi med vannet. Tre ganger har vi nå forsøkt med tabletter og skylt ut med flere hundre liter vann hver gang. En gang har vi også prøvd med 1/2 liter klorin, men fortsatt lukter/smaker det myrvann og verre etter en til to dager. Før snakket vi om plastpest i vanntanken i båten men....
Vi har alltid drukket vann fra tanken når det er fylt i Norge og Sverige men det går ikke med denne bilen, tror tankene må byttes.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Drikkevann

Vi hade dålig smak på tankvattnet några år sedan. Smakade både dy och plast. Även om vi sällan dricker det så gör vi kaffe och te på det. Hunden dricker det och vi tvättar duschar och borstar tänder med det. Självklart skall det varken lukta eller smaka dåligt.
Jag blandade ut två burkar bakpulver (tror det var 100 gr.) i några liter vatten. Hällde blandningen i tanken, fyllde upp tanken, spolade i alla kranar (både kallt + varmt). Lät det stå ett dygn. Rörde runt i tanken, spolade i alla kranar igen och lät det stå ett dygn till. Upprepa en dag till.
Tömde tanken genom alla kranar. Lät lite rester av bakpulvret ligga kvar på botten. Har fylld ett femtiotal gånger sedan dess och aldrig haft dålig smak mer. Det funkade för oss.
Det kanske funkar för dig med! Lycka till!
Julian

PS Bakpulver funkar bra även i kyl -och frysskåpet att få bort dålig lukt. DS

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Drikkevann

Det är inte bara tanken som kan behöva rengöras, även slangarna kan få vattnet att smaka illa. Slangarna är svårare att behandla/rengöra så det kan vara lönt att byta ut dem mot nya av s.k. livsmedelskvalitet.

Toppen